فرودگاه‌های کشور تحت پوشش مرکز مدیریت ایمنی و اضطراری قرار گرفتند

مرکز مدیریت عملیات ایمنی و اضطراری و همچنین رادار کوشک بزم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با حضور مهندس اسلامی وزیر راه‌و‌شهرسازی، سیاوش امیرمکری رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، جمعی از مدیران ایرلاین­ها و دست­اندرکاران صنعت هوانوردی کشور افتتاح و به بهره­برداری رسید. این مرکز، عملیات و ایمنی پروازها را به‌صورت لحظه­ای رصد می­کند و استانداردهای ایمنی را در آن واحد به صورت آنلاین پایش کرده و برای پیشگیری از سوانح و حوادث فرودگاهی اطلاعات پروازی را به سه منبع خلبانان، مدیران ایمنی و مدیران اپرون ارسال می­کند. در ضمن با افتتاح و بهره­برداری از رادار کوشک بزم این مکان ایجاد شده با تمامی عملیات هوانوردی پایتخت تا شعاع 400 کیلومتری تحت پوشش قرار گیرد.

مهندس محمد اسلامی وزیر راه‌و‌شهرسازی در مراسم بهره­برداری مرکز مدیریت عملیات ایمنی و اضطراری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از آن به‌عنوان اقدامی راهبردی در جهت پیاده­سازی سیاست­های وزارت راه‌و‌شهرسازی نام برد و خاطرنشان کرد: با افتتاح رادار کوشک بزم و همچنین مرکز مدیریت عملیات ایمنی در شرکت فرودگاه‌ها می­توان رفتارهای سطوح فرودگاهی، باند، پارکینگ و هواپیماها را به‌صورت لحظه­ای مشاهده کرد و کمک می­کند ایمنی را به حداکثر برسانیم و یک تراز جهانی را در هوانوردی کشور نشان دهیم. امروز این پیام را دریافت می­کنیم که کشور همواره در مسیر توسعه قرار گرفته و بدخواهی و مزاحمت­های دشمنان به هیچ‌وجه نتوانسته مسیر ما را در رشد و تعالی زیرساخت­ها متوقف کند. امروز این دستاورد گام بسیار مهمی است که امیدواریم تا پایان سال‌جاری پوشش حداکثری را شاهد باشیم. بنابراین مشاهده توامان راداری و تصویری در فرودگاه‌های کشور کمک می­کند تا ایمنی را در پرریسک­ترین مناطق به تراز و استانداردهای جهانی نزدیک کنیم.

وزیر راه‌و‌شهرسازی درخصوص افتتاح و بهره­برداری از رادار کوشک بزم آن را گام مهمی درخصوص پوشش حداکثری پروازها به‌ویژه برای فرودگاه مهرآباد و امام خمینی دانست و تأکید کرد: این رادار با برد 400 کیلومتر به‌خوبی مناطق پروازی پایتخت تا محدوده فرودگاه اصفهان را پوشش می­دهد و هواپیماهایی که تا ارتفاع 30 هزار پایی پرواز می­کنند را تحت نظارت دارد به‌ویژه با توجه به واقعه­ای که در فرودگاه پیام و فتح روی داد راه­اندازی این مرکز کمک شایانی در جهت نظارت و مراقبت پروازها خواهد داشت. این دو اقدام بزرگ کمک می­کند نظارت دقیق­تری بر پروازها و رفتارهای عوامل فرودگاهی اعمال شود.

سیاوش امیرمکری رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم بهره­برداری از مرکز مدیریت بحران و نظارت خدمات مسافری فرودگاه‌های کشور از این مرکز به‌عنوان دستاورد مهمی در ارتقای ایمنی پروازها نام برد و افزود: امیدوارم با فعالیت این مرکز در زمان­­های عادی به‌عنوان مرکز پایش اطلاعات و در زمان بحران به محل نشست اعضای این کمیته برای رفع موارد بحرانی تبدیل شود تا خدمات مطلوبی ارایه شود. امروز شاهد افتتاح رادار کوشک بزم هستیم که با بهره­برداری از این رادار تمامی پروازهای عبوری و پروازهایی که در فرودگاه‌های کشور نشست و برخاست می­کنند را به‌صورت کامل پوشش خواهیم داد. از سوی دیگر، این رادار تا شعاع چهارصد کیلومتر را تحت پوشش قرار می­دهد که توسط متخصصان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نصب و راه­اندازی شده است. با توجه به‌وجود تحریم شرکت فرودگاه‌ها با اتکا به توان داخل به‌دنبال تأمین تجهیزات و سامانه­های فرودگاهی است که از جمله برای تولید رادارهای مورد نیاز فرودگاه‌های کشور با شرکت­های دانش‌بنیان داخلی مذاکراتی انجام داده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ایمنی به‌عنوان مهم‌ترین مبحث هوانوردی در دنیا نام برد و تأکید کرد: از جمله دستاوردهای مهم این مرکز می­توان به اختصاص داشبوردهای مدیریتی در حوزه ایمنی برای مدیران ارشد شرکت فرودگاه‌ها اشاره کرد که عملیات و ایمنی پروازها را رصد و استانداردهای ایمنی را در همان لحظه به‌صورت آنلاین پایش کرده تا از وقوع سانحه پیشگیری شود. در واقع، در نظر گرفتن راهکارهای استاندارد و حساب‌شده برای پیشگیری از سوانح و حوادث فرودگاهی و به حداقل رساندن اقدامات اصلاحی درخصوص موضوعات ایمنی مهم‌ترین و نخستین وظیفه­ مرکز عملیات ایمنی و اضطراری محسوب می­شود. این مرکز به‌طور مستمر و شبانه‌روزی اطلاعات ایمنی را که روی سطوح پروازی تأثیرگذار است، توسط سه منبع یعنی خلبانان، مدیران ایمنی و مدیران اپرون جمع­آوری و سپس این اطلاعات را تحلیل و پردازش و آنها را به این سه منبع ارسال می­کند. در نهایت با بهره­برداری از مرکز عملیات ایمنی و اضطراری تلاش می­کنیم تا سوانح و حوادث را در فرودگاه‌های کشور به حداقل کاهش دهیم.

سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از پوشش تمامی فرودگاه‌های کشور تا پایان سال خبر داد و افزود: با افتتاح این مرکز تعداد 9 فرودگاه بین­المللی کشور شامل فرودگاه‌های مهرآباد، تبریز، زاهدان، شیراز، بندرعباس، اصفهان، کرمان، یزد و مشهد تحت پوشش کامل این مرکز قرار می­گیرند و از آذرماه سال‌جاری نیز 33 فرودگاه مرز هوایی و از بهمن‌ماه هم تمامی فرودگاه‌های کشور به این مرکز متصل و تحت نظارت قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات ارایه شده در میان ایرلاین­ها و حتی کشورهای مختلف به منظور ارتقای ایمنی و انتقال تجربیات از دیگر اهدافی است که در این مرکز دنبال می­شود.

مهندس رحیمی نایب رئیس شورای عالی ایمنی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم بهره­برداری از مرکز عملیات ایمنی و اضطرار شرکت فرودگاه‌ها خاطرنشان کرد: مقوله­ ایمنی مهم‌ترین استراتژی سازمان هواپیمایی کشوری ایکانو به شمار می­آید که امروزه سیاست­گذاری ایکانو بر ایمنی باندهای پروازی و فرودگاه‌ها متمرکز شده چرا که بر اساس آمارها از سال 1999 تا 2018 میلادی بیش از 80درصد سوانح هوایی در فرودگاه‌ها و 80 مایلی باند پروازی روی داده است. بر این اساس امروز شاهد افتتاح و بهره­برداری از مرکز عملیات مدیریت ایمنی و اضطرار در شرکت فرودگاه‌ها هستیم که با بهره­برداری از این مرکز تمامی رفتارها و عملیات پروازی در فرودگاه و قبل از تقرب مانیتورینگ می­شود و می­تواند در ارتقای سطح ایمنی نقش حیاتی ایفا کند.

مطالب رپورتاژ