دومیلیارد دلار ظرفیت سرمایه گذاری در شهرفرودگاهی

صنعت حمل و نقل آنلاین: مراسم بهره ­برداری از هشت پروژه­ی مهم شهر فرودگاهی امام خمینی با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، مهندس شهرام آدم­نژاد مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام، تعدادی از مدیران شرکت­های هواپیمایی و دست­اندرکاران صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور برگزار شد. در این مراسم از پروژه­های اپرون مسافری، اپرون کارگو یا باری، سالن انتظار مسافری، توسعه ساختمان اداری ترمینال یک، ساخت آتش­نشانی شهری، سالن روادید، ساختمان حراست و ساختمان تسهیلات حراست بازدید و مورد بهره­برداری قرار گرفت. براساس اسناد بالادستی در حمل و نقل هوایی جمهوری اسلامی ایران و قانون برنامه­ی پنجم توسعه ماده 166 قرار است منطقه­ی آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی به قطب اول بار و قطب دوم مسافری منطقه­ی خاورمیانه تبدیل شود.

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح از شهر فرودگاهی امام به عنوان بزرگترین پروژه توسعه­ایی در کشور نام برد و افزود: قطعاً پروژه­ی توسعه­ی شهر فرودگاهی امام از تمام پروژه­هایی که در کشور وجود دارد اعم از نفت، گاز و پتروشیمی بزرگتر است و یکی از مؤثرترین پروژه­هایی است که می­تواند در بهبود کیفیت زندگی مردم ایران و ساماندهی پایتخت اثر بسیار عمیقی بگذارد، هر چند در آغاز این پروژه خوب تعریف نشد و بیشتر به یک ترمینال و یک باند پرواز تقلیل داده شد. در برنامه­ی پنجم توسعه­ی کشور بود که تشکیل شهر فرودگاهی امام خمینی به همت بسیاری از دست­اندرکاران پیش­بینی شد که گام بسیار بزرگی بود ولی آن نقشه­ی راهی که نشان دهد اینجا چه چشم­اندازی در آینده­ی ایران دارد بدرستی تدوین نشده بود. ما می­بایست در آغاز کار نقشه­ی جامع شهر فرودگاهی امام را می­داشتیم و می­دانستیم در اینجا چه کاری باید انجام شود. قاعدتاً بایستی در این تأسیسات بزرگ حمل و نقلی برای آینده­ی کشور احداث شود که خوشبختانه طرح جامع فرودگاه امام ترسیم شد و اکنون می­دانیم در پایان کار در مجموعه­ی ۱۴ هزار هکتاری چه تأسیسات، ساختمانها و چه مشاغلی باید تأسیس شود.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بیش از هزاران میلیارد تومان پروژه در این شهر فرودگاهی قابل تعریف است تصریح کرد: نکته بسیار مهمی که در پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی وجود دارد این است که این طرح می­بایست به دو طرح بزرگ دیگر پیوند می­خورد که یکی بحث شبکه­ی حمل و نقل پیرامون شهر فرودگاهی امام بود که بایستی به شبکه­ی راه زمینی و شبکه ریلی متصل می­شد. بنابر این در طرح جدید دقیقاً ترمینال جدید و ایستگاه راه آهن یکی خواهد بود که بر این اساس خط آهن سریع­السیر تهران ـ قم ـ اصفهان را به طور کلی به سمت فرودگاه تغییر دادیم و اتصال ریلی تهران نیز به این فرودگاه هم پیش­بینی شده است. در خصوص اتصال این شهر فرودگاهی به شبکه­ی حمل و نقل جاده­ای نیز کمربندی جنوب غرب تهران که از قزوین آغاز و تا گرمسار امتداد می­یابد را نیز در حال ساخت داریم و کارکرد آن را کاملاً با این شهر فرودگاهی به صورت یکپارچه در نظر گرفته­ایم. نکته بسیار مهمی که انجام خواهد گرفت در واقع در همین یکپارچه دیدن، تهیه و تدوین اهداف مشترک بین توسعه شهر فرودگاهی امام و ساماندهی پایتخت است.دکتر آخوندی با اشاره به اینکه پس از بهره­برداری از پروژه­های توسعه­ایی شهر فرودگاهی امام خمینی بیش از هشتصد هکتار از زمین­های تحت اشغال تهران آزاد خواهد شد تأکید کرد: مفهوم آن اینست که روزانه از تردد ۲۵ هزار وسیله نقلیه­ی سنگین در شهر تهران جلوگیری می­کند. به همین دلیل طی ده سال آینده باید شاهد افتتاح پروژه­های متعدد در این شهر فرودگاهی باشیم که فقط در ترمینال ایرانشهر بالغ بر دو میلیارد دلار ظرفیت سرمایه­گذاری وجود دارد. این مکان    می­بایست به عنوان منطقه­ی آزاد بتواند در جهت ارتقای موقعیت فناوری­­های نوین در کشور کمک شایانی بکند یا به عنوان یک بندر خشک با تمام بنادر ایران ارتباط داشته باشد. به هر حال می­تواند اتفاقات بزرگی در این شهر فرودگاهی روی دهد. از سوی دیگر این شهر فرودگاهی بایستی به یک سطح هوشمندی قابل رقابت با سایر فرودگاه های جهان دست یابد و علاوه بر اجرای پروژه­های سخت­افزاری شاهد بهره­برداری از پروژه­های نرم­افزاری نیز باشیم تا موجبات رفاه و آسایش بیشتر مردم فراهم آید. بنابر این معتقدم این اتفاقات روی خواهد داد و شهر فرودگاهی امام خمینی به سمتی می­رود که نمادی از توانمندی ملت ایران باشد. همچنین بزودی هم شاهد بهره­برداری از ترمینال سلام خواهیم بود و در خصوص ترمینال ایرانشهر نیز بایستی اشاره کنم که مراحل انتخاب مشاور آن در حال انجام است و آن پروژه نیز در بحث پروژه­های فرودگاهی بی نظیرترین پروژه­ی فرودگاهی کشور خواهد بود که ظرفیت اعزام پذیرش ۲۵ میلیون مسافر را در سال خواهد داشت.

