دکتر فطانت مدیرعامل بانک آینده: عمده دارایی‌های بانک آینده دارایی‌های ملکی و بورسی هستند

بانک آینده با نماد وآیند در سال 1399 در زمره پربازده‌ترین سهام بازار سرمایه قرار گرفت. اما پس از ریزش‌های سال 1399 سهام این بانک با افتی نزدیک به 70 % سهامداران خود را از این بابت دچار نگرانی کرده که بانکی با ارزش دارایی‌های بسیار بالاتر از ارزش بازار کنونی تا چه زمانی در این جایگاه خواهد ماند؟ در همین راستا جمعی از سهامداران شرکت در جلسه‌ای که به‌صورت دوستانه با مدیرعامل بانک، جناب آقای دکتر فطانت برگزار شد، سوالات و نگرانی‌های خود را مطرح نمودند و مدیرعامل بانک توضیحاتی درباره ابهامات و پرسش‌های ایجاد شده دادند.

مدیرعامل بانک در خصوص دارایی‌های بانک به این مورد اشاره نمود که عمده دارایی‌های بانک آینده دارایی‌های ملکی و بورسی هستند که ارزش آنها همسو با تورم رشد می‌نماید. پروژه‌های انجام شده توسط بانک در موقعیت‌های جغرافیایی بسیار مناسب بوده که همین موضوع موجب ایجاد ارزش‌افزوده چشمگیر این دارایی‌ها شده است که در نهایت این ارزش‌افزوده در قالب تجدید ارزیابی دارایی‌ها به سرمایه بانک منتقل خواهد شد. البته این دارایی‌ها در مقاطع مختلف به مزایده گذاشته شده‌اند و در آینده‌ای نزدیک مجدداً مزایده‌ای توسط بانک برگزار خواهد شد که عمده دارایی‌های بانک در این مزایده قابل مشاهده خواهند بود. با توجه به مسائل پیش‌آمده برای بانک در خصوص پروژه‌های انجام شده و تعیین تکلیف دارایی‌های بانک، چهار جلسه در شورای پول و اعتبار به این بانک تخصیص داده شده است که نتایج این جلسات تدوین نقشه راهی برای بانک جهت مشخص نمودن ابهامات و مسائل مربوط به آن بوده است و مقرر شده تا بانک مطابق با این نقشه راه برنامه‌های خود را جهت به سرانجام رساندن این مسائل پیش ببرد.

وی افزود: با توجه به این موضوع که دارایی‌های بانک توسط شرکت‌های زیرمجموعه و با تأمین اعتبار از طریق بانک به‌وجود آمده‌اند، بانک مرکزی اجازه تأمین اعتبار بیشتر از بانک آینده جهت تکمیل دارایی‌های مذکور را به این بانک نداده بود اما پس از برگزاری جلسات شورای پول و اعتبار مصوب گردید تا پروژه‌هایی که پیشرفت مناسبی داشته‌اند تا یک سال از طرف بانک تأمین مالی گردند تا این پروژه‌ها به اتمام رسیده و بانک از طریق فروش این دارایی‌ها جبران مخارج انجام شده را نماید. در صورت پیشرفت مناسب پروژه‌ها در این یکسال، این مهلت نهایتاً تا یک سال دیگر قابل تمدید است. عمده پروژه‌های بانک در این مدت به اتمام خواهند رسید تا بانک بتواند دارایی تکمیل‌شده را در موقعیت مناسب واگذار نماید.

دکتر فطانت در خصوص این موضوع که تسویه مطالبات پیمانکاران ایران مال به‌وسیله سهام بانک آینده انجام شده، گفت: چنین عملی در حال حاضر انجام نمی‌گیرد و حقوقی‌های فروشنده سهام بانک، پیمانکاران ایران مال نیستند. اما در خصوص اینکه تا چه زمانی حقوقی‌ها اقدام به فروش می‌نمایند، سعی ما این بوده مذاکراتی را با آنها داشته باشیم تا با توجه به ارزش بالای سهام بانک از فروش این افراد جلوگیری نماییم اما در نهایت سهام مزبور در مالکیت این افراد بوده و بانک توانایی نظارت خاصی روی این فروش نمی‌تواند داشته باشد. در این خصوص که چه تعداد سهام در اختیار کدهای فروشنده حقوقی است با توجه به مستندات، به‌نظر نمی‌رسد سهام قابل توجهی در اختیار این حقوقی‌ها باقی مانده باشد. پس از صفوف فروش بالای سهم بعد از بازگشایی و در ریزش‌های اخیر، با هماهنگی‌های انجام شده ما حدود 200 الی 300 میلیون سهم با کمک بازارگردان از بازار جمع کردیم اما اینکه سهام شرکت در چه زمانی رشد کند نیازمند این است که کمی روند معاملات سهم روان شده تا آماده رشد و رسیدن به ارزش ذاتی خود باشد.

مدیرعامل بانک آینده در ادامه گفت: افزایش سرمایه بانک از محل آورده نقدی و تجدید ارزیابی و به‌صورت همزمان انجام خواهد شد. مبلغ افزایش سرمایه آورده 15هزار میلیارد تومان است. الباقی افزایش سرمایه بانک از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و از سرمایه‌گذاری‌های بانک خواهد بود اما اینکه این افزایش سرمایه چند درصد است در حال حاضر عددی قابل بیان نیست ولی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که افزایش سرمایه مذکور عدد بالایی خواهد بود. بانک تمام تلاش خود را جهت افزایش سرمایه تا انتهای شهریور ماه مطابق با مجوز شورای پول و اعتبار می‌نماید. عمده دارایی‌های بانک در تملک 100درصدی بانک قرار دارند و سند 6 دانگ این دارایی‌ها به‌نام بانک و بدون معارض بوده و بانک هر لحظه که مناسب بداند اقدام به فروش این دارایی‌ها چه از طریق مزایده چه از سایر روش‌های شناخته‌شده خواهد نمود. از جمله این دارایی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ایران مال؛ فرمانیه مال؛ 50% مشهد مال؛ زمین خرازی در شمال ایران مال (مجوز ساخت 700 هزار متر مسکونی از شهرداری دریافت شده)؛ زمین جنوب ایران مال (معارضات و اختلافات با شهرداری حل شده است)؛ مرکز مالی بین‌الملل ایران مال؛ هتل روتانا مشهد؛ هتل دزاشیب (واقع در خیابان عمار تهران)؛ بازار موبایل یافت‌آباد (دارایی شرکت زیرمجموعه بانک)؛ بازار مبل یافت‌آباد (دارایی شرکت زیرمجموعه بانک)؛ کاخ ثابت پاسال واقع در خیابان جردن تهران، ملک 11هزار متری خیابان عمار؛ ملک خیابان نمازی؛ زمین جاده ساوه؛ ساختمان مرکزی بانک واقع در تقاطع بزرگراه مدرس و الهیه و…

او در پایان گفت: از یک سو با توجه به اینکه عمده دارایی‌های بانک آینده دارایی‌های ملکی و بورسی است و از سوی دیگر رشد بی‌سابقه بازار سهام و نرخ‌های بالای تورم مسکن در سالیان گذشته، موجب شده تا ارزش روز دارایی‌ها بسیار بالاتر از هزینه‌های انجام‌شده در پروژه‌های بانک باشد. ارزش روز دارایی‌های بانک که به برخی از آنها اشاره شد به‌مراتب بالاتر از اعدادی است که برای خالص ارزش روز دارایی‌های بانک توسط تحلیلگران بازار منتشر می‌شود اما بعد از ریزش سهم، کمی زمان لازم است تا معاملات سهام روان شده و قیمت سهام بانک بتواند به ارزش ذاتی خود میل کند.

مطالب رپورتاژ