نمایشگاههای ریلی فرصتی برای آشنائی با دستاوردهای تکنولوژی

صنعت حمل و نقل آنلاین: شرکت مهندسی سیستم­های ناظرفرزان، تأسیس 1376، یک شرکت دانش­بنیان در حوزه سیستم­های علائم ریلی است که دوره­های کاری مختلفی را به خود دیده و از سال 1387 وارد حوزه تولید سیستم­های علائمی شده است. وظیفه اصلی سیستم­های علائم، نظارت و مدیریت سیر و حرکت قطار است. در این سیستم یک المان اصلی به نام سیستم اینترلاکینگ وجود دارد. ناظرفرزان دومین تولیدکننده ایرانی سیستم اینترلاکینگ است که در کنار آن سیستم­های فرعی مانند سیستم تراک و سیستم بلاک را به صورت مشخص در دل خود دارد.

سید امیرعلی زواره ای نائب رئیس هیأت مدیره شرکت مهندسی سیستم­های ناظرفرزان در حاشیه ششمین نمایشگاه بین­المللی ریلی در گفت­وگو با ماهنامه صنعت حمل­ونقل خاطرنشان کرد: علاوه بر سیستم اینترلاکینگ، بلاک و تراک، مدار واسط با ماشین سوزن و سیستم نظارت مرکزی یا سی­تی­سی المان­هایی هستند که ناظرفرزان در حال حاضر تولید می­کند. در کنار آن یک­سری قطعات مکانیکی در محوطه وجود دارد مثل چراغ سیگنال و ماشین سوزن که در برنامه شرکت قرار دارد و کارگاه آن تا شش ماه آینده راه­اندازی می­شود. جدای از همه این المان­ها که المان­های ثابتی هستند و در داخل محوطه یا داخل اتاق نصب می­شوند، یک­سری تجهیزات هم در داخل قطار نصب می­شوند که برای کنترل خودکار قطار است و ورژن­های مختلفی دارد. تولید این تجهیزات در برنامه یک سال و نیم آینده شرکت خواهد بود.

وی درباره انگیزه مشارکت در نمایشگاه ریلی گفت: هر تولیدکننده­ای باید محصولات خود را معرفی کند. درست است که صنعت ما صنعت تخصصی و محدودی است و شاید بازیگران عرصه صنعت همدیگر را بشناسند؛ اما ناظرفرزان تفاوتی اساسی با دیگر شرکت­ها دارد، از این لحاظ که برای نخستین بار محصول خود را در نمایشگاه به صورت کامل ارائه می­دهد و این فرصت خیلی خوبی است که در یک موقعیت با کارفرمایان مختلف آشنا شویم. هرچند کارفرمایان ما محدود به راه­آهن و مترو هستند و تعدد زیادی ندارند اما ساختارهای خیلی بزرگ، سلسله مراتب، نواحی و مناطق مختلف دارند و از این حیث می­توان در یک بازه زمانی کوتاه در نمایشگاه محصولات شرکت را به بازدیدکنندگان متعدد معرفی کرد.

وی بیان کرد: در نمایشگاه جدای از بحث­های برندینگ و تجدید ارتباطاتی که به صورت کلی وجود دارد، ما سعی کرده­ایم نسبت به سال­های گذشته پربارتر حضور داشته باشیم. هم به لحاظ غرفه­سازی و هم به لحاظ حجم تجهیزات ارائه­شده؛ به طوری که یک سیستم کامل عملیاتی به نمایشگاه آورده­ایم. علاوه بر این برای راه­اندازی سیستم یک شبیه­ساز هم طراحی کرده­ایم. شبیه­ساز در واقع یک­سری فعالیت­هایی را بر طبق یک سناریو انجام و نتیجه را نمایش می­دهد.

