مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی خبر داد: شناسایی بیش از ۱۵۰ استارتاپ فعال در عرصه حمل‌ونقل

مدیرکل دفتر ارزیابی اقتصادی و مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی از شناسایی ۱۵۰ استارتاپ فعال در عرصه حمل‌ونقل خبر داد و گفت: در تارنمای وزارت راه و شهرسازی بستری برای ارتباط صاحبان ایده و شتاب دهنده‌ها فراهم شده است.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن صادقی به راه‌اندازی بخش ساماندهی استارتاپ‌ها در وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: در تارنمای وزارت راه و شهرسازی به نشانی mrud.ir/startup برای صاحبان ایده و شتاب دهنده‌ها بستری فراهم شده است تا علاوه بر معرفی خود، ایده هایشان را مطرح و همچنین خواسته‌ها و دغدغه های حوزه مربوطه را اعلام کنند.

وی افزود: در این بستر تلاش می‌شود صاحبان ایده با علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ آشنا شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری یکی از بسترهایی لازم  برای این اقدام را دسترسی آزاد به داده‌ها و اطلاعات عنوان کرد و گفت:  خوشبختانه در این حوزه مساله‌‌ای با عنوان داده‌های محرمانه وجود ندارد و در صورت امکان می‌توان با راه‌اندازی کمیته‌ای در وزارت راه و شهرسازی، محرمانه و غیر محرمانه بودن داده‌ها را تمییز داد. در این صورت ایده پردازان از امکان استفاده از داده‌های آزاد برخوردار می‌شوند.

صادقی با اشاره به اهمیت ارزش‌گذاری داده‌ها بیان داشت: با انجام چنین اقدامی، سطح ایده‌های اشخاص حقیقی و حقوقی قابل شناسایی و‌ برنامه‌ریزی خواهد بود.

وی از شناسایی بیش از ۱۵۰ استارتاپ فعال در حوزه‌های مختلف حمل و نقل خبر داد و گفت: به رغم  اینکه در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای عده‌ای در تلاش جهت کسب مجوز هستند اما در بخش دریایی و ریلی این مساله از نسبت کمتری برخوردار است.

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی بر ضرورت مطالعه و ارزیابی عملکرد استارتاپ‌های حمل‌و‌نقلی در سایر نقاط جهان تاکید کرد و گفت:‌ اینکه چند شرکت استارتاپی با ارائه خدمات مشابه اقدام به ارائه خدمات حمل‌ونقل مسافر کند یا خیر، نکته‌ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

صادقی افزود: در بخش حمل‌ونقل بار نیز اینکه به مثلت صادرکننده بارنامه، صاحب بار و صاحب ناوگان، ‌یک ضلع چهارمی به عنوان استارتاپ اضافه شود نیز کار را سخت تر می‌کند. لذا اینطور به نظر می‌رسد باید مطالعات و عملکرد کشورهای دیگر بر روی این مباحث مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد:‌ یکی از درخواست‌های معمول بسیاری از استارتاپ‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، صدور بارنامه است که در حال حاضر دارای مغایرت‌هایی با قوانین کشور است. اما سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصمیم دارد مجوز تاسیس شرکت حمل‌ونقل هوشمند را ارائه کند که یکی از شرایط آن تاسیس استارتاپ توسط  شرکت حمل‌ونقل هوشمند یا واگذاری۲۰ درصد سهام شرکت خود به یک استارتاپ فعال حوزه حمل‌‌ونقل است. علاوه بر این، بخش مسافری نیز از دیگر حوزه‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای است که بسیاری از شرکت‌ها درصدد بهره‌مندی از ظرفیت استارت آپی در آن هستند.

مطالب رپورتاژ