واگذاری یک بندر اختصاصی از سوی عمان به کشتی‌های ایرانی

محسن ضرابی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان گفت:

توافقاتی با دولت عمان صورت گرفته و به زودی این کشور یک بندر اختصاصی در اختیار ایران می‌گذارد که کشتی‌های کوچک ایرانی به راحتی بتوانند در آن پهلو بگیرند.

او درباره رابطه تجاری ایران و عمان افزود: وزارت خارجه با اتاق ایران و عمان در طی این سال‌ها همکاری خوبی داشته است و سفیران دو کشور و معاونت‌های مختلف این وزارتخانه تا آنجا که در توان داشتند به فعالان بخش خصوصی کمک کردند. به طوری که امروز اگر ما توانستیم موفقیت‌هایی کسب کنیم با حمایت این افراد بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان ادامه داد: روابط سیاسی دو کشور همواره در سطح عالی بوده و تحریم‌های آمریکا نتوانسته تاثیری بر روی آن بگذارد. ما در ۴۰ سال گذشته شاهد بحران‌هایی چه از سوی آمریکا و چه از سوی اروپا بودیم اما ارتباط دو کشور از لحاظ سیاسی و اقتصادی در سطح مناسبی بوده است.

ضرابی ادامه داد: عمانی‌ها برای همکاری با ایران برنامه‌های استراتژیکی دارند و به همین دلیل با ثبات عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: به هر حال این واقعیت را نباید نادیده گرفت که تحریم‌ها تاثیرات خود را خواهد گذاشت و ممکن است بانک‌ها و بخش خصوصی این کشور با احتیاط بیشتری عمل کنند اما در اجلاس تیرماه که با حضور مقامات عالی عمان در تهران برگزار شد آنها اعلام کردند که حرکت دو کشور رو به جلو و مثبت است و تهدیدهای ترامپ تاثیری ندارد.

ضرابی در خصوص پروژه‌های مشترک دو کشور گفت: پایانه صادراتی عمان در کرمان فعالیت‌های عمرانی خود را ادامه می‌دهد و تاکنون دو خط کشتیرانی نیز بین دو کشور برقرار شده که ما تلاش داریم تعداد آن بیشتر شود.

وی اظهار داشت: توافقاتی با دولت عمان صورت گرفته و به زودی این کشور یک بندر اختصاصی در اختیار ایران می‌گذارد که کشتی‌های کوچک ایرانی به راحتی بتوانند در آن پهلو بگیرند و هزینه آنها کمتر شود ضمن آنکه سرعت حمل و نقل نیز بیشتر خواهد شد که این امر در خصوص صادرات میوه و تره‌بار مساله مهمی است.

 

مطالب رپورتاژ