حمایت دولت و مجلس از توسعه گردشگری پزشکی

صنعت حمل و نقل آنلاین: با توسعه گردشگری و افزایش روز افزون تعداد گردشگران در دنیا، گردشگری تبدیل به صنعتی شده‌است که به واسطه حضور هر توریست برای 10 نفر اشتغال ایجاد می‌شود. البته این روند در حوزه‌های مختلف گردشگری متفاوت است، چنانکه در خصوص گردشگری سلامت می‌توان گفت در ازای هر گردشگر سلامت برای 15 تا 20 نفر اشتغال ایجاد می‌شود. اینگونه است که توجه جهانیان به سمت توسعه گردشگری سلامت و گردشگری پزشکی جلب شده‌است.

گردشگری پزشکی، شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که در آن شخص از کشور خود به سایر نقاط دنیا سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد در مراکز درمانی بهره‌مند شود. در اغلب موارد، هدف از توریسم پزشکی بهره‌مندی از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع‌تر خدمات در سایر نقاط دنیاست. از این رو 17 مردادماه، هتل همای تهران میزبان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فعالان حوزه گردشگری سلامت و نمایندگانی از ۳۷ کشور بود تا کلید آغاز عملیات اجرای طرح گردشگری پزشکی سازمان تامین اجتماعی را روشن کنند.

 

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در این مراسم، ضمن رونمایی از تفاهم­نامه بین سازمان تامین اجتماعی و کارگزاران خارجی درخصوص توسعه گردشگری پزشکی گفت: مطالعات نشان می­دهد، افرادی که فقط یکبار به ایران سفر کرده­اند ذهنیتشان نسبت به ایران تغییر یافته و تعدیل پیدا کرده‌ است. درعین حال آمار گردشگران سلامت ایران در چند سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته که از متوسط رشد جهانی برابر با۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر بوده ‌است. این نشان می‌دهد سهم ایران می­تواند از این بازار قابل توجه باشد و باید به سمت تولید علم و دانش در گردشگری سلامت پیش رفت.

به گفته وی طی جلسه‌ای که در وزارت بهداشت با هدف ایجاد اشتغال و گردشگری سلامت برگزار شد، قرار است بخش قابل توجهی از اشتغال به موضوع گردشگری سلامت اختصاص یابد. چراکه طبق مطالعات انجام شده، از ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار شغلی که طی سال‌های قبل ایجاد شده، بخش قابل توجهی به گردشگری اختصاص داشته است. حتی در یک سال بیشترین جذب نیرو در بخش گردشگری بوده است. در این میان مساله ما در گردشگری سلامت فقط عمل جراحی نیست بلکه زیست سلامت در ایران نیز مهم است.

ربیعی وجود سه هزار چشمه آب معدنی در ایران را یکی از مزیت‌های این حوزه دانست و اذعان داشت: قیمت و تخصص پزشکان ایرانی مزیت قابل توجهی است و گردشگری منابع درآمدزای قوی برای ایران دارد و همه این‌ها علاوه بر مزیت فرهنگی آن است. از این­رو، یکی از برنامه‌های دولت، حمایت از گردشگری سلامت و ساخت بیمارستان­هایی برای توسعه این بخش است. ما با کمک صندوق توسعه ملی، دادن فاینانس و مشارکت متخصصان از جذب سرمایه خارجی استقبال می­کنیم و امیدواریم سهم قابل توجهی در سطح بین­الملل داشته باشیم.

**با بخش خصوصی رقابت نمی‌کنیم

سید تقی نوربخش رییس سازمان تامین اجتماعی نیز با ارایه سخنانی گفت: مجموعه­هایی که سازمان تامین اجتماعی در اختیار دارد به همراه مجموعه‌های طبیعی مانند چشمه‌های آب معدنی می­تواند بسته مناسبی برای کشورهای همجوار در زمینه ورود گردشگر درمانی به ایران باشد. درعین حال هدف سازمان تامین اجتماعی از ورود به این طرح رقابت با بخش خصوصی نیست، بلکه استفاده از ظرفیت آن‌ها است. باور داریم این طرح موجب تقویت امنیت و سرمایه‌گذاری در کشور می‌شود.

** حمایت کمیسیون اجتماعی مجلس از طرح ساماندهی گردشگری پزشکی

عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس دیگر سخنران این مراسم بود که از گردشگری به عنوان بخشی نام برد که در آینده نزدیک تنها هدف خروج افراد از خانه‌ها خواهد بود و ادامه داد: در آینده به واسطه گسترش تکنولوژي حتی دیگر نیازی نخواهد بود برای انجام کار به دفتر کار رجوع کنیم و می­توانیم از خانه همه امور را اداره کنیم. در این میان، گردشگری تنها دلیل خروج مردم از خانه­ها و سفر از کشوری به کشور دیگر خواهد بود. از این رو باید در حوزه گردشگری سرمایه­گذاری کنیم.

