رقابت داخلی و زنجیره های تامین

صنعت حمل و نقل آنلاین: ترامپ پی ‌در پی دایره تحریم‌ها را در دوره‌های مختلف تنگ‌تر کرده است و فشار آن روی مردم عادی به‌ویژه محرومان وارد شد و آنچه که مطرح است بلایی است که بر سر اقتصاد کشور آمده است، البته اقتصاد کشور آسیب‌پذیر بوده و مردم به دلیل این‌که پشت دولت نبوده‌اند این ضربه‌ها وارد شد. ناگفته نماند به لحاظ سیاسی نیز بهانه‌هایی را به دست ترامپ داده‌اند اما این موارد را نمی‌توان دلیلی برای جنایت‌های ترامپ دانست. ترامپ بلای بزرگی را بر سر اقتصاد ما که بر پایه و بنیان سرمایه‌داری ناکارآمد و حکومتی نالایق قرار داشته، آورده است.

با توجه به مشکلات صادرات انرژی، دولت تولید محصولاتی را که به‌شدت انرژی‌بر هستند (نظیر فولاد، سیمان و… ) حمایت کرده، زیرا این انرژی غیرقابل صدور در کشور تبدیل به محصول با ارزش‌افزوده بالا شده و سپس علاوه بر مصرف داخلی، امکان صادرات خواهد داشت.استفاده از فرصت‌های گمرکی (معافیت‌های تعرفه‌ای)، به‌زودی به مرحله توافقنامه تجاری منجر شده و بالطبع علاوه بر صادرات، فرصتی هم برای جذب سرمایه‌گذاران کشورهای اتحادیه خواهد بود.استفاده از فرصت‌های تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و توافقات ارمنستان و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۱، هنگامی‌که مرزهای ارمنستان در همسایگی اتحادیه اروپا قرار گیرد، قطعا فرصتی مغتنم برای استفاده ایران از تعرفه‌های ترجیحی و صادرات محصولات به کشورهای شمالی و شرق اروپا خواهد بود.به جهت بحث آینده‌پژوهی و آینده‌نگری (دو موضوع متفاوت، اما مرتبط) روی زنجیره تامین فولاد در انجمن‌های تخصصی و دانشگاه‌ها کار می‌کنیم. اکنون دیگر در دنیا شرکت‌ها با هم رقابت نمی‌کنند بلکه زنجبره‌های تامین هستند که با هم رقابت می‌کنند، فولکس واگن به خود می‌گوید که من زنجیره تامین جهانی خودرو هستم و بنز این‌ کلمه را به‌کار نمی‌برد و حتما تفاوتی میان مدیریت اقتصاد فولکس‌واگن و بنز هست، این‌که چرا سیاست‌مداران و تجار و بازرگانان و مدیران اروپا نمی‌توانند سیاست‌های خود را هم‌راستا با مسائل سیاسی کنند کاملا به دلیل زنجیره تامین اقتصادی دنیا است. شرکت‌ها دیگر ملی و بین‌المللی و چند ملیتی نیستند بلکه شرکت‌ها گلوبال هستند به همین دلیل است که زیمنس دیگر نمی‌گوید ساخت آلمان بلکه می‌گوید ساخت زیمنس.وقتی وارد آن صحنه شویم آینده‌پژوهی و آینده‌نگری و نگاهی که ترامپ به خاورمیانه و جهان دارد شاید همان نکات اشتراکات و اتحادهایی باشد که به شرایط برنامه‌ریزی‌ها در 5 الی 10 سال آینده کمک می‌کند.

من به این نتیجه نمی‌رسم که راه نجات ایران با این مسائلی که وجود دارد از گذرگاه راه سازش با آمریکا باشد و به این نتیجه هم نرسیده‌ام که ادامه جنگ راهکار خواهد بود. اگر سندرز هم رئیس‌جمهور شود مطمئنا بیش از ترامپ با این حاکمیت نخواهد ساخت. متاسفانه سندرز هنوز نیامده در رابطه با ونزوئلا موضع دارد. ترامپ امروز برای جهان سروری می‌کند در صورتی‌که منافع مردم  آمریکا با سندرز بیشتر و مطمئن‌تر تامین می‌شود. اگر کسی از من بپرسد که منافع ایران در چیست؟ می‌گویم منافع ایران یعنی کاهش 6 میلیون بیکار، کاهش تورم و آزادی روشنفکران. در این شرایط منطقا ما باید به این نتیجه برسیم که قدرت را به مردم منتقل کنیم. انتخابات را آزاد و سالم برگزار کنند تا مردم خودشان تصمیم بگیرند.

رقابت داخلی و زنجیره های تامین

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