مردکا 118، دومین ساختمان و سازه بلند جهان پس از برج خلیفه در دبی در انتظار بازدید ایرانیان است

وزارت گردشگری و فرهنگ مالزی با همکاری هواپیمایی ایرعربیا و با حضور سفیر محترم مالزی در جمهوری اسلامی ایران، هم‌زمان با افزایش پروازهای ایرعربیا به مالزی گردهمایی آشنایی کشور مالزی را با محوریت دستاوردهای نوین گردشگری مالزی برگزار کرد.

در این گردهمایی سفیر مالزی در ایران با اشاره به ظرفیت‌های توسعه بازار گردشگری از مالزی به ایران و برعکس بیان کرد: ظرفیت‌های توسعه بازار گردشگری میان مالزی و ایران می‌تواند بر اساس فرهنگ، تاریخ، طبیعت و تفریحات متنوع باشد. برای مثال، مالزی با مناظر طبیعی زیبا، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی که ثبت جهانی یونسکو شده‌اند، همیشه جذابیت زیادی برای گردشگران ایرانی داشته است. از سوی دیگر، معماری منحصر به فرد و فرهنگ غنی گنجینه‌ای بی‌نظیر نه‌تنها برای گردشگران مالزیایی بلکه برای علاقه‌مندان سایر ملل برای سفر به مالزی ظرفیت‌های زیادی را پیش رو گذاشته است

او ادامه داد: جاذبه‌های مدرن مالزی مثل برج‌های پتروناس که نماد گردشگری این کشور است، همراه با جزایر زیبای آن از جمله لانکاوی و پنانگ و همچنین فرهنگ متنوع مردمان مهربان مالزی می‌تواند سفر لذت‌بخشی را برای گردشگران ایرانی به همراه داشته باشد. همچنین جاذبه جدیدی برای مردم ایران در انتظار است تا به مالزی سفر کنند. به جز برج‌های دوقلوی پتروناس، مردکا 118 دومین ساختمان و سازه بلند جهان پس از برج خلیفه در دبی است.

به گفته وی براساس آمار، در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۷۵۰۰ نفر ایرانی از مقاصد مختلف مالزی بازدید کرده‌اند که در سال ۲۰۲۳، این آمار به ۱۹۹۰۸ نفر رسید که حدود ۱۶۳درصد رشد داشته است. باید در نظر داشت فرهنگ مردم مالزی ترکیب جالب از اقلیت‌های قومی و فرهنگ‌های مختلف است.

سفیر مالزی در تهران گفت: اسلام به‌عنوان دین اکثریت مردم مالزی، تأثیر زیادی بر فرهنگ آنها دارد. رسوم و آداب مذهبی، هنرها و معماری به شکل قالبی از فرهنگ اسلامی تاثیر پذیرفته است. هنرهای مالزیایی چون باتیک (نقاشی روی پارچه) و جلوه‌های سنتی در موسیقی و رقص همواره گردشگران را شیفته می‌کند. مالزی با افتخار موقعیت خود را به‌‌عنوان «مقصد سال برتر مورد علاقه مسلمانان»، که توسط شاخص جهانی سفر مسلمانان (GMTI) مسترکارت – کرسنت رتبه‌بندی شده است، حفظ کرده است. این دستاورد همچنین «مقصد سال برتر بانوان مسلمانان» را نیز شامل می‌شود. این افتخارها از یک نظرسنجی آنلاین سالانه ناشی می‌شود که معیارهای مختلفی را در نظر می‌گیرد، ازجمله دسترسی به غذاهای حلال، دسترسی به امکانات نماز، خدمات مسلمان‌دوستانه در هتل‌ها و تمامی امور ایمنی و امنیتی. در عین حال اقلیت‌های چینی، هندی و دیگر گروه‌ها نیز ارزش‌ها و آداب خود را به فرهنگ مالزی اضافه کرده‌اند. این تنوع فرهنگی در غذاها، هنرها و همچنین در جشنواره‌ها به چشم می‌خورد. ترکیب این تنوع فرهنگی، مردم مالزی را به جامعه‌ای چند فرهنگی و مهم‌ترین نماد توازن و هماهنگی میان اقلیت‌ها تبدیل کرده است.

