تولید ۴۳۰۰ خودرو در روز، نشان از عملکرد مطلوب قطعه‌سازها دارد.

محسن صالح‌نیا
محسن صالح‌نیا

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید روزانه ۲۳۰۰ دستگاه خودرو توسط ایران‌خودرو و ۲ هزار دستگاه توسط سایپا نشان از وضعیت مطلوب قطعه‌سازها دارد.
 

محسن صالح‌نیا با اشاره به بدهی خودروسازها به قطعه‌سازها اظهار داشت: آنچه که مسلم است وضعیت مطلوب و عملکرد خوب قطعه‌سازها است و تولید روزانه 4300 دستگاه خودرو که همه قطعات مورد نیاز آنها توسط قطعه‌سازها تولید می‌شود بیانگر این موضوع بوده و نشان می‌دهد که قطعه‌سازها وضعیت خوبی دارند و بیشتر به‌دنبال توسعه تولید هستند.

وی افزود: بنابراین موضوع بدهی خودروسازها به قطعه‌سازها یک تهاتر 3 تا 4 ماهه است که همیشه مطرح بوده و بالا و پایین می‌شود و بیشتر این بدهی برمی‌گردد به دو شرکت بزرگ خودروساز چرا که بیشتر داخلی‌سازی کردند و مقداری وضعیتشان متفاوت است.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: البته این موضوع طبیعی بوده و قطعه‌ساز معمولا  یک زمانی را برای دریافت طلبش از خودروساز اعلام می‌کند که این روند در سایر محصولات صنعتی وجود دارد و وقتی فردی محصولش را به یک بنکدار می‌فروشد بعد از مدتی پول آن را دریافت می‌کند.

صالح‌نیا بیان کرد: بنابراین این موضوع از این منظر غیرعادی نبوده و هیچ قطعه‌سازی به اجبار قطعه نمی‌فروشد و همواره یک تفاهمی در قراردادهای بین قطعه‌سازان و خودروسازان وجود دارد که این روند معمولی در مواقعی با مشکل مواجه می‌شود و زمان تعیین شده مقداری افزایش می‌یابد مانند سال گذشته که خودروسازان در مقاطعی نتوانستند محصولاتشان را به فروش برسانند و این مسئله به‌ صورت یک معضل پدیدار شد.

مطالب رپورتاژ