آیا روابط گردشگری بین ایران و فرانسه و گسترش می­یابد؟

صنعت حمل و نقل آنلاین: هیات گردشگری فرانسه که برای شرکت در نمایشگاه سفر دوبی در امارات متحده عربی حضور داشتند، علاوه بر آن، ماموریت دیگری نیز داشتند و آن این بود که پس از پایان نمایشگاه سفری به ایران داشته و مقدمات توسعه ارتباطات گردشگری بین دو کشور را همان­طورکه وزیرسابق امورخارجه فرانسه در سفر سال گذشته خود به ایران نوید آن را داده بود، پی­ریزی کنند.

ایرانیانی که در نمایشگاه حضور داشتند و فرصت آن را یافته بودندکه سری هم به غرفه فرانسه بزنند، برای حضور در این مراسم دعوت شده بودند.

در میان کشورهای اروپایی فرانسه اولین کشوری است که حضور فعالی در حوزه سفر و گردشگری در ایران دارد و گروه هتل­های آکور نیز با تجهیز دو هتل “ایبیس” و “نووتل” در کنار ترمینال پروازهای بین­المللی فرودگاه امام­خمینی و ساخت هتل­های دیگر در دیگر نقاط ایران، در حال فعالیت است. همچنین خدمات جدید ارایه روادید به ایرانیان از سوی فرانسه از مرداده ماه سال جاری با هدف تسهیل صدور روادید راه­اندازی خواهد شد.

” ژان مارک آیرو” وزیر امور خارجه در سفری که بهمن 1395 به ایران داشت در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ایرانی خود “محمد جواد ظریف” از دو برابر شدن صدور روادید به ایرانیان در سال 1396 خبر داد. به نظر می­رسد با ورود هیات بلندپایه گردشگری فرانسه به ایران صدور روادید به ایرانیان متقاضی سفر به فرانسه تسهیل شود.

“کریم میکا شیرا” مدیر منطقه­ای آژانس(سازمان) توسعه گردشگری فرانسه در کارگاه آموزشی که با هدف ارتقای ورود گردشگران ایرانی به فرانسه برگزار شده بود با اعلام این مطلب گفت:”براساس آمار رسمی اعلام شده تا پایان سال 2016 میلادی بیش از 39 هزار روادید برای اتباع ایرانی برای سفر به فرانسه صادر شده است که امیدواریم این میزان در آینده نزدیک، به 80 هزار روادید افزایش پیدا کند.” وی افزود: “از آنجا که اداره گردشگری فرانسه در حال حاضر در ایران دفتری ندارد، می­توانم به راحتی بگویم که ما در ابتدای راه توسعه روابط گردشگری بین دو کشور هستیم و باید برای آشنایی بهتر با ایران و فرصت­ها و ظرفیت­های موجود در آن آموزش ببینیم.”

او در ادامه این گفتگو تاکید کرد: “افزایش گردشگران ورودی از منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و به­خصوص ایران و ترکیه در صدر برنامه­های گردشگری فرانسه قرار دارد و وزارت گردشگری فرانسه در ارتباط با ایران مطالعه کاملی را انجام داده است. یکی از دلایل مهم که امروزه مسوولان گردشگری شهر پاریس و حومه حضور پررنگ­تری نسبت به دیگر مناطق فرانسه در این هیات دارند، این است که در تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان متوجه شدیم ایرانیانی که به فرانسه سفر می­کنند در ابتدا علاقه­مند هستند که از شهر پاریس بازدید داشته باشند و سپس به شهرها و دیگر نقاط فرانسه سفر کنند.

او در پاسخ به سوالات نمایندگان دفاتر خدمات مسافرتی حاضر در جلسه در ارتباط با مشکلات و مسایل مرتبط با صدور روادید گفت: “بدون شک دفاتر خدمات مسافرتی برای جذب مسافران، مبالغ قابل توجهی را برای آگهی و بازاریابی هزینه می­کنند، این کاملا مشخص است که بدون صدور روادید ما نمی­توانیم گردشگران ورودی از ایران به فرانسه را افزایش دهیم و به آمار در نظر گرفته شده دست یابیم. به همین دلیل شرایط صدور روادید برای ایرانیان در آینده نزدیک باید با تغییراتی مواجه شود که امیدواریم وزارت امورخارجه در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد تا ما نیز به اهداف و برنامه­های درنظر گرفته شده در وزرات گردشگری فرانسه دست یابیم.

در ادامه این برنامه نماینده بخش گردشگری شهر پاریس که در جلسه حضور داشت توضیحاتی در ارتباط با میزان گردشگران ورودی به این شهر ارایه داده و گفت: “در سال 2016 میلادی بیش از 44 میلیون و900 هزار نفر در مجموع از شهر پاریس بازدید کرده­اند که از این میزان تعداد 18 میلیون و 400 هزار نفر اتباع کشورهای خارجی بوده­اند. در این میان انگلیس با یک میلیون و 950 هزار و ششصدوچهل­وسه نفر در رتبه نخست، آمریکا با یک میلیون و 902 هزار و ششصدو هفت در رتبه دوم و اسپانیا با یک میلیون و 358 هزار و صدوهفتاد نفر در رتبه سوم این جدول قرار دارند.

در هیات گردشگری فرانسه به ایران نمایندگانی از هواپیمایی فرانسه، شهرهای پاریس و حومه، پیست­های اسکی، دهکده­های گردشگری و شهربازی­ها حضور داشتند.

فرانسه با 82 میلیون گردشگر ورودی اولین کشور توریست­پذیر جهان است و این رتبه­ای است که طی ده سال گذشته همچنان آن را حفظ کرده است.

 

 

مطالب رپورتاژ