مهندس شهرام آدم­نژاد مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در مراسم بهره­برداری از تعداد هشت پروژه­ی توسعه­ایی فرودگاه امام این پروژه­ها را در راستای ارایه خدمات مطلوبتر به مسافران این فرودگاه عنوان کرد و افزود: اولین پروژه­ی مورد افتتاح، ساختمان پلیس در مساحتی بالغ بر 280 متر مربع است که همکاران پلیس فرودگاه می­توانند در شرایطی بسیار آسان تر و مجهزتر وظایف ذاتی خود را به انجام برسانند. در شرکت شهر فرودگاهی امام الزامی است که    پروژه­های توسعه­ایی می­بایست بیشتر مدنظر قرار گیرد که از جمله شاهد افتتاح اپرون کارگو بودیم. این اپرون دارای ویژگی­های مختلفی است که در مساحتی بالغ بر 90 هزار متر مربع با رویه­ایی کاملاً بتنی احداث شده و براحتی هواپیماهای کارگو می­توانند در آن مستقر شوند. در این راستا به تمام صاحبان کالا اعلام می­کنیم آمادگی کامل برای نقل و انتقال کالاهای آنها را به شیوه هوایی داریم. همچنین کالاهایی که در آنها مدت زمان و نوع حمل بسیار اهمیت دارد را می­توان از این مکان نقل و انتقال داد. از سوی دیگر در این فضا دارای انبارهای مختلف هستیم از جمله انبار یخچالی راینز در آینده­ی نزدیک احداث خواهیم کرد. گفتنی است می­توان بارهایی که در تهران و مناطق شمالی کشور صادر می­شود را از فرودگاه امام با هزینه­ی کمتر و سرعت بالاتر کارسازی کرد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی یکی دیگر از پروژه­های مهم در این فرودگاه را ساخت اپرون مسافربری در فضایی بالغ بر یکصد و یازده هزار متر مربع ذکر کرد و گفت: نکته­ی قابل توجه در این پروژه بحث ویژگی­های فنی و مهندسی آن است که با ضخامتی بالغ بر 35 سانتی­متر در ۵ لایه بتن احداث شده که سازمان تحقیقات راه و مسکن بر ساخت آن نظارت داشته و پیش­بینی می­شود حداقل 25 سال عمر مفید داشته باشد. پروژه­ی دیگر ساخت سالن روادید است که تلاش شده فضایی احداث شود که در شأن و جایگاه مسافران خارجی باشد و بتوانند در اسرع وقت امور روادید خودشان را در فضایی مناسب انجام دهند. ساخت ساختمان توسعه­ی اداری با فضایی حدود 2300 متر مربع نیز در دستور کار قرار گرفت که دفاتر و کارکنان ایرلاین­ها در آن اسکان خواهند یافت. همچنین ساختمان آتش­نشانی در فضایی حدود 1200 متر مربع و ساختمان حراست نیز در فضای مناسب جزو پروژه­هایی است که امروز به بهره­برداری خواهد رسید.

مهندس آدم­نژاد یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در شهر فرودگاهی امام را توجه ویژه به مسوولیت اجتماعی عنوان کرد و افزود: اول اینکه در تلاش هستیم پروژه­ی نیمه تمام در این شهر فرودگاهی وجود نداشته باشد و حتماً پروژه­ در زمان­بندی مشخص با تأمین بودجه لازم به اتمام برسد. همچنین از نکات بسیار مهم که در شرکت شهر فرودگاهی امام مدنظر قرار خواهیم داد توجه به مسوولیت اجتماعی است بدین معنا که همه­ی اطلاعات پروژه­ها بسیار شفاف به اطلاع مردم برسد از جمله چرایی­ پروژه­ها و چگونگی کیفیت و قیمت آنها به مردم ارایه شود تا مردم بدانند پروژه­ایی که برای مردم و با پول آنها ساخته شده است چه ویژگی­هایی دارد.

مطالب رپورتاژ