چرا حمل و نقل ترکیبی روی ریل جا نمی‌گیرد؟

اولین جلسه کارگروه حمل و نقل ترکیبی در دفتر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته با حضور متخصصین حوزه فورواردری، کانتینر و حمل ونقل ترکیبی تشکیل گردید.
این جلسه با ریاست دکتر تقی زاده برگزار شد، مهندس فروزش به عنوان رییس کارگروه حمل و نقل ترکیبی و مهندس مجید امینی به نمایندگی از دفتر بازرگانی راه آهن به عنوان دبیر این کارگروه   معرفی شدند. در این نشست دلایل عدم تشکیل حمل و نقل ترکیبی بین ریل و جاده، عدم انعطاف پذیری حمل و نقل ریلی به صورت حمل ترکیبی در انتقال کالا تا مقصد نهایی و مشکلات تخلیه و بارگیری کالاموردبحث قرارگرفت. همچنین قیمت سوخت ارزان کامیون ها وعلل تمایل صاحبان بار برای حمل کالای خو توسط جاده حتی در مسافت های طولانی ازدیگرمباحث این نشست بود. در پایان تصمیم بر آن شد که ضمن به رأی گذاشتن تشکیل کمیته‌های پیشنهادی، اعضا نیز در صورت احساس نیاز به تشکیل کمیته‌های بیشتر نظرات خود را به انجمن اعلام کنند.

دکترمهرداد تقی زاده، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی در اولین نشست کارگروه حمل‌ونقل ترکیبی با برشمردن موضوعات روز این صنعت، علل کاهش توان رقابت ریل در برابر سایر مدهای حمل‌ونقلی را قیمت سوخت، هزینه سیر، زمان سیر، دیدگاه اقتصادی، نقش گم‌شده فورواردرها، مشکلات گمرکی، بالا بودن حق دسترسی طی مسافت زیر 150 کیلومتر دانست. او معتقد است که باید سه کمیته حمل کانتینری، کمیته مرکز لجستیک، کمیته تخلیه و بارگیری تشکیل شود تا به‌صورت تخصصی و منظم موضوعات مربوطه، بررسی و نتایج در قالب گزارش و پیشنهادات ارائه شود. وی هدف از تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی در انجمن ریلی را دستیابی به نتایج عملیاتی دانست و اشاره کرد که انجمن به دنبال کسب دیدگاه تخصصی و دستیابی به نتایج عملیاتی است. در جلسات اخیری که انجمن با راه‌آهن نیز داشته است، نزدیک بودن دیدگاه‌های هر دو طرف به یکدیگر مشهود بوده و می‌توان انتظار داشت که با به دست آوردن گزارش‌های مستند و ارائه آن به راه‌آهن راهکارهای لازم برای بهبود شرایط حمل ریلی به دست خواهد آمد. در جلسه ای که با فعالان این بخش برگزار شد تقی زاده بر اهمیت نقش حمل‌ونقل ترکیبی در حمل‌ونقل کشور تاکید بسیار داشت و معتقد بود که حمل‌ونقلی ترکیبی نقش اساسی در بالندگی اقتصاد کشور دارد اما توجهات لازم را از سوی مسئولان دریافت نمی‌کند و به‌نوعی مغفول مانده است، به همین دلیل، انجمن ریلی به‌عنوان یکی از متولیان حمل‌ونقل کشور، به دنبال افزایش نقش حمل‌ونقل ترکیبی در کشور است.

مهندس حمیدصدیق پور، عضو کارگروه حمل و نقل ترکیبی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی دراین نشست تاکید داشت که تمامی موانع و مشکلات باید برای ایجاد انگیزه در صاحبان کالا هر چه سریع تر رفع شود تا بار به سمت حمل و نقل ریلی سوق پیدا کند و موانع موجود در این بی انگیزگی صاحبان کالا، باید توسط کارشناسان این بخش آسیب شناسی و موشکافی شود و برای هر مورد از آسیب‌ها، نسخه‌های درست، پیچیده و برنامه‌ریزی‌های صحیح مهیا شود تا حمل و نقل ریلی جایگاه اصلی خود را در حمل و نقل ترکیبی پیدا کند تا بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.

مهندس تیموری پور، مدیر عامل شرکت دریای تجارت سامیار معترض بود که همیشه بحث فورواردرها در میان مباحث حمل ونقل ترکیبی نادیده گرفته می‌شود و شرکت فورواردر در ایران به عنوان شرکت حمل و نقل بین المللی برای دریافت مجوز جاده شناخته شده است و همچنین معتقد بودکه هر یک از سازمان‌ها و شرکت‌ها فقط در مد حمل و نقلی که در آن فعالیت می‌کنند قوی هستند. وی وظیفه فورواردرها  را بازاریابی و مدیریت حمل عنوان کرد، یعنی استفاده از هر مد لازم! وی گفت: فورواردها می‌توانند در دل شرکت‌ها یا کاملاً مستقل عمل کنند و شرکت‌های بزرگ و بین المللی هستند که یا فاقد ابزار هستند یا بخشی از ابزار را دارند. مهندس تیموری پور تاکید داشت که  اگر بتوانیم از فورواردرها به عنوان بخش مستقل در قوانین تعریف کنیم یعنی گمرک، بنادر و فعالان بخش حمل و نقل، فورواردرها را به عنوان واحدی که می‌تواند بارنامه سراسری صادر کند بشناسند، موجبات رشد حمل نقل ترکیبی فراهم خواهد شد.

مطالب رپورتاژ