سرمایه‌گذاری 240 میلیاردی غربی‌ها در ترکیه

صنعت حمل و نقل آنلاین: بورداک داغلی‌اوغلو رئیس دفتر سرمایه‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه در یک گفتمان تلویزیونی اعلام کرد: در سال گذشته چهارده‌میلیارد و یکصد‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ترکیه انجام شده است.

او که درباره سرمایه‌گذاری مستقیم بین‌المللی FDI صحبت می‌کرد، گفت: این سرمایه‌گذاری نسبت به سال قبل که 8/7 میلیارد دلار بود، تقریبا دو برابر شده است.

منابع این سرمایه‌ها از کشورهای اروپایی، آمریکایی، آسیا و بخش‌هایی از حوزه خلیج‌فارس بوده است.

سعدی اوزدمیر، اقتصاددان ترک نیز در همین رابطه می‌گوید: سرمایه‌گذاری خارجی شامل همه ذی‌نفعان در حوزه‌های مختلف است. از آن جمله 7/5 میلیارد دلار املاک، 3/3 میلیارد دلار عمده‌فروشی، 8/1 میلیارد دلار صنعت و یک میلیارد و ششصد میلیون دلار به اطلاعات و ارتباطات و بیمه و حمل و نقل.

از سال 2003 الی 2021 بیشترین سرمایه‌گذاری مبلغ 240 میلیارد دلار بوده که آمریکا و اروپا با 6/68 درصد از سرمایه‌گذاری خارجی و 5/14 درصد از آسیا و حوزه خلیج‌فارس 1/8 درصد از سرمایه گذاری بوده.

داغلی‌اوغلو رئیس دفتر سرمایه‌گذاری نهاد ریاست جمهوری ترکیه می‌گوید: در سال 2003 مجلس ملی ترکیه قانونی را تصویب کرد که طبق آن با همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی رفتاری یکسان و برابر صورت می‌گیرد و فرقی میان سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به هیچ‌وجه وجود ندارد.

این امر باعث شده است تا این امکان برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شد که بدون مجوز قبلی وارد ترکیه شوند.

در این قانون، تمام انتظارات سرمایه‌گذاران در زمینه انتقال رایگان سود سهام، خرید املاک، حفاظت در مقابل سلب مالکیت و اشتغال در نظر گرفته شده است.

گفته می‌شود میانگین سالانه سرمایه‌گذاری مستقیم بین‌المللی بین 1992 تا سال 2002 یک میلیارد دلار بود.

 

بیشتر بخوانید:

جنگ اوکراین، کمبود ارز خارجی را در ترکیه شدت داد

الگوی جدید اقتصادی ترکیه تشریح شد

آیا مسائل و پرونده‌های حل نشده بین آمریکا و ترکیه افزایش یافته است؟

 

در موضوع سرمایه‌گذاری خارجی، ترکیه با دو گروه از سیاستمداران و اقتصاد سیاسی مواجه است:

گروه اول تفکر منفی در سرمایه‌گذاری خارجی دارند و معتقدند که اگر در کشوری سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد، به‌منزله این است که کشور سرمایه‌گذار قدرت سیاسی و نفوذ اقتصادی بیشتری پیدا می‌کند و می‌گویند کشورتان را به خارجی‌ها فروخته‌اید.

گروه دوم معتقدند، وقتی سرمایه‌گذار خارجی تمایلی به سرمایه‌گذاری در کشوری را ندارد به این دلیل است که وضعیت آن کشور به‌قدری بد است که هیچ سرمایه‌گذار خارجی حاضر به حضور در آن مملکت نیست.

اما سبب بالا رفتن سرمایه‌گذاری آمریکا در ترکیه، این است که در 1985 بین تورگوت اوزال و دونالد ریگان که هر دو به اقتصاد لیبرال معتقد بودند، توافق شد که شورای بازرگانی ترکیه و آمریکا تشکیل شود.

اوزدمیر می‌گوید: به‌دنبال این امر، نزدیک به 2000 شرکت آمریکایی تا به امروز در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و یکصدهزار شغل ایجاد نموده‌اند و در همین شرایط تعداد شرکت‌های کوچک و بزرگ سرمایه‌گذاران ترک در آمریکا نیز در حال رشد است.

رئیس دفتر سرمایه‌گذاری اردوغان معتقد است، هم اکنون زمان مشارکت کامل بین ترکیه و ایالات متحده فرا رسیده است و جو بایدن و اردوغان درست مثل ریگان و اوزال راه را برای اهداف تجاری یک‌صد میلیارد دلاری باز کرده‌اند.

 

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