توسعه متوازن ، ضامن توسعه­ پایدار

صنعت حمل و نقل آنلاین: بیست‌و‌هفتمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور با شعار «توسعه متوازن صنعت دریایی، ضامن توسعه پایدار» با حضور مهندس محمد اسلامی، وزیر راه‌و‌شهرسازی، مهندس محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، سردار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مهندس مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مهندس نصرالله سردشتی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، مهندس جلیل اسلامی، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی و جمع کثیری از مدیران شرکت­های فعال دریایی و دست‌اندرکاران حوزه دریایی و بندری کشور برگزار شد.

این همایش که به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و مشارکت ارگان‌های دریایی و بخش خصوصی فعال در حوزه دریایی و بندری کشور برگزار شد، دارای چهار پنل تخصصی با عنوان «ایمنی و امنیت دریانوردی چالش­ها و راهکارها»، «مدیریت سواحل و محیط‌زیست و توسعه پایدار دریایی»، «نقش بنادر و لجستیک بندری در توسعه حمل‌و‌نقل دریایی»، «بررسی راهکارهای افزایش توان تولیدی و خدماتی داخلی در توسعه دریایی» بود که قبل از همایش نشست­های آن بر پا و مجموعه­ نظرات و راهکارهای مطرح شده در این پنل­ها در بیانیه پایانی همایش اعلام شد.

مهندس محمد اسلامی، وزیر راه‌و‌شهرسازی درمراسم افتتاح این همایش گفت:به دریائیان افتخار می­کنم، چرا که اتحاد و همبستگی خوبی با یک‌دیگر دارند و دغدغه­های آن‌ها برای هم‌گرایی و هم‌افزایی بیشتر است، زیرا هم‌گرایی و هم‌افزایی را دغدغه می­کنند تا از بهبود شرایط بهره بیشتری ببرند و از آن‌جایی‌که کشورهای دارای ساحل پیشرفت خوبی کرده­اند، ولی ما وقتی به دریا رسیدیم متوقف شدیم و این همایش­ها برای پیشرفت بیشتر در این حوزه برنامه­ریزی شده است. اگر به‌دنبال توسعه اقتصادی هستم با دارا بودن حداقل 5 هزار کیلومتر سواحل کشور ظرفیت بسیار خوبی در اختیار داریم که می­تواند ما را به تلاش بیشتر وادار کند تا گام­های بزرگ‌تر و بلندتری برداریم. تحریم­ها فرصتی بوده و به معنای کامل کلمه هیچ‌گاه تهدید نبوده و توانسته خیلی از استعدادهای داخل را شکوفا کند. هم‌اکنون هیچ کشوری در بحث شناورهای تندرو به ایران نرسیده که این ادعا نیست بلکه واقعیت دارد. برای بهبود وضعیت و معیشت مردم سواحل قراردادهایی به ارزش 3600 میلیارد تومان موجود است که اگر عملیاتی شود، شاهد رونق خوبی در بحث دریایی کشور خواهیم بود. نکته مهم دیگر موضوع ظرفیت گردشگری دریایی است که بین جزایر و بنادر در شمال و جنوب کشور وجود دارد و باید تقویت شود که در این رابطه باید جذابیت‌هایی به‌وجود بیاید تا سرمایه‌گذاران نیز در این بخش تمایل لازم را پیدا کنند. بحث احیای بنادر کوچک باید جدی پیگیری شود و در کنار آن با سرمایه­گذاری در بنادر و پس‌کرانه­ها، کسب‌و‌کارهایی شکل بگیرد و در بخش بار و مسافر ظرفیت­های جدیدی ایجاد شود. در حال حاضر بالغ بر 45هزار میلیارد تومان سرمایه­گذاری در این بخش­ها در حال انجام است که ­باید سرعت بیشتری بگیرد. با توجه به این‌که ایران کشور پهناوری است علاوه بر بازارهای داخلی، بازارهای وسیعی در اطراف خود داریم و شاهد هستیم اکنون بالغ بر 600 میلیون تن بار در جاده­های کشور جابه‌جا می­شود که بیانگر آن است که در اقتصاد ما این ظرفیت وجود دارد که در جهت ایجاد اشتغال پایدار و ارزش‌افزوده نقش بهتری ایفا کنیم. از سوی دیگر در موضوع مهم لجستیک می­توانیم با ایجاد یک نظام یک‌پارچه یعنی پیوند ریل با راه‌آهن، بنادر و جاده نظام اقتصادی حمل‌ونقل را تسهیل کنیم. اکنون سهم ترانزیت حدود 10میلیون تن در سال است که باید به 50 میلیون تن برسد. البته سازمان بنادر و دریانوردی در بهبود بخش کیفیت بنادر و نوسازی آن‌ها عملکرد خوبی داشته تا جایی‌که 32درصد سهم توسعه در این حوزه نشانگر رشد پایدار آن است.

سپس مهندس محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از آن‌جایی‌که شعار امسال رونق تولید نام­گذاری شده بود، بر استفاده حداکثری از توان داخل در جهت ساخت تجهیزات دریایی و بندری تاکید فراوان شد که در این راستا طرح تحول دریایی بین وزارت راه‌وشهرسازی و وزارت دفاع به امضا رسیده است. بر این اساس، طرح تحول صنایع دریایی برای توسعه ناوگان دریایی آغاز شده و تعداد 40 شناور با اعتباری بالغ بر 2400میلیارد تومان در مرحله انعقاد قرارداد قرار دارد و همزمان ساخت تعداد 42شناور نیز به چهار شرکت کشتی­ساز داخلی سفارش داده شده است. برای این منظور بالغ بر 400میلیارد تومان نیز اعتبار برای این منظور از منابع سازمان بنادر و دریانوردی اختصاص یافته است. درخصوص استفاده شناورها از سوخت کم سولفور مقرر شده پالایشگاه اراک نسبت به تامین این سوخت اقدام کند که مصرف کشور حدود 5/1میلیون تن در سال است، اما تولید فعلی کفاف آن را نمی­دهد که باید برای آن اقدامات لازم صورت پذیرد. جهت تسهیل درآمد و رشد شناورها پس از 45 سال دو فروند لایروب مکنده مخزن­دار خریداری شده که در نیمه دوم سال آینده به کشور وارد خواهد شد. درخصوص تامین نیروی انسانی در بخش دریایی کشور انتظار می­رود شرکت­های دریایی به‌ویژه کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش نیروی انسانی داخلی را به کار گیرند تا شاهد اشتغال پایدار در این حوزه باشیم. همچنین توجه به ایمنی دریایی و محیط‌زیست ازجمله موارد بسیار مهمی است که باید در دستورکار تمامی فعالان بخش دریایی کشور قرار داشته باشد.

سردار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه سخنران بعدی بود که گفت: دسترسی به دریای شمال و جنوب و آب‌های آزاد در اقیانوس هند و از سوی دیگر واقع شدن کشور ایران در کریدور شمال و جنوب بیانگر این است که کشور ما کشوری دریایی است چرا که بیش از 90درصد تجارت کشور از طریق دریا صورت می­گیرد که جا دارد علاوه بر توسعه دریامحور نسبت به توسعه ناوگان نیز اقدامات لازم صورت پذیرد. تحریم­های ظالمانه‌ای که پررنگ­تر هم شده نقش کلیدی ما را در واردات و صادرات به‌خوبی نشان می­دهد. اندیشه دریامحور همواره نزد مسئولان و تصمیم‌گیران موجب اتخاذ تصمیم­های شتاب‌زده شده است. زمانی توسعه دریامحور معنا می­یابد که برنامه­ریزی کلان کشور نیز بر محور دریا و توسعه دریا باشد که می‌تواند نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی کشور ایفا کند. مدیریت سواحل و مدیریت محیط‌زیست از موضوعات مهم در توسعه سواحل محسوب می­شود و وجود قوانینی که موجبات محدودیت توسعه دریامحور می­شود، منع فعالیت شناورها با موتور بالاتر از 95 اسب بخار است. البته مسئولان دریایی علت آن را وجود قاچاق دریایی عنوان می­کنند، در مقابل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از شناورهای دو موتوره با قدرت بالاتر از 350 استفاده می­کنند. هر چند آن‌ها موضوع امنیت را مطرح می­کنند ولی اگر مسئول امنیت دریا ما هستیم منعی برای استفاده از موتورهای بیش از 95 وجود ندارد. از آن‌جایی‌که ما به توسعه دریایی آن هم در بخش مردمی آن توجه داریم، بسیج دریایی را مطرح کردیم. امروزه قادر هستیم شناورهای تندرو با سرعت 90 تا 100 نات بسازیم که در نوع خود حرف اول را در دنیا می­زنیم. گفتنی است با قوانین دست و پاگیر و به دلایل مختلف مانع ورود مردم به سواحل می­شویم در حالی‌که بر توسعه دریامحور تاکید می­کنیم. امروزه در اوج و پیشرفت توسعه در صنعت دریایی قرار گرفته­ایم چرا که ناوگان کشتیرانی کشور در غرب آسیا نمونه است یا ناوگان نفتی ما رتبه اول را داراست. هر چند باید در وهله اول امنیت را در نظر بگیریم اما باید توسعه را نیز در نظر بگیریم. بر همین اساس با ایجاد بسیج دریایی بالغ بر 17 هزار فروند شناور را تاکنون ثبت‌نام کرده­ایم زیرا معتقد هستیم اگر مردم در دریا باشند، امنیت ایجاد خواهد شد. در راستای توسعه موفق شده­ایم ناوبری­های بالگردبر به طول 55 متر بسازیم. در بحث لجستیک که بسیار مهم است نباید فقط به بندر امام یا بندر شهید رجایی اکتفا کنیم بلکه بیش از 50 تا 60 بارانداز مناسب را در سواحل کشور داریم که باید آن‌ها را مجدداً احیا کنیم.

مهندس مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی درادامه همایش گفت:کشتیرانی تعداد 7 هزار نفر شاغل دارد با مجموعه­ای بیش از 130فروند انواع شناور که ظرفیت حمل آن در سال‌جاری نسبت به سال گذشته بیش از 20درصد افزایش یافته و حدود یک‌درصد نسبت به سال قبل افزایش حمل داشته است. همچنین تفاهم‌نامه ساخت دو فروند کشتی 37هزار تنی را با شرکت ایزوایکو منعقد کرده­ایم و از سوی دیگر در بحث تعمیرات نیز با این شرکت همکاری نزدیک داریم. درخصوص سوخت کم سولفور مقرر بود که ماهانه 45هزار تن از پالایشگاه شازند تحویل شود که تاکنون 30هزار تن آن را تحویل گرفته­ایم و به اجبار 50 هزار تن آن را از محل دیگری خریداری کرده­ایم. شنیده می­شود قرار است این سوخت به‌طور مستقیم توزیع شود یعنی خارج از بورس انرژی که این امر نگران‌کننده است. یکی از خدمات مهمی که شرکت کشتیرانی ارایه می­کند بحث حمل‌و‌نقل مسافری است که از سطح و کیفیت بالایی برخوردار است اما از سوخت یارانه­ای آن محروم هستیم که چون موضوع آن امنیتی و حمایتی است، تقاضا داریم کماکان از سوخت یارانه­ای در بخش مسافری که بالغ بر 8 هزاز تن می­شود همچنان بهره­مند باشیم. از سوی دیگر انتظار داریم مکانیسم تعرفه­ای که در بخش حمل‌و‌نقل دریایی اعمال می­شود در بخش حمل‌و‌نقل مسافری نیز اعمال شود تا شاهد رونق بیشتر این بخش باشیم.

مهندس نصرالله سردشتی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش:با توجه به شعار بیست‌و‌هفتمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور که توسعه متوازن صنعت دریایی، ضامن توسعه پایدار انتخاب شده است، باید تاکید کنم توسعه پایدار زمانی تحقق می­یابد که بتوان در آن موفق بود. تحریم­ها ما را تحت تأثیر قرار داده، اما هیچ‌گاه ما را باز نداشته است. برای تحقق رونق تولید شرکت ملی نفتکش تعمیرات ناوگان خود را به شرکت ایزوایکو واگذار کرده و تاکنون طبق اظهارنظر مسئولان شرکت ایزوایکو برای چندهزار نفر شغل ایجاد شده است. همچنین بیمه پی اند آی کشتی­ها نیز در داخل کشور صورت می­گیرد. درخصوص سوخت نیم درصد سولفور، شرکت­های نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سالانه بالغ بر 5/1 میلیون تن مصرف دارند که تاکنون 45 هزار تن آن تحویل شده که امیدواریم مابقی آن نیز در داخل تولید شود.

مهندس جلیل اسلامی، عضو هیأت مدیره و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور فرصت بسیار مناسبی است که درخصوص دریا، حمل‌و‌نقل و توسعه دریایی گفت‌وگو شود. تمام فعالیت­های دریایی کشور در قالب قوانین و در بستر ملی و بین­المللی متمرکز است و بستری فراهم آمده که ما توانسته­ایم با همت همه دست­اندرکاران این بخش به مسئولیت قانونی منطقه­ای و بین­المللی خود عمل کنیم. پایداری و استمرار در شعار سازمان جهانی دریانوردی آیمو جزو شعارها و اهداف اصلی آن عنوان می­شود تا کشورها در جهت توسعه دریایی خود گام بردارند. بر همین اساس است که شورای عالی دریایی کشور شعار «توسعه متوازن صنعت دریایی، ضامن توسعه پایدار» را برای بیست‌و‌هفتمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی انتخاب کرده است. کشور ایران با دارا بودن سواحل طولانی و ظرفیت­های مهم آن به‌عنوان یک کشور دریایی محسوب می­شود که در سال­های اخیر ظرفیت­های خوبی در این حوزه اتفاق افتاده است تا جایی‌که هم اکنون 250 میلیون تن ظرفیت بنادر آن است و پاسخ‌گوی تمام شقوق حمل‌و‌نقلی و اقتصادی و تجاری کشور است. در حوزه­ توسعه ناوگان، توسعه شیلات، توسعه­ سکوها و غیره رشد قابل‌توجهی داشته‌ایم. در سال‌جاری ظرفیت ناخالص ناوگان کشور به 5/12 میلیون GT رسیده و بیش از 14 میلیون مترمکعب لایروبی در حوزه­ بنادر و کانال‌ها صورت گرفته تا عملیات دریانوردی آسان‌تر شود و بیش از 16 میلیون نفر مسافر نیز از بنادر مسافری کشور اعزام و پذیرش شده‌اند. این ظرفیت عملیات دریایی و بندری توسط 130هزار نفر پرسنل دریایی و ملوانان صورت گرفته که بیشتر آنان پرسنل ایرانی هستند

مطالب رپورتاژ