او ادامه داد: ایران به لحاظ پزشکی از ظرفیت­های خوبی برخوردار است و باید بتوانیم از آن درست استفاده کنیم. این درحالی است که بسیاری از گردشگران، ایران را نمی­شناسند و با وجود آنکه ممکن است نسبت به ایران عرق داشته باشند اما به دلیل عدم شناخت از خدمات پزشکی که در ایران ارایه می­شود، برای دریافت خدمات پزشکی به سایر کشورها سفر می­کنند.

عزیزی با ارایه پیشنهادی گفت: همان طور که در سفارتخانه­ها، رایزن فرهنگی داریم و به تازگی قرار است رایزن اقتصادی نیز فعال شود، می­توانیم برای افزایش اطلاع­رسانی درخصوص خدمات پزشکی ایران، رایزن سلامت نیز در سفارتخانه­ها داشته باشیم. چراکه زمانی یکی از وزرای کشور ترکمنستان در ایران عمل کرد و پس از آن۱۰ نفر دیگر را برای درمان به ایران فرستاد. بهترین تبلیغ ما عمل ما است. برای تحقق این امر کمیسیون اجتماعی مجلس از طرح ساماندهی گردشگری پزشکی حمایت می­کند.

**ترکیبی نو از گردشگری و خدمات پزشکی

همایش آغاز عملیات اجرای طرح گردشگری پزشکی سازمان تامین اجتماعی با سخنان غلام حیدر ابراهیمبای سلامی مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی ادامه یافت.

او با اشاره به طرح سازمان تامین اجتماعی در حوزه گردشگری پزشکی گفت: کاری که این طرح  انجام داده است، تفکیک مفهومی و تخصصی در حوزه گردشگری پزشکی است. چراکه دانش، تخصص و ارایه خدمات پزشکی و بیمارستانی ایران بالاست.

این عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: امروزه خدمات پزشکی و گردشگری مورد توجه جهانیان قرار گرفته است و با ترکیب ایجاد شده سعی می­کنیم بازار گردشگری پزشکی را ساماندهی کنیم تا بازار از دست دلالان خارج شود.

او یادآور شد: به دلیل آثار جنگ و ناامنی‌ها، در آینده حدود600 هزار نفر در روسیه، یمن و عراق به جراحی پلاستیک احتیاج دارند و ایران به دلیل خدمات بیمارستانی می‌تواند این کار را انجام دهد.

**معضل دلالان گردشگری پزشکی

ترلان قلی‌اُف؛ کارگزار طرح گردشگری سلامت تامین اجتماعی از کشور آذربایجان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که به همکاری‌های متقابل آذربایجان و ایران اشاره کرد و گفت: روابط توسعه یافته­ای بین ایران و آذربایجان در حوزه اقتصادی وجود دارد و گردشگری هم می­تواند در این راستا توسعه یابد چراکه افراد زیادی هستند که بین آذربایجان و سایر کشورها از جمله ایران سفر می‌کنند.

او تصریح کرد: سطح بهداشت، تجربه و تخصص پزشکی در ایران بالا و مشهور است اما برای سفر بیماران روسیه، قزاقستان و آذربایجان به ایران، مشکلاتی وجود دارد. یکی از بزرگترین معضلات در این حوزه این است که مخاطبان بدون تحقیق سفر می‌کردند و با دخالت دلالان، در نهایت نتیجه دلخواه را بدست نمی­آوردند و ناراضی باز می­گشتند. هدف از شرکت در این همایش، ملحق شدن به سایر شرکت‌های گردشگری است تا بتوان مصادیق و معضلات را پیدا کرده و پیشنهادات واقعی را ارایه کنیم و تعداد مسافران را به ایران و یا برعکس به حداکثر برسانیم.

**خوشنامی پزشکان ایرانی در جهان

دکتر مارک سرمدی کارگزار کشورهای آلمان و آمریکا نیز با اعلام آمادگی جهت سرمایه­گذاری در بخش گردشگری پزشکی ایران گفت: هزینه مناسب، کیفیت و امنیت در ایران وجود دارد و پیش­بینی کرده‌ایم که20 هزار گردشگر سلامت به ایران بیاوریم.

او با تاکید بر آنکه در آلمان بیش از ۹۵ درصد روسای بیمارستان‌ها ایرانی هستند و متخصصان و فوق­تخصصان زیادی در آمریکا ملیت ایرانی دارند گفت: ایران یکی از امن‌ترین کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شود و فعالیت متخصصان ایرانی و خوشنامی آنها نیز بزرگترین تبلیغ برای تخصص پزشکی کشورمان است. البته برای تحقق این امر تبلیغات، بسیار اهمیت دارد که می‌توانیم از رسانه­های مطرح در اروپا و آمریکا برای این مهم بهره جوییم.

**آمادگی 17 بیمارستان و 200 پزشک برای جذب گردشگر

محمد ابراهیم لاریجانی مجری طرح عملیاتی گردشگری پزشکی تامین اجتماعی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به تفاوتی که این همایش با سایر همایش‌ها دارد گفت: سازمان تامین اجتماعی با در دست داشتن بیش از 75 بیمارستان و 400 کلینیک در بخش گردشگری وارد شده‌ است. این درحالی است که60 هتل ایرانگردی و جهانگردی، مجموعه قطارهای رجا، دهکده ساحلی انزلی و …. را در بسته گردشگری تامین اجتماعی داریم. البته با بررسی‌های انجام شده از مجموع بیمارستان‌های تامین اجتماعی، 17 بیمارستان که ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت خالی دارند در لیست گردشگری پزشکی قرار گرفته است. این ۱۷ بیمارستان ۲۰۰ پزشک را در ۱۵ استان کشور مشمول طرح کرده است. درعین حال پنج بیمارستان بخش خصوصی هم به این پکیج اضافه کرده‌ایم پس با پکیجی روبرو هستیم که با ۲۲ بیمارستان و ۲۵۰ پزشک در ۱۵ شهر ایران خدمات ارایه می‌دهند.

او تصریح کرد: هرچند بارها شعار توسعه گردشگری سلامت را شنیده‌ایم اما می‌دانیم تاکنون راه به جایی نبرده‌ایم، چراکه هنوز ساز و کار مشخصی برای این حوزه در نظر نگرفته‌ایم و نمی‌دانیم چه گردشگرانی و از کجا می‌خواهیم جذب کنیم. باید توجه داشته باشیم که گردشگری پزشکی ویژگی‌هایی دارد که برخی از محدودیت‌های سیاسی، امنیتی و زیرساخت‌های ما را پوشش می‌دهد، چراکه مانند گردشگری فرهنگی، فصلی نیست و در تمام ایام سال می‌توانیم گردشگر پزشکی و گردشگر سلامت داشته باشیم.

لاریجانی در ادامه گفت: وقتی نگاه ما در حوزه گردشگری به غرب است، فکر می‌کنیم در آن صورت هتل پنج ستاره داشته باشیم و فقط در چهار ماه سال، آن هم در چند شهر محدود می‌توانیم توریست جذب کنیم. اما اگر در حوزه توسعه گردشگری به شرق نگاه داشته باشیم، شرایط تغییر می­کند و می­توانیم ۱۲ ماه سال توریست جذب کنیم و دیگر نیازی به هتل‌های چهار و پنج ستاره نیست. می­توانیم از زیرساخت­ها و امکانات موجود برای توسعه گردشگری بهره جوییم. اگر موضوع سفر، درمان باشد می­توانیم تمام بیمارستان­های استان­ها را فعال کنیم.

به گفته مجری طرح عملیاتی گردشگری پزشکی تامین اجتماعی، برای تحقق این امر، با برخی از کشورها و دفاتر خارجی مذاکره شده و تاکنون ۳۷ نماینده از کشورهای مختلف همکاری خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. آنها نمایندگان بخش خصوصی از کشورهای خارجی هستند چنانکه ۲۳ کارگزار توسط یک فرد خارجی و ۲۱ کارگزار دیگر توسط ایرانی­ها اداره می­شود. امروز گروه گردشگری پزشکی تامین اجتماعی با ۴۴ کارگزاری و ۳۷ کشور آمادگی دارد تا پکیج گردشگری پزشکی سازمان را معرفی کند.

بنابراین گزارش، همایش ساماندهی و آغاز عملیات اجرایی طرح گردشگری پزشکی تامین اجتماعی با حضور ۲۰۰ متخصص و ۴۰ پزشک حاذق ایرانی برگزار و لوح کارگزاران و نمایندگی‌ها اهدا شد. در این مراسم وزیر کار از بسته‌های جذب گردشگری پزشکی رونمایی کرد و تمبر این مراسم نیز مهر خورد و همه اینها در حالی بود که طبق اعلام شورای راهبری گردشگری سلامت، این همایش مجوزی به این منظور نداشت و اعضای این شورا از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع­دستی و گردشگری، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم غایب بودند.

 

مطالب رپورتاژ