بندر چابهار، حلقه مفقوده کریدور شمال ـ جنوب

با توسعه­ بندر شهید بهشتی ظرفیت این بندر از 5/3 میلیون تن به 5/8 میلیون تن در سال افزایش می­یابد

صنعت حمل و نقل آنلاین: بندر چابهار بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور با برخورداری از بالاترین عمق پای اسکله بالغ بر 16 متر نسبت به سایر بنادر کشور در خارج از محدوده خلیج‌فارس و تنگه­ هرمز قرار دارد و بندری بدون محدودیت است که می­تواند دروازه­ ترانزیتی کشورهای عضو CIS و افغانستان باشد. این بندر نزدیک‌ترین مسیر دریایی به کشورهای جنوب شرقی آسیا، اروپا و افریقا محسوب می­شود که نقش مهمی در کریدور شمال و جنوب ایفا می­کند. مهندس بهروز آقایی، مدیرکل بنادر استان سیستان و بلوچستان در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران رسانه­های داخلی و خارجی ضمن ارایه عملکرد و ظرفیت­های بندر شهید بهشتی چابهار از رشد بیش از 80 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر خبر داد و خاطرنشان کرد: طرح منطقه آزاد شدن این بندر به هیأت دولت ارایه شده که به‌زودی اجرایی خواهد شد.

 

مهندس بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در نشست خبری با رسانه­های داخلی و خارجی از بندر چابهار به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر اقیانوس کشور نام برد و افزود: این بندر با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد، عملاً پیونددهنده منافع کشورهای منطقه است که امیدواریم در جهت ایجاد منافع کشورهای منطقه و ساماندهی ترافیک دریایی در حوزه دریای خزر و اقیانوس هند ایفای نقش کند.

او ادامه داد: عوامل مهمی در توسعه یک بندر  می­توانند نقش اساسی داشته باشند از جمله جمعیت و ظرفیت­های بازار پس‌کرانه، مزیت­های جغرافیایی، روابط سیاسی و پیوندهای بین­المللی که این بندر این قابلیت و ظرفیت را دارد تا نسبت به 4 میلیون تن صادرات مواد معدنی، 4/1 میلیون تن ایفای نقش در پذیرش و تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی، استعداد صادرات بیش 45هزار دستگاه خودرو در سال از این بندر و در نهایت توانایی صادرات بیش از 5/5 میلیون تن انواع محصولات را در سال داراست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، دو کشور افغانستان و هند را جزو کشورهایی عنوان کرد که تمایل زیادی به فعالیت در بندر چابهار دارند و افزود: با توجه به این‌که ایران و افغانستان به لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اشتراکات بسیاری هستند، فضای همکاری­های اقتصادی و تجاری بین دو کشور از سطح مطلوبی برخوردار است. کشور افغانستان استعداد صادرات 7 میلیارد تن تجارت بین­المللی را در سال دارد و دارای 2/1 میلیارد تن ذخایر معدنی است و از آن‌جایی که بالغ بر 90 درصد محصولات این کشور وارداتی است، نگاه ویژه­ای به ظرفیت بندر چابهار دارد. حمل گندم اهدایی کشور هند و نیز صادرات خشکبار این کشور طی چند ماه گذشته آثار مطلوبی را در رونق بندر چابهار داشته و از سوی دیگر ظرفیت­های موجود کشور هندوستان که 17 برابر جمعیت ایران را دارد، بالغ بر 1/1 میلیارد تن تجارت بین­المللی در سال با افغانستان و بیش از 30 میلیارد دلار با کشورهای روسیه و CIS است که می­تواند سهم قابل‌توجهی را نصیب بندر چابهار کند.

مهندس آقایی مساحت بندر چابهار را 203 هکتار با 300 هکتار حوضچه و 63 هکتار پس‌کرانه عنوان کرد و افزود: عمق پای اسکله این بندر یکی از پیشرفته­ترین آبخورهای بنادر منطقه به شمار می­آید که قابلیت پذیرش کشتی­های مدرن را دارد و بالغ بر 14 الی 16 متر است. همچنین مجموع اسکله­های آن 1700 متر و موج‌شکن آن به طول سه کیلومتر و مجهز به 31 دستگاه انواع تجهیزات بندری است و قابلیت تخلیه و بارگیری حداقل 30 کانتینر را در ساعت دارد. در حال حاضر با دو بندر ناواشیوای ژاپن و ماندرا در هند مراودات بندری داریم که در این راستا مقرر شده تا 40 درصد در تعرفه­های بندری تخفیف قایل شوند.

مهندس آقای گفت: در گذشته تخلیه و بارگیری یک کانتینر 20 فوت 550 دلار بود که اکنون این رقم به 300 دلار کاهش یافته است. در سال 97 بیش از 54 درصد در تخلیه و بارگیری نسبت به گذشته رشد داشته­ایم و طی 8 ماهه سال جاری این رقم بیش از 80 درصد افزایش داشته است. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پایان افزود: پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جهت رونق بندر چابهار از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ارایه شده که در حال بررسی است. از سوی دیگر برای رونق این بندر و تسریع در عملیات تخلیه و بارگیری و ترافیک جاده­ای منطقه درخواست کرده‌ایم تعداد 1500 دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد خریداری و در اختیار بندر چابهار قرار گیرد تا این عملیات سرعت مطلوب‌تری یابد.

مطالب رپورتاژ