نرخ‌های مختلف ارز پروژه‌ها را با مشكل مواجه می‌کند

مشارکت بخش خصوصی در تمامی بخش‌ها به‌خصوص اقتصاد، زمینه‌ساز رشد و تولید ملی است و دولت‌ها با واگذاری امور به بخش خصوصی می‌توانند از تولیدات ملی حمایت کنند. واسپاری پروژه‌ها و طرح‌های دولت به بخش خصوصی موجب اثربخشی و افزایش کارآمدی در جریان اجرا و بهره‌برداری آن می‌شود. یکی از شرکت‌های پيمانكاري توانمند در بخش مهندسي، تأمين و اجرا، شرکت فراب است که با بیش از ربع قرن فعالیت در حوزه‌های نیروگاهی، مدیریت انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع ریلی، طرح‌های سیویل و تصفیه‌خانه و آب‌شیرین‌کن فعالیت دارد. فراب در زمینه راه‌اندازی پروژه‌های آب‌شیرین‌کن یکی از بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن‌های کشور با ظرفیت 100 هزار مترمکعب در روز را در بندرعباس تحت يك مشاركت در دست اجرا دارد و بخشی از این پروژه نیز راه‌اندازی شده است. فراب با دارا بودن تجربیات موفق در اجرا و مدیریت طرح‌های بزرگ زیرساختی و با اتکا به توانمندی‌های فنی و کارشناسی متخصصان خود، فعالیت‌های خود را در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی گسترش داده و در کشورهای مختلفی ازجمله تاجیکستان، سریلانکا، عراق و كنيا پروژه‌های متعددی را به بهره‌برداری رسانده یا در دست اجرا دارد. برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این شرکت و پروژه‌های در دست اجرا گفت‌وگویی با مهندس سعید قنبری، معاون مدیرعامل در پروژه‌های صنایع ریلی و مهندس محسن رام، معاون مدیرعامل در توسعه کسب‌وکار داشته‌ایم که می‌خوانید.

 

فعالیت‌های ریلی در کارنامه شرکت فراب چه سابقه‌ای دارد؟

مهندس رام: شرکت فراب بیش از 25 سال پیش فعالیت خود را با پروژه‌های نیروگاه‌ آبی شروع کرد و به‌تدریج حوزه فعالیت کاری خود را گسترش داد و به حوزه‌هاي نیروگاه‌های حرارتی، نفت، گاز و پتروشیمی و شبکه‌های هوشمند و کنتور هوشمند وارد شد و در سال 90 به اولین پروژه ریلی ورود کرد. البته از سال 86 کم ‌و بیش در بخش راه‌آهن برقی و مناقصات ریلی کارهایی کرده بود. اولین پروژه ريلي که شركت فراب به آن ورود کرد پروژه ناوگان و تجهيزات خط 2 مترو مشهد بود که هم‌زمان با آن، پروژه تجهيزات زیرگذر خط راه‌آهن تهران – تبریز به طول 10 کیلومتر را نیز شروع کرد.

مهندس قنبری: قبل از هر چیزی اشاره‌ کنم که ما بخش تجهیزات یا متروسیستم (E&M) پروژه‌ها را انجام می‌دهیم و در بخش سیویل پروژه‌های ریلی ورود نکرده‌ایم. از پروژه‌های در دست اجرا پروژه خط 2 مترو مشهد به طول 5/14 کیلومتر با 13 ایستگاه است که نزدیک به 80 درصد کارهای مربوط به بخش تجهیزات انجام‌ شده و پیش‌بینی مي‌شود تا  پايان امسال به اتمام برسد. پروژه بعدی که در دست داریم خط 7 مترو تهران است که 26 کیلومتر طول و 23 ایستگاه دارد و حدود 50 درصد پیشرفت تجهیزات دارد و تا به امروز حدود 9 ایستگاه راه‌اندازی شده است. پروژه دیگر مترو فرودگاه امام است که تا شهر جدید پرند توسعه خواهد یافت و تاكنون از ایستگاه شاهد تا فرودگاه امام يعني فازهای 1 و 2 پروژه راه‌اندازی شده است و در اين فازها حدود 80 درصد پیشرفت داریم. پروژه دیگری که فراب در حال اجرای آن است قطار برقی گلشهر به هشتگرد است که 25 کیلومتر طول و 3 ایستگاه دارد و حدود 25 درصد پیشرفت دارد. پروژه بعدی پروژه خط A قطار شهری قم است که 14 کیلومتر طول و 14 ایستگاه دارد. لازم به توضيح است كه در پروژه‌های خط 2 قطار شهری مشهد و  خط A قطار شهري قم علاوه بر تجهيزات متروسيستم تأمین ناوگان این دو پروژه نيز با شرکت فراب است. در پروژه خط 2 قطار شهري مشهد تأمین 20 رام قطار پروژه (شامل 100 واگن) بر عهده فراب است که در حال حاضر 10 رام قطار یعنی 50 واگن تحویل کارفرما شده است، 4 رام قطار در حال تحويل به كارفرما است و 6 رام قطار باقي‌مانده نیز در کارخانه واگن‌سازی تهران در حال مونتاژ است. در پروژه خط A قطار شهری قم نیز تأمين 26 رام قطار (شامل 130 واگن) در محدوده قرارداد و تعهد فراب است.

 

متن کامل این مصاحبه را می‌توانید در شماره 371 ماهنامه «صنعت حمل و نقل» مطالعه کنید.

مطالب رپورتاژ