سفیر مالزی در ایران همچنین برنامه‌های توسعه بازار سفر مالزی در ایران را تبیین کرد و به‌طور مشخص به چند مورد اشاره کرد:

  • تبلیغات مشترک: ایجاد برنامه‌های تبلیغاتی مشترک با فعالان صنعت گردشگری ایران به‌منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری و خدمات مسافرتی رویکرد موثری است که می‌تواند به افزایش تعداد گردشگران و تبادل فرهنگی کمک کند.
  • تبادلات علمی و تخصصی: افزایش همکاری در زمینه توسعه بسترهای گردشگری، هتل‌ها و خدمات مرتبط با صنعت گردشگری و آشنایی ذی‌نفعان با امکانات و زیربناهای مالزی می‌تواند به توسعه بازار سفر کمک‌ کند به‌ویژه که مانعی به اسم ویزا هم وجود ندارد.
  • برگزاری رویدادهای فرهنگی: تشویق به برگزاری رویدادهای فرهنگی مشترک که باعث جلب توجه گردشگران و تقویت ارتباطات فرهنگی می‌شود.
  • برگزاری فم‌تریپ‌های گروهی: تشویق به تبادل گروه‌های تجاری و فرهنگی و ‌رسانه‌ای برای تعمیق ارتباطات و ایجاد فرصت‌های جدید را برای توسعه بازار سفر به همراه دارد.

این اقدامات می‌توانند بازارهای گردشگری دو کشور را تقویت کرده و به تحقق تبادلات مثبت میان مردم و صنایع گردشگری ایران و مالزی کمک کنند.

او همچنین اقداماتی که می‌تواند برای تعمیق روابط گردشگری بین دو کشور ایران و مالزی موثر باشد را تبیین کردند و توسعه پروازها بین شهرهای اصلی و مقاصد گردشگری در مالزی را گزینه مناسبی دانشت و افزود: هم‌اکنون امکان دسترسی با خطوط هواپیمایی منطقه‌ای برای گردشگران ایرانی به آسانی در شهرهای مختلف مالزی و برعکس فراهم است. دفاتر خدمات مسافرتی می‌توانند با بسته‌های تور جذاب امکان سفر را فراهم‌ کنند.

 

خیز مالزی برای کسب مقصد برتر اکوتوریسم جهان

با مروری بر برنامه استراتژیک گردشگری مالزی تا سال ۲۰۳۰ به نظر می‌رسد مالزی می‌خواهد درآمدهای حاصل از گردشگری رتبه اصلی درآمدهای ملی این کشور باشد و برای دستیابی به چنین هدفی ظرفیت‌هایی را تدارک دیده است و استراتژی توسعه‌ای را در پیش گرفته است. در همین زمینه مقام گردشگری مالزی توضیح داد: گردشگری مالزی به‌طور مداوم روی بخش‌های گردشگری ویژه مانند رویدادهای تجاری، گردشگری اکولوژیک، گردشگری مبتنی بر ظرفیت‌های بومی، پزشکی و سلامت، گردشگری آموزشی و سفرهای تجربی تمرکز خواهد داشت تا گردشگران بیشتری را به مالزی جلب کند. فرهنگ، آشپزی، هنر و میراث مالزی نیز برای افزایش تجربیات گردشگری استفاده خواهند شد.

او افزود: در سال 2024، هدف مالزی جذب  27.3 میلیون گردشگر و کسب درآمدی بالغ بر 102.7 میلیارد رینگیت است. برنامه استراتژیک برای تقویت و ترویج تلاش‌های بازاریابی و تبلیغاتی با عنوان کارزار سال بازدید از مالزی ۲۰۲۶ است که هدف آن جلب ۳۵.۶ میلیون گردشگر خارجی و کسب ۱۴۷.۱ میلیارد رینگیت درآمد در سال ۲۰۲۶ می‌باشد.

مقام گردشگری مالزی گفت: دولت مالزی می‌خواهد این کشور  به مقصد برتر اکوتوریسم جهان تبدیل شود. این حرکت با تعهد مالزی به دستیابی به برنامه سال 2030 به عنوان بخشی از 17 هدف توسعه پایدار تحت سازمان ملل متحد (UNSDG)، به ترویج پایداری منابع طبیعی برای تحریک رشد اقتصادی جدید از طریق گردشگری اکولوژیک و ایجاد شغل‌ها مرتبط است.

وی ادامه داد: برنامه استراتژیک و بازاریابی گردشگری مالزی برای دوره 2022-2026 بر روی ترویج گردشگری داخلی و بازیابی گردشگری بین‌المللی با تقویت ابزارهای دیجیتال، نوآوری، بهداشت و ایمنی متمرکز  است. بهره‌گیری از رسانه‌های خلاق و دیجیتال، برنامه‌های ترویجی مبتنی بر احساس برتر گردشگر، گذار به بازارهای سفارشی و تقویت برند از جمله اقدامات جدید در استراتژی بازاریابی توریسم مالزی است.

یکی از جهات استراتژیک محصولات گردشگری ویژه ما تمرکز بر ظرفیت‌های خوراک «گاسترونومی» است. ما می‌خواهیم آشپزی محلی را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود ترویج دهیم و هویت آشپزی محلی را تقویت کنیم. برخی از نکات شامل خوراک‌های خیابانی، رستوران‌های با امتیاز میشلن و منوهای جذاب غذایی هستند.

