پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری در مشهد برگزار می‌شود

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و نهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در مشهد برگزار می‌شود

چهارشنبه 3 مرداد آیین رونمایی از پوستر پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی مشهد با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی، مشاور معاون گردشگری کشور، رئیس اتحادیه هتل‌داران ایران، و جمعی دیگر از فعالان این صنعت برگزار شد.

ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی اعلام کرد این نمایشگاه پس از یک دهه توقف در یازدهم تا پانزدهم شهریور ماه برپا خواهد شد.

وی افزود؛ این نمایشگاه ضمن این­که به معرفی جاذبه­‌ها، قابلیت­‌ها و توانمندی­‌های استان خراسان رضوی خواهد پرداخت، نمایشی باشکوه از جاذبه­‌های تاریخی، فرهنگی، گردشگری و سرمایه­‌گذاری کشور را متجلی خواهد کرد. تا کنون حضور 10 کشور خارجی در نمایشگاه قطعی شده و تمامی ایرلاین‌­های مشهور کشور آمادگی لازم جهت حضور خود را اعلام کرده‌­اند. کسب­‌و­­کارهای مجازی و استارت‌اپ­‌ها برای اولین­ بار در نمایشگاه حضور خواهند داشت و آخرین اقدامات­شان را در راستای توسعه گردشگری به معرض نمایش خواهند گذاشت.

هلدینگ­‌های توسعه گردشگری برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده­‌اند. گروه­های موسیقی­ و رقص­‌های آیینی از تمامی کشور در بخش آواها و نواها به اجرای برنامه خواهند پرداخت. صنایع دستی تمامی استان­های کشور در یک سالن بسیار بزرگ و مجزا برای نمایش و فروش ارائه خواهد شد. بخش کودک تحت عنوان موزه صلح برای اولین بار حضور پررنگی خواهد داشت. سیاه­‌چادرهای عشایر از سراسر کشور برپا خواهد شد. همچنین تجهیزات هتل‌داری، دفاتر خدمات مسافرتی، انجمن­‌های خدمات مسافرتی و نیز واحدهای اقامتی کشور و استان به‌­ویژه هتل­‌های زنجیره­‌ای اعلام حضور کرده‌­اند.

در کنار نمایشگاه، همایش­‌ها و نشست­‌های تخصصی برگزار می­‌شود که عمدتاً سرمایه­‌گذاران و فعالان اقتصادی پیرامون توسعه گردشگری به سخنرانی و گفت­‌وگو و ارائه دستاوردهای­شان در کشور و استان خواهند پرداخت. ما در صدد هستیم شکوه و تمدن ایران را در این نمایشگاه متجلی سازیم.

وی علت انتخاب این زمان برای برپایی نمایشگاه را اوج حضور مسافران مشهد در این تاریخ عنوان کرد و افزود پیش‌­بینی می­‌کنیم که در این تاریخ بین 2 تا 2.5 میلیون مسافر در مشهد حاضر باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به درخشش اقامتگاه­‌های بوم‌گردی در این نمایشگاه اظهار داشت؛ تا کنون به 113 اقامتگاه بوم‌گردی موافقتنامه اعطا شده که 64 واحد در حال فعالیت هستند. اقامتگاه­‌های بوم‌گردی­ به عنوان ظرفیت­‌های جدید گردشگری در طول یکی دو سال اخیر مورد توجه قرار گرفته که در نمایشگاه شاهد حضورشان خواهیم بود.

علیرضا دژبد؛ مشاور معاون گردشگری کشور در اهمیت رویدادها و برنامه­‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سال 97 خاطر نشان کرد؛ بحث رویدادها در سازمان میراث فرهنگی جدی گرفته شده، این شب­ها شاهد برپایی جشنواره ملی چارسوق در محل دهکده اقوام برج میلاد هستیم. هر شب، شب فرهنگی یکی از استان­‌هاست که از ساعت 9 تا 12 شب به صورت رایگان میزبان بازدیدکنندگان محترم هستیم.

‌تا پایان سال چند نمایشگاه بزرگ داریم؛ نمایشگاه بازار سفر، گردشگری مشهد، نمایشگاه بین­‌المللی پارس شیراز و آخرین؛ نمایشگاه بزرگ تهران در تاریخ 23 تا 26 بهمن ماه که ماحصل بسیاری از برنامه‌­های سازمان میراث فرهنگی از جمله جشن استار‌‌ت‌اپ‌­ها، جشنواره غذا و آیین‌­هاست. انشاالله با توجه به هجمه­ وارد شده به کشور این نمایشگاه­‌ها باعث رشد ورود گردشگران خارجی و همچنین رونق گردشگری داخلی شود.

همچنین در این نشست، جمشید حمزه­‌زاده؛ رئیس جامعه هتل‌داران ایران توضیح داد که استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد پرچم‌­دار هتل‌داری و مراکز اقامتی کشورند. همواره سیاست جامعه هتل‌داران این بوده که از تمام نمایشگاه­‌ها حمایت کند. برگزاری این گونه نمایشگاه­‌ها در حوزه هتل‌داری باعث آشنایی هتل‌داران با تکنولوژی و دانش روز هتل‌داری و آخرین تجهیزات تولیدی کشور می­‌شود.

مستحضرید که خوشبختانه در حال حاضر بالای 90 درصد از تجهیزات صنعت هتل‌داری مورد نیاز با کیفیت بسیار بالا در خود کشور تولید می­شود، و انتظار داریم به سرعت به 100 درصد تولیدات داخلی برسیم. این نمایشگاه فرصت مناسبی­‌ست که هتل‌داران با تولیدکنندگان تجهیزات هتل‌داری و البته با یکدیگر آشنا شوند.

وی در ادامه اعلام کرد که قرار است جامعه هتل‌داران در کنار نمایشگاه، نشست­‌های تخصصی ویژه مدیران هتل­‌ها را برگزار کند، همچنین جلسه مجمع هتل‌داران کشور در مشهد مقدس برگزار شود.

مطالب رپورتاژ