مراسم روز ملی کیفیت و اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه ملی کیفیت برگزار شد

صنعت حمل و نقل آنلاین: مراسم روز ملی کیفیت و پانزدهمین دوره ارزیابی ملی کیفیت ایران با حضور رییس سازمان ملی استاندارد، نمایندگان مجلس، فعالان بخش خصوصی و صاحبان صنایع روز سه‌شنبه 22 آبان 97 در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

 

کیفیت به‌دنبال نیازهای فراتر از استانداردهاست

در ابتدای مراسم مهندس بیات، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که شعار امسال روز جهانی کیفیت «اعتماد» است گفت: سنگ زیر‌بنای ارزیابی‌های کیفی، مدل‌های کیفیت است و در همین راستا هفت معیار برای کیفیت تعریف شده است و با وجود استانداردها نیازمند ارائه مدل‌های کیفیت هستیم. در استانداردها، تمرکز روی ویژگی‌های محصول است اما در مدل کیفیت، به‌دنبال نیازهای فراتر از استانداردها هستیم. در مدل‌های کیفیت به‌دنبال این هستیم که بین منافع سازمانی و منافع و دغدغه‌های جامعه تعادل ایجاد کنیم. سازمان‌ها و مدیران در قبال تصمیم‌هایشان و تاثیر اقدامات‌شان روی تمامی ذی‌نفعان مسئول هستند. ارتباط خوب با ذی‌نفع بر پایه عدل و انصاف برای همه منجر به یک رابطه خوب در اجتماع می‌شود. کیفیت یک فرهنگ و رفتار برای چگونه زیستن است و فلسفه استاندارد در ایران بصیرت سازمانی است. در شرایط فعلی ما راهی جز ارتقای سیستم نداریم. کار بسیار خوبی که امسال در این دوره انجام شده توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش صورت گرفته به‌طوری‌که بیش از ۲۷هزار مدرسه در مدل تعالی کیفیت مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 

استانداردسازی و افزایش کیفیت از هر موضوعی مهمتر است

در ادامه فرزین انتصاریان، رییس انجمن مدیریت کیفیت با بیان اینکه تعالی با تغییر امکان‌پذیر است و ذات انسان همیشه به دنبال تغییر است گفت: کیفیت زمانی اتفاق می‌افتد که مدیریت شود و مدیریت کیفیت در سطح بنگاه و اقتصاد کلان باهم فرق دارند. بهبود کیفیت به معنای توسعه بنگاه‌ها و در نهایت توسعه اقتصادی است و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌آید، بنابراین زمانی می‌توانیم به توسعه کیفیت امیدوار باشیم که کیفی‌سازی در سطح کلان اقتصادی رخ دهد. صرفا با چند بنگاهی که کیفیت خود را ارتقا داده‌اند، به هدف مدنظر که بهبود کیفیت به معنای توسعه بنگاه‌ها و در نهایت توسعه اقتصادی است نمی‌رسیم. امروز استانداردسازی و افزایش کیفیت در ایران از هر موضوعی مهمتر است و باید در اولویت قرار گیرد چرا که ما توان تولید کالا و محصولات را داریم و فقط نیازمند رشد کیفیت در آنها هستیم. جایزه‌ای که امروز داده می‌شود تنها جایزه‌ای است که قانون دارد. همچنین برای حفظ حقوق مصرف‌کننده قانون داریم ولی به‌خاطر مشکلاتی که در نحوه اجرا داشتیم بلاستفاده مانده بود اما امروز دیگر نمی‌توانیم از این موضوع بگذریم.

 

دریافت جایزه ملی کیفیت از سوی ۱۲۵ مدرسه

آقای عمادی، سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این همایش با تبریک روز ملی کیفیت گفت: امسال اولین سالی است که مدارس از لحاظ کیفیت ارزیابی می‌شوند و این اتفاق مهمی است و به معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان استاندارد و مدیران مدارسی که توانسته‌اند واجد این جایزه شوند، تبریک می‌گویم. ۱۲۵ مدرسه امسال واجد شرایط کسب این جایزه شده‌اند که از تعداد ۱۰ مدرسه به صورت نمادین تقدیر می‌شود و امیدواریم در برنامه مفصلی از همه ۱۲۵ مدرسه تقدیر کنیم. یقین داریم اگر مدارس ما کیفی باشند صنعت و تولید ما هم با شدت بیشتری متاثر از مدارس، ارتقا پیدا می‌کنند. از سال ۱۳۹۰ آموزش و پرورش واجد یک برنامه راهبری به‌نام سند تحول بنیادین شد. این سند در مقیاس کلان، شش زیرنظام را تعریف کرده است که نقش توانمندسازی‌ها را عهده‌دار هستند. این شش زیرنظام مدیریت و راهبری، پژوهش و ارزشیابی، برنامه درسی ملی، فضا و تجهیزات، منابع انسانی و منابع مالی هستند. برنامه راهبری ملی وقتی در سطح مدرسه بومی‌سازی و عملیاتی شد، نامش را برنامه تعالی مدیریت مدرسه گذاشتیم، این برنامه همین کار توانمندسازی را در درون مدرسه بر عهده دارد. مدارس در چهار سال به تدریج وارد این برنامه شدند. این برنامه مرتب ویرایش‌های جدید پیدا کرد و تعالی مرتب بازبینی شد. این برنامه توسط سازمان ملی استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفت و خوشحالیم که این برنامه واجد دریافت جایزه کیفیت شد. سال آینده ۴۴هزار مدرسه به فرایند طرح تعالی مدیریت وارد می‌شوند و امیدوارم گام‌های بلندتری را به سوی کیفیت برداریم.

