الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

معرفی یک فناوری نوآورانه در شرکت

 صنعت حمل و نقل آنلاین: سرعت حمل و نقل ناوگان ریلی در کشور ما در مقایسه با سایر راه­‌های حمل و نقل جاده‌­ای، دریایی و هوایی و همچنین در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است. علی‌رغم دارا بودن ظرفیت و پتانسیل­‌های فراوان برای برعهده گرفتن بخش عظیمی از حمل کالا و مسافر در این بخش تا کنون توجه ویژه‌­ای به این صنعت نشده است. همچنین عدم استفاده از سیستم‌­های به روز دنیا در خطوط ریلی منجر به افزایش هزینه‌­های تعمیر و نگهداری و حتی تعویض قطعات شده است.

امروزه در دنیا با پی بردن به اهمیّت حمل و نقل ریلی، سرمایه­‌گذاری­‌های عظیمی در این حوزه در کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفته است. به‌گونه‌­ای که سرعت­‌های را در این کشورها می­‌توان مشاهده نمود. در حالیکه سرعت عبوری ناوگان ریلی در کشور ما در بهترین وضعیت مابین  می‌­باشد. امروزه با پی بردن به ظرفیت‌­های بالای حمل و نقل ریلی برای جابجایی بار و مسافر توسط متولّیان امر، توجه به این صنعت نیز در حال افزایش است. از این­رو با توجه به سیاست­‌های کلی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش سرعت حمل و نقل خطوط ریلی در سال­‌های آتی، پروژه­‌هایی در راستای نیل به این هدف در محل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران تعریف شده است. از این موارد می‌­توان به پروژه ساخت قطعات سوزن‌­های پرسرعت و تکه مرکزی بدون زیر فراگ اشاره کرد. بنابراین به منظور بهبود سرعت عبوری از سوزن‌­ها نیاز به استفاده از پابندهای ارتجاعی[۱] (بست­‌های AT)، افزایش فنریت سوزن، افزایش استحکام قطعات اسلایدچیر، طراحی پدهای لاستیکی مخصوص، طراحی تراورس­های بتنی جدید، کاهش نیروی چسبندگی ریل زبانه با استفاده از اسلایدچیرهای رولردار می‌­باشد.

استفاده از قطعات اسلاید چیر AT (شکل ۱) در مقایسه با قطعات اسلایدچیر معمولی (شکل ۲)، با توجه به کاربرد بست­‌های الاستیک AT در آن موجب افزایش فنریت سوزن می‌­شود که این امر موجب پاسخ مناسب قطعات زیر ریل به ضربات وارده از طرف چرخ قطار می‌­گردد از این­رو این قطعات می‌­توانند نقش بسزایی در افزایش ایمنی سیر وسیله نقلیه، کاهش هزینه­‌های تعمیر و نگهداری قطعات سوزن (افزایش عمر قطعات)، راحتی مسافر در هنگام سفر و… شود.

استفاده از قطعات اسلایدچیر رولردار در سوزن (شکل ۳)، وجود رولرها در این قطعات موجب حذف استفاده از روانکارهایی مانند گریس در قطعات اسلایدچیر قدیمی می­‌شود، از این­رو این قطعات دوستدار محیط زیست می­باشند. همچنین سهولت حرکت ریل زبانه بر روی این قطعات در مقایسه با اسلایدچیرهای رایج، موجب کاهش نیروی مورد نیاز ماشین سوزن برای جابجایی ریل زبانه می‌­شود. بنابراین موجب افزایش عمر قطعات اسلایدچیر و ماشین سوزن می‌­شود و کاهش هزینه­‌های تعمیر و نگهداری را در پی خواهند داشت.

 

 

 

استفاده از تکه مرکزی بدون زیر فراگ (شکل ۴) همراه با قطعه کراس استاپ (شکل ۵)، منجر به تقویت قطعه تکه مرکزی و افزایش عمر آن و افزایش سرعت و ایمنی سیر گشته و سبب کاهش هزینه تعمیر و نگهداری می‌­شود. همچنین با آسان­تر کردن مونتاژ سوزن منجر به کاهش زمان مونتاژ نیز می­‌شود.


 

با توجه به اینکه سوزن یک قطعه استراژیک و فوق ایمنی در صنعت ریلی محسوب می­‌شود، به طوری که اغلب سوانح ریلی بر روی سوزن و یا نزدیکی آن رخ می‌­دهد، از این­رو تغییر قطعات و بروزرسانی سیستم آن از حساسیت­‌های بالایی برخوردار است و هرگونه اهمال کاری در امر طراحی و تولید قطعات می­‌تواند منجر به خسارت­‌های جبران ناپذیر جانی و مالی شود. از پیچیدگی‌­های قطعات سوزن‌­های پر سرعت فوق الذکر می‌­توان به هندسه پیچیده آن­ها و نحوه صحیح انتقال نیرو اشاره کرد به گونه‌­ای که امکان عملکرد صحیح دیگر قطعات در کنار یکدیگر و عبور ایمن وسایط نقلیه را فراهم آورند. خوشبختانه شایان ذکر است، شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید) با دارا بودن کادر مهندسی جوان و نخبه کشوری، طراحی و تولید این قطعات را به پایان رسانیده و امیدواریم در روزهای آتی شاهد تولید انبوه سوزن­‌ها با قطعات فوق خواهیم بود.

 

مطالب رپورتاژ