زواره ای درباره توانایی­های ارائه شده صنعت حمل و نقل ریلی ایران در نمایشگاه ریلی گفت: صنعت حمل و نقل ریلی صنعتی است که به لحاظ فناوری  تنوع زیادی دارد و جز معدود کارشناسان  با تجربه شاید کسی نتواند در این زمینه نظر جامع دهد. اما در بخش مهندسی برق، که فعالیت­های ناظرفرزان بخشی از آن محسوب می­گردد، شرکت­های ریلی زیادی فعالیت می­کنند و صنعت خیلی بزرگی است. البته مثل همه بخش­های صنعت مشکلاتی هم دارد که عمده آن جریان نقدینگی است ولی فکر می­کنم  شرکت­های خوبی شکل گرفته­اند و انشالله مشکلات در طول زمانکمتر خواهد شد.

وی با بیان این­که تا دو سال دیگر با رعایت استانداردهای بین­المللی برنامه صادرات را نیز خواهند داشت، افزود: در حال حاضر شرکت همکار خارجی نداریم و صادرات را نیز در برنامه کوتاه مدت دنبال نمی­کنیم. در واقع به دنبال رسیدن به استانداردهای بین المللی هستیم تا بتوانیم بازار صادرات را تا دو سال دیگر داشته باشیم. چون استانداردهای بین­المللی زمان بر هستند.نایب رئیس هیأت مدیره شرکت مهندسی سیستم­های ناظرفرزان درباره قراردادهای داخلی شرکت در توسعه ریلی گفت: هم اکنون یک قرارداد در محور غرب کشور داریم و یک ایستگاه مترویی و یک ایستگاه راه­آهنی که به عنوان تست در حال انجام است.

وی درباره رقبای شرکت اضافه کرد: صنعت سیگنالینگ یک صنعت محدود است. در دنیا شاید 10 تا 15 شرکت در این زمینه وجود داشته باشند که عموماً هم شرکت­های بسیار بزرگ و نامدار بین­المللی هستند. در داخل کشور شرکتی هست که چندین سال قبل از ما شروع به کار کرده و اولین تولیدکننده سیستم­های علائمی در داخل کشور است و ما نیز دومین شرکت در این زمینه هستیم. شرکت سومی هم بعد از ما اقدام به فعالیت کرده که  آن­ها هم تلاش می­کنند بازار خود را داشته باشند.

وی با تأکید بر این­که تکمیل سیستم علائم ریلی برای کاربری خطوط راه­آهن و مترو، پلان استراتژیک شرکت است، گفت: بازار ریلی کشور آن­قدر بزرگ است که دو یا سه تولیدکننده مورد نیاز خواهد بود. این حوزه در برنامه 1404 گسترش بسیار زیادی دارد و قرار است به چیزی بیش از دو برابر برسد و این عدد بسیار بزرگ است. به همین جهت فکر می­کنم سهم قابل قبولی از بازار داخلی را خواهیم داشت، در کنار آن استانداردهای بین­المللی را دنبال می­کنیم و از دو سال دیگر که به استاندارد برسیم، می­توانیم حضور برون مرزی داشته باشیم؛ به این صورت که  ابتدا حضوری منطقه­ای و تابع سیاست­های کلی دولت خواهیم داشت و با کشورهایی شروع خواهیم کرد که روابط حسنه­ای با ایران دارند. امیدواریم نتایج خوبی حاصل شود.

زواره ای درباره آینده صنعت ریلی در ایران گفت: برداشت شخصی من این است که توسعه ریلی که در سال­های اخیر شدت گرفته اتفاقی­ست که می­بایست زودتر از این می­افتاد. تمرکز زیادی در چند دهه گذشته بر صنعت هوایی انجام شد و این روزها محدودیت­های آن را می­بینیم. واقعیت این است که حجم قابل توجهی از حمل و نقل ما باید به ریل منتقل شود. ظرفیت سایر حوزه­های حمل و نقل در برابر ریلی خیلی پاسخ­گوی نیازهای عمومی کشور نیست. باید توسعه ریلی داشته باشیم و چاره­ای جز این نیست. فکر می­کنم در بازه زمانی 5 تا 10 ساله سهم ریل به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد و باید این اتفاق بیفتد.به گفته وی هر کدام از راه­های حمل و نقل اهمیت خود را دارند اما وزن این اهمیت تفاوت دارد. اگر ما ریل را توسعه داده بودیم و امروز صنعت هوایی قابل قبولی نداشتیم؛ الان به فکر توسعه هوایی بودیم. بحث  این است که توسعه متوازن نداریم. نکته دیگر میزان موثر بودن حمل و نقل است که حمل و نقل ریلی چه در زمینه باری و چه مسافربری می­بایست پایه سیستم حمل و نقل باشد چون راندمان کل سیستم حمل و نقل را افزایش می­دهد.وی بیان کرد: اگر حمل و نقل دریایی را کنار بگذاریم، حمل و نقل ریلی چه به لحاظ حجم قابل انتقال و چه به لحاظ هزینه به ازای هر مسافر یا تناژ بار، مناسب­ترین شیوه حمل و نقل است. به لحاظ زیست محیطی نیز، خصوصاً اگر حمل و نقل تبدیل به شیوه برقی شود، راه آهن بر سایر روش­ها اولویت دارد. حتی با وضعیت امروز که از دیزل استفاده می­کنند جمع آلودگی آن به ازای تعداد مسافر یا تناژ بار، پایین­تر از بقیه روش­های حمل و نقل است. به لحاظ ایمنی نیز، راه آهن یکی از ایمن­ترین روش­های حمل و نقل و به طور مشخص بسیار متفاوت از حمل و نقل جاده­ای است.

زوارئی هدف از نمایشگاه را بازسازی روابط و شکل­دهی ارتباطات جدید عنوان می­کند که در نهایت منجر به قرارداد می­شود.وی با تأکید بر تلاش شرکت­ها برای مدیریت بحران افزود: شرکت­ها باید حتی در این شرایط سخت اقتصادی تلاش بیشتری داشته و امیدوارترو نگاه مثبتی به وقایع داشته باشند. قرار نیست همه شرایط بر وفق مراد باشد تا توانایی­های ما دیده شود. خیلی وقت­ها ما خودمان باید زمینه را فراهم کنیم و با شرایطی که وجود دارد تقابل کنیم تا موفق باشیم. به هر حال در مجموعه ما نیز این شرایط در بعد اقتصادی وجود دارد. به نظرم شرکت­ها باید با رویکرد متفاوتی با شرایط مواجه شوند؛ اگر نه خیلی زود فعالیت­ها متوقف می­شود و این اتفاق بدی است که در دوره­های بد اقتصادی برای شرکت­ها می­افتد.وی تأکید کرد: شرکت­های موفق شرکت­هایی هستند که در دوره­های بحران بتوانند خود را نجات داده و به فعالیت ادامه دهند. اگر بتوانیم در دوره­های سخت دوام بیاوریم در دوره­های گشایش رشد قابل توجهی خواهیم داشت.

وی ادامه دادکه: سیستم­های علائم فقط کاربرد ریلی دارند، به همین دلیل مصرف­کننده نهایی هم کسانی هستند که خدمات ریلی را ارائه می­دهند. ولی در کنار آن  یک­سری مصرف­کننده­های جانبی هم وجود دارند.

وی در پاسخ به خبرنگار ماهنامه در خصوص هماهنگی و روابط کاری صمیمانه حاکم بین نیروهای ناظر فرزان که در نمایشگاه به چشم می­آمد یادآور شد؛ هماهنگی و صمیمیت بین پرسنل شرکت ناشی از دقت مدیریتی در استخدام نیروها و طی کردن فرآیند اجتماعی شدن افراد تازه استخدام شده در جو سازمان است.

 

نمایشگاههای ریلی فرصتی برای آشنائی با دستاوردهای تکنولوژی

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