 

به‌خاطر تحریم شرایط اخذ استاندارد را تسهیل نمی‌کنیم

در بخش دیگر مراسم خانم پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران با قدردانی از مجلس برای تنظیم، تدوین و تصویب قانون مرتبط با سازمان ملی استاندارد با اشاره به این‌که نباید مشکلات اقتصادی تاثیری بر استاندارد و کیفیت داشته باشد گفت: خیلی‌ها گفتند با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها شرایط اخذ استاندارد را تسهیل کنید، ولی باید گفت نمی‌توانیم از استاندارد و کیفیت بگذریم. اگر مفاهیم جدیدی که وارد قانون ملی استاندارد شده رعایت شود، به سمت توسعه اقتصادی خواهیم رفت و در این زمینه باید دستگاه‌ها به سمت مقررات فنی حرکت کنند. از این پس باید به مولفه‌های موثر در کیفیت بیشتر توجه کنیم چون در فضای اقتصادی و سیاسی خاصی قرار داریم و در اصل سه‌جانبه‌گرایی کیفیت سه مولفه موثر حضور دارند، حاکمیت؛ تولیدکننده و مصرف‌کننده. کیفیت تعریف شاخص و ملموسی ندارد و پویاست و باید بر اساس نظام‌های اقتصادی روز دنیا به آن توجه شود. با پیوستن به مجامع، کنوانسیون‌ها و احترام گذاشتن به قوانین بین‌المللی می‌توانیم به بالا بردن کیفیت کمک کنیم.

او استاندارد را نه تنها مانع صادرات ندانست بلکه استاندارد را تسهیل‌کننده صادرات به شمار آورد و اظهار کرد راه را برای صادرات باز گذاشته‌ایم و با استاندارد کشور مقصد هم می‌شود کالا صادر کرد و کسانی که می‌گویند نظام استاندارد مانع صادرات کالا است، در همین جا می‌گویم نظام استاندارد تسهیل‌کننده صادرات و مانعی برای ورود کالاهای بی‌کیفیت به کشور است.

 

شرکت‌های دولتی و وابسته به نهادها عامل کوچک ماندن بخش خصوصی

علی مطهری، نایب رئیس مجلس گفت: در حال حاضر ضعف ایران برای ورود به بازارهای جهانی تنها مسئله کیفیت نیست، بلکه ناشی از کوچک بودن بخش خصوصی است، زیرا بیشتر بازار در اختیار شرکت‌های دولتی و وابسته به نهادها است. در سال حمایت از کالای ایرانی هستیم و جایزه ملی کیفیت برای امسال معنای بهتری پیدا می‌کند. یکی از مشکلات ما حضور کمرنگ در بازار جهانی به ویژه در بازار کشورهای همسایه است، این در حالی است که ترکیه توانسته سهم خوبی از این بازارها داشته باشد، در شرایطی که ما با برخی از این ملت‌ها پیوند قوی‌تری داریم. برای نمونه در زمان تحریم قطر فرصت خوبی برای شرکت‌های ایرانی بود، اما تولیدکننده‌های ترکیه پیشی گرفتند یا در زمان اختلاف ترکیه و روسیه، سفیر ایران در روسیه اعلام کرد مقام‌های روسی خواستار صادرات شرکت‌های ایرانی به روسیه بودند، اما شرکت‌های ایرانی آمادگی اجرای آن را نداشتند.

 

در پایان مراسم روز ملی کیفیت از واحدهای برتر با اعطای گواهی و تندیس جایزه ملی کیفیت قدردانی شد. همچنین ۸ واحد صنعتی و پنج واحد در زمینه ارتباطات و در مجموع ۲۳ بنگاه اقتصادی موفق به دریافت گواهی اهتمام و تندیس جایزه ملی کیفیت کشور شدند.

مطالب رپورتاژ