نمایشگاه‌های بین‌المللی تاثیرگذار در فرآیند توسعه تکنولوژی و صادرات غیرنفتی

حضور در نمایشگاه یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی، شناخت بازارهای جدید و ارزیابی بازارهای موجود و به نوعی خود ارزیابی از وضعیت حضور هر مجموعه در بازارهای داخلی و خارجی است. فعالان بخش صنعت همه آگاه هستند که ارزش حضور در یک نمایشگاه را نمی‌توان با ارزش قراردادهایی که منعقد می‌شود ارزیابی‌کرد‌، بلکه یکی از مهمترین دستاوردهای هر نمایشگاه ارتباطات مؤثر، گسترده و پایداری است که در نمایشگاه‌ها شکل می‌گیرد و منجر به همکاری‌های گسترده و دراز مدت می‌شود و نیز تفاهم وگفتگوی بین‌ملل و فرهنگ‌ها که علاوه بر این که کمک به رشد صادرات می‌کند به رونق اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد. نمایشگاه حمل و نقل ریلی تهران نیز یکی از جمله همین نمایشگاه‌ها است که در خصوص صنعت حمل و نقل ریلی می‌باشد و با هدف نمایش پیشرفت‌ها و دستاوردهای صنعت حمل و نقل ریلی، ارتقای تولیدات داخلی کشور، توسعه صادرات به خارج کشور و آشنایی تولیدکنندگان صنایع ریلی داخلی با جدیدترین پیشرفت های روز این صنعت در جهان هر ساله برگزار می‌شود. این نمایشگاه دارای اعتبار بسیار بالایی در منطقه بوده و در دوره قبلی برگزاری‌اش، شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان زیادی از سراسر جهان نظیر آلمان، انگلستان، سوئیس، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، چین، فلاند، بنگلادش، بلژیک، جمهوری چک، روسیه، اکراین، استرالیا، لهستان، بلغارستان و سوئد داشته است.

درنگاه کلی، نمایشگاه یک پایگاه بزرگ جهت تبادل اطلاعات‌، حرکت به سوی یک اقتصاد باز و رو به رشد‌، جهش صادراتی‌، نگاه مدبرانه به خواسته‌ها و علائق مشتریان و رصد کردن مداوم سلایق آن‌ها‌، ارزیابی کارشناسانه بازارهای مختلف و دستیابی به دانش و تکنولوژی روز دنیا است. البته ناگفته نماند که بروز تحریم ها در سال های گذشته مشکلات بسیاری را در برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها با خود به همراه داشته است و در سال جاری نیز خواهد داشت. با این وجود برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند موجبات رهایی از وابستگی و جایگزینی صادرات غیرنفتی از طریق تشویق صنایع داخلی به تولید و صدور کالاها به دیگر کشورها را فراهم کند.

مهمترین اهداف شرکت در برگزای نمایشگاه‌ها را به دو گروه عمده می‌توان تقسیم نمود. اهداف اقتصادی و اهداف فرهنگی و اجتماعی. از عمده‌ترین اهداف اقتصادی شرکت در برگزاری رویدادهای تجاری را می‌توان نام برد که به موضوعاتی نظیر معرفی، بازاریابی، همکاری‌های اقتصادی، توسعه صادرات، کمک به ایجاد رقابت سالم، تمرکز سازی، کمک به انتقال تکنولوژی، جذب سرمایه، یافتن مواد اولیه مناسب، بهره‌مندی همه افراد جامعه از تسهیلات مورد نیاز در زمان برپایی نمایشگاه و توسعه صنایع و ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف می‌پردازد.

از سوی دیگر شرکت، اهداف فرهنگی و اجتماعی متعددی را نیز در برگزاری این رویدادها مد نظر دارد که از آن جمله می‌توان به گسترش مناسبات فرهنگی با سایر ملل، آشنایی حضوری و چهره به چهره میان بازرگانان و مشتریان و مصرف‌کنندگان، کمک به رشد و بالندگی صنعت نمایشگاهی و صنایع وابسته و مرتبط، ایجاد فرصت مناسب آموزشی برای دست اندرکاران، ایجاد بستر مناسب جهت بروز خلاقیت و استعدادها به ویژه در نسل جوان، کمک به پیشرفت هنر معماری و طراحی دکوراسیون داخلی و ایجاد زمینه لازم جهت تبادل تجربیات و اطلاعات حرفه ای اشاره نمود.

مطالب رپورتاژ