در میان استراتژی‌های توسعه گردشگری، «گردشگری هوشمند» جایگاه ویژه‌ای دارد. پیشرفت‌ها در تکنولوژی دیجیتال بر روی نحوه مسافرت مردم تاثیرگذار بوده و باعث تغییر روش‌های عملکرد کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری شده است.

به گفته او، طبق یک مطالعه انجام شده، «گردشگری هوشمند» این توانمندی را دارد که درآمد گردشگری مالزی را از 25 میلیارد دلار فعلی به 110 میلیارد دلار چیزی بیش از چهار برابر تا سال 2030 افزایش دهد.

هدف نهایی گردشگری هوشمند بهبود کارایی مدیریت منابع، افزایش تجربیات گردشگری، به حداکثر رساندن رقابت و ارتقا پایداری از طریق نوآوری و روش‌های فناورانه است.

این مقام مالزیایی توسعه گردشگری بین ایران و مالزی نیازمند همکاری دانست و تشویق همکاری بین بخش‌های خصوصی و ایجاد انگیزه در این دو کشور با برگزاری رویدادهای تخصصی و حتی سرمایه‌گذاری مشترک را عاملی ‌مهم برای توسعه بازار سفر بین ایران ‌‌مالزی اعلام کرد.

همچنین عوامل دیگری از این دست را نیز برای توسعه بازار سفر بین دو ‌کشور‌ سودمند دانسته و افزود:

  • برنامه‌های تبادل فرهنگی: ارتقای برنامه‌های تبادل فرهنگی بین دانشجویان، هنرمندان و افراد فعال در حوزه‌های مختلف به منظور ایجاد ارتباطات فرهنگی و تبادل تجربی.
  • مسیرهای هوایی مستقیم: تشویق شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش تعداد پروازهای مستقیم بین دو کشور، که می‌تواند تسهیل در سفر توریست‌ها باشد.
  • استفاده از فناوری: حضور در شبکه‌های اجتماعی ایرانی و انتشار اطلاعات کارآمد و مفید درباره گردشگری مالزی به زبان فارسی
  • آموزش زبان: ارتقای آموزش زبان ایرانی در مالزی و برعکس، تا تبادل فرهنگی و ارتباطات بین توریست‌ها و مردم محلی تسهیل شود.
  • محصولات گردشگری مشترک: ایجاد محصولات گردشگری مشترک که نمایانگر هویت و فرهنگ هر دو کشور باشد.

این مقام مسئول در ادامه امکان و سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت گردشگری مالزی، تفریحات و موضوعات مرتبط با توریسم پایدار را تبیین کرد و گفت: رئیس‌جمهور مالزی، داتوک سری انور ابراهیم، که همچنین وزیر امور مالی است، در بودجه سال ۲۰۲۴ برای  زیرساخت‌ها‌و‌ رشد بخش گردشگری داخلی توجه ویژه‌ای نشان داده است. این بودجه می‌تواند هدف جذب ‌ ۲۶.۱ میلیون گردشگر خارجی و رسیدن به درآمد  ۹۷.۶ میلیارد رینگیت مالزی (۲۰.۷ میلیارد دلار آمریکا) را یاری‌رسان باشد.

این اقدامی بزرگ برای تثبیت موقعیت مالزی به عنوان یک مقصد گردشگری اصیل جهانی است. برای دستیابی به این هدف، دولت ۳۵۰ میلیون رینگیت برای فعالیت‌های تبلیغاتی جهت ارتقا‌ وضعیت مالزی به عنوان یک مقصد گردشگری جهانی اختصاص داده است.

بودجه به اهمیت حفظ و نگهداری جاذبه‌های گردشگری، سایت‌های تاریخی و میراث فرهنگی نیز تخصیص می‌یابد. علاوه بر این، ۲۰ میلیون رینگیت برای دولت‌های ایالتی جهت نگهداری و بازسازی نقاط مهم گردشگری، و ۸۰ میلیون رینگیت برای حفاظت و بازسازی سایت‌های میراث با پتانسیل یونسکو اختصاص یافته است.

دولت مالزی همچنین متعهد به ایجاد ابتکارات جدید در چارچوب برنامه جذب سرمایه‌گذاری خارجی  در مالزی است.

این مقام گردشگری مالزی در پایان گفت: سه اقدام مشخص شده در بودجه شامل ساده‌تر کردن فرآیند تأیید گذرنامه‌های کاری برای سرمایه‌گذاران استراتژیک در بخش‌های کلیدی؛ معرفی گذرنامه‌های بازدید اجتماعی بلندمدت برای دانشجویان بین‌المللی که تحصیلات خود را کامل کرده‌اند؛ و بهبود امکانات برای ویزای ورود در مرزها، گذرنامه‌های بازدید اجتماعی و ارائه ویزاهای چند باره به منظور تشویق ورود گردشگران و سرمایه‌گذاران، به ویژه از هند و چین است.

مطالب رپورتاژ