روسیه
الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

بازدید منظم هیئت‌های حمل و نقل و لجستیک روسیه از بنادر ایران

صنعت حمل و نقل آنلاین: شرکت های روس  از ابتدای سال جاری در قالب هیئت‌های تجاری به ایران سفر می‌کنند و ضمن بازدید از بنادر شمالی و جنوبی با فعالان حمل و نقل و لجستیک ایران مذاکرات رو در رو داشته و زمینه‌های توسعه فعالیت‌های حمل و نقل و ترازیت را بررسی می‌کنند. الکساندر شاروف مدیرعامل شرکت روس ایران اکسپو که مجری برگزاری این برنامه‌هاست در دفتر ماهنامه صنعت حمل و