ضرورت کاهش اختلاف قیمت نرخ عوارض آزادراه­های دولتی و خصوصی

صنعت حمل و نقل آنلاین: رییس سازمان راهداری و حمل­ونقل جاده­ای با گله­مندی از تفاوت فاحش بین نرخ عوارض آزادراه­های دولتی و خصوصی در کشور گفت: به طور قطع نمی­توان از این واقعیت به راحتی گذشت که اختلاف قیمت بین نرخ عوارض آزادراه­های خصوصی و دولتی طی چند سال اخیر با افزایش روبرو بوده است و همین عامل در استفاده بیشتر مردم از آزادراه­های دولتی به جای آزادراه خصوصی نقش موثری داشته است. داوود کشاورزیان در نشست خبری که با حضور خبرنگاران رسانه­های مختلف در محل سازمان راهداری و حمل­ونقل جاده­ای برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار “صنعت حمل­ونقل” مبنی بر اختلاف قیمت زیاد بین نرخ عوارض آزادراه­های دولتی و خصوصی گفت: به نظر من باید میزان اختلاف قیمتی بین نرخ عوارض آزادراه­های دولتی و خصوصی کاهش یابد ولی متاسفانه تعیین نرخ عوارض آزادراه­های دولتی برعهده شورای عالی اقتصاد است و نرخ عوارض آزادراه­های خصوصی توسط شرکت پیمانکار و سازنده آزادراه توام با توافق با وزارت راه و شهرسازی تعیین می­شود. کشاورزیان با اشاره به اینکه میزان نرخ عوارض آزادراه­های دولتی باید افزایش یابد گفت: به طور مثال میزان نرخ عوارض در آزادراه قم-گرمسار که بخش خصوصی آن را به بهره­برداری رسانده است، حدود100 هزار ریال است ولی در مقابل نرخ عوارض آزادراه تهران- قم که دولتی است 5 هزار ریال است که این اختلاف قیمت اصلا درست نیست. وی افزود: به نظر من باید نرخ عوارض آزادراه­های دولتی افزایش یابد تا با تزریق این میزان افزایش قیمت به آزادراه­های خصوصی به نوعی بتوان نرخ عوارض در آزادراه­های خصوصی را تا 50 هزار ریال کاهش داد که برای تحقق این موضوع مصوبه شورای عالی اقتصاد کشور لازم است. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نرخ عوارض آزادراه­های دولتی حدود 3 سال است که افزایش نداشته است ولی این نرخ در آزادراه­های خصوصی هر ساله به طور میانگین حدود 15 درصد افزایش می­یابد.

تقویت شرکت­های دانش بنیان، سیاست سازمان راهداری

کشاورزیان همچنین با اشاره به اینکه سیاست­های سازمان راهداری­ و حمل­ونقل جاده­ای در واگذاری کارهای اجرایی به پیمانکاران بخش خصوصی بوده است گفت: سیاست این سازمان تقویت شرکت­های دانش بنیان است تا علاوه بر انجام امور در کشور، این شرکت­ها با کسب تجربه لازم پروژه­های مناسبی را در کشورهای منطقه و همسایه برعهده بگیرند و بتوانند به ارزآوری و تولید ثروت کمک کنند. وی افزود: با این نگاه سازمان راهداری و حمل­ونقل جاده­ای تمام قراردادهای خود را با پیمانکاران منعقد می­کند، زیرا منابع نفتی کشور در نهایت به پایان می­رسد و یا اینکه به علت مصرف داخلی دیگر امکان صادرات آن از بین می­رود بنابراین شرکت­های دانش بنیان می­توانند با تجارب بین­المللی در آینده برای کشور علاوه بر ایجاد اشتغال ارزآوری نیز داشته باشند.

نصب 25 دستگاه توزین در دولت یازدهم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در دولت یازدهم 25 دستگاه توزین در حال حرکت در راه­های کشور نصب شده است، گفت: اواخر سال گذشته برای نصب 65 دستگاه توزین در حال حرکت با برگزاری مناقصه قراردادی با یک شرکت دانش بنیان منعقد شده است تا بتوانیم از عبور بارهای غیرمجاز در برخی از محورهای مواصلاتی کشور جلوگیری کنیم و با ارایه مدارک مورد نیاز پلیس در این زمینه اعمال قانون کند. برای خرید 2 هزار کیلومتر “گاردریل 3 موج” برای نصب در نقاط پرخطر و پل­ها شرایطی را در نظر گرفته­ایم تا شرکتی که در مناقصه آن برنده می­شود، یک سایت آزمایش گاردریل راه­اندازی کند تا تمام گاردریل­های مورد نیاز سازمان راهداری پس از انجام آزمایش­های مورد نیاز خریداری و در مکان­های مورد نظر نصب شود.

درخواست از پلیس به منظور واریز سهم سازمان راهداری از جرایم رانندگی

رییس سازمان راهداری و حمل­ونقل جاده­ای درباره اجرای قانون پرداخت ۶۰ درصد از درآمد جرایم به سازمان راهداری اظهار کرد: تا سال ۹۳، هر سال صددرصد این منابع که شامل۶۰ درصد از درآمد راهنمایی و رانندگی از محل جرایم بود، به سازمان راهداری بابت بهسازی و ایمن‌سازی جاده‌ها اختصاص یافت که در سال ۹۳  نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان بود اما در سال‌های ۹۴ و ۹۵ نتوانستیم همه این منابع را به دست بیاوریم و تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد درآمد سازمان راهداری از محل جرایم رانندگی در جاده‌ها محقق شد که نزدیک به ۱۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ بود. بنابراین از پلیس راه درخواست داریم تا مابقی سهم سازمان راهداری را پرداخت کند.

قیمت پایین سوخت، معضل حمل ونقل جاده­ای

کشاورزیان درباره پایین بودن قیمت سوخت خودروهای سنگین (گازوییل) بیان کرد: یکی از مهم­ترین چالش‌های ما در حمل­ونقل جاده‌ای، پایین بودن قیمت سوخت است. کامیون‌های قدیمی با وجود مصرف بالای سوخت، کماکان در حال تردد در جاده‌ها و جابجایی بار هستند، چرا که قیمت سوخت پایین بوده و حتی با بالا بودن مصرف سوخت، باز هم درآمد خوبی دارند. بنابراین انگیزه‌ای برای نوسازی ناوگان باری جاده‌ای وجود ندارد. وقتی با ۴۰ میلیون تومان می‌توان یک کامیون فرسوده خریداری کرد، دیگر کسی حاضر نیست با ۴۰۰ میلیون تومان کامیون نو بخرد، چون قیمت و مصرف سوخت یکسان است. وی افزود: از طرف دیگر عرضه مازاد کامیون داریم؛ به این معنا که هر کسی که بیکار باشد یک کامیون تهیه کرده و به جابجایی بار در جاده می‌پردازد. نتیجه پایین بودن قیمت سوخت و بالا بودن عرضه کامیون نسبت به بار، ایجاد صفوف طولانی کامیون‌ها در بنادر، یک سر خالی بودن بار کامیون‌ها، افزایش پورسانت شرکت‌های حمل­ونقلی در ازای تخصیص بار به رانندگان متقاضی و … خواهد بود که در حال حاضر چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. رییس سازمان راهداری با انتقاد از اینکه هیچ دستگاهی به آلاینده بودن کامیون‌های فرسوده معترض نیست گفت: برخلاف آلودگی هوا، باز هم شاهد تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی هستیم که بر اثر شدت فرسودگی، از اگزوز آنها گازوییل خارج می‌شود. ما بارها به آنها پیشنهاد اعطای تسهیلات ارزان داده‌ایم اما حاضر نیستند حتی با ارزان‌ترین تسهیلات هم کامیون یا اتوبوس خود را نو کنند، می‌گویند نمی‌توانیم اقساط آنها را بازپرداخت کنیم.

مزیت­های راه­اندازی شبکه سیر هم­نام

رییس سازمان راهداری و حمل­ونقل جاده­­ای با اشاره به مزیت­های راه­اندازی شبکه “سیر هم­نام” در کشور برای حمل مسافر اظهارکرد: هم اکنون1600 تا1700 شرکت در حمل­ونقل مسافر در کشور همکاری دارند، اما با راه­اندازی “شبکه سیر هم­نام” قرار است یک شرکت معتبر با اخذ مجوزهای قانونی بتواند در سطح کشور مسافر را جابجا کند که در این صورت رانندگان به جای چند شرکت مسافری مجاز هستند که با یک قرارداد فقط برای یک شرکت کار کنند. کشاورزیان تصریح کرد: هم اکنون ممکن است یک اتوبوس با چند شرکت مسافربری کار کند و مسوولیت­های این شرکت­ها نیز مشخص نباشد، اما اگر فردی تنها با یک شرکت کار کند، در این صورت ارزیابی عملکرد رانندگان تسهیل می­شود و این مساله به افزایش ایمنی جابجایی مسافران در سطح کشور بسیار کمک خواهد کرد. ضمن این که در چند سال آینده تعداد محدودی از شرکت­های معتبر امور جابجایی مسافر در سطح کشور را برعهده خواهند داشت که کار اصلی آنها جابجایی مسافر با ایمنی و خدمات مناسب خواهد بود.

تردد از مرز خسروی در اربعین حسینی امسال
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جابجایی زایران ایرانی در اربعین امسال گفت: در سال جاری حدود 9 تا10 هزار اتوبوس کار جابجایی زایران را بر عهده خواهند داشت و بسیاری از زیرساخت­های مورد نیاز در پایانه­های مرزی برای تسهیل تردد زایران ایرانی آماده شده است و محور ایلام به مهران نیز با تعریض، در حال آماده­سازی برای تردد زایران اربعین حسینی است. کشاورزیان افزود: امسال مرز خسروی نیز برای تردد زایران ایرانی آماده خواهد شد و هم اکنون عملیات آسفالت محور قصر شیرین به مرز خسروی در حال آماده­سازی است.

طلب بیش از 2 هزار میلیارد تومانی پیمانکاران از سازمان راهداری
کشاورزیان با اشاره به میزان طلب پیمانکاران از سازمان راهداری و حمل­ونقل جاده­ای گفت: هم اکنون میزان طلب پیمانکاران از سازمان راهداری به 2 هزار و400 میلیارد تومان رسیده است، اما اخیرا با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه قرار است بدهی این پیمانکاران به بانک ها تهاتر شود. لیست آنها نیز برای اخذ مجوزهای قانونی توسط سازمان راهداری تهیه شده است.

 

 

ضرورت کاهش اختلاف قیمت نرخ عوارض آزادراه­های دولتی و خصوصی

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