تولید داخلی تجهیزات بندری و دریائی

صنعت حمل و نقل آنلاین: مهندس فرهاد کوهساری، مدیرکل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی کشور در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه از ساخت بیش از 800 قطعه تجهیزات دریایی و بندری توسط تولیدکنندگان داخلی خبر داد و خاطرنشان کرد: با مشارکت بخش دانشگاهی و شرکت­های دانش‌بنیان پس از شناسایی و نیازسنجی حوزه دریایی کشور اقدام به ساخت قطعات، ملزومات و تجهیزات بندری و دریایی کرده­ایم تا هر چه سریع‌تر به سمت خوکفایی در این بخش گام برداریم. همچنین در حوزه تعمیرات طی هشت ماهه­ اول سال‌جاری تعداد 66 فروند انواع شناورهای کوچک و بزرگ در داخل کشور تعمیرات اساسی شده است. از سوی دیگر در حمایت از تولید داخلی سفارش ساخت تعداد 92 فروند انواع شناورهای کوچک و بزرگ به ارزش بیش از چهارهزار میلیارد تومان به سازندگان داخل در دستور کار قرار گرفته است.

مهندس فرهاد کوهساری افزود: اقدامات توسعه­ای سازمان بنادر و دریانوردی کشور حول چهار محور متمرکز شده است که عبارتند از: حوزه تعمیرات و نگهداری تجهیزات و تأمین قطعات، تأمین قطعات تجهیزات دریایی، تأمین قطعات تجهیزات بندری و تأمین قطعات تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی. بر همین اساس سازمان بنادر و دریانوردی حمایت­های ویژه­ای را از تولید داخل به‌عمل آورده است. از سوی دیگر تعمیرات اساسی و زیر آبی انواع شناور بزرگ و کوچک توسط متخصصان داخلی صورت پذیرفته که این تعمیرات شامل تعمیرات بدنه تا تعویض قطعات شفت، پروانه و ماشین­آلات موتورخانه بوده که تماماً در داخل کشور و توسط متخصصان ایرانی انجام شده است. گفتنی است با توجه به تولید قطعات تجهیزات بندری و دریایی در کشور حداقل صرفه­جویی اقتصادی که تولید این قطعات و تجهیزات به‌دنبال داشته حدود 30 درصد است که در حوزه بندری بیشتر گیربکس و قطعات یدک­کش­ها با حمایتی که سازمان بنادر و دریانوردی از تولید داخل به عمل آورده توسط شرکت­های دانش‌بنیان داخلی طراحی و تولید شده است.

مدیرکل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: 92 شناور در حال ساخت، مناقصه یا انعقاد قرارداد است که شرکت­های صدرا، ایزوایکو، اروند و وزارت دفاع نسبت به تولید آنها اقدام خواهند کرد. از سوی دیگر نسبت به ساخت تعداد 15 دستگاه جرثقیل حمل و جابه‌جایی کانتینر طی ماه‌های اخیر اقدام کرده­ایم که در نوع خود یکی از اقدامات مهم در صنعت دریایی کشور محسوب می­شود و در حال حاضر هم ساخت 24 دستگاه دیگر نیز در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد که در حال انجام مناقصات آنها هستیم.

مهندس کوهساری، تعداد انواع شناورهای موجود سازمان بنادر و دریانوردی را بالغ بر 177 دستگاه عنوان کرد که شامل شناورهای آتش­خوار، خدماتی، راهنمابر و غیره هستند و گفت: برای ارایه خدمات مطلوب‌تر و سریع‌تر بنادر کشور، ساخت 78 فروند شناور کوچک و بزرگ دیگر شامل شناورهای خدماتی، آتش­خوار، شناور گارد ساحلی و راهنمابر را در دستور کار قرار داده­ایم که ارزشی بالغ بر 205 میلیون یورو دارند. همچنین از منابع داخلی سازمان بنادر ساخت 9 فروند شناور به ارزش 112 میلیون یورو توسط سازندگان داخلی در حال انجام است و تعداد 9 فروند شناور جدید نیز به ارزش 36 میلیون یورو هم در حال انعقاد قرارداد داریم. قابل توجه این‌که برای شناسایی و نیازسنجی قطعات و تجهیزات دریایی و بندری کارگروهی متشکل از دست­اندرکاران حوزه­ دریایی کشور تشکیل شده که با مشارکت بخش دانشگاهی کشور و شرکت­های دانش‌بنیان داخلی نیازمندی­های بخش دریایی و بندری کشور شناسایی و نسبت به ساخت قطعات و تجهیزات اقدام لازم صورت می­پذیرد.

بر همین اساس تاکنون 260 قطعه تجهیزات دریایی، تعداد 467 قطعه تجهیزات بندری و تعداد 41 قطعه تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده که ارزش آن بالغ بر 25 میلیارد تومان بوده است.

تولید داخلی تجهیزات بندری و دریائی

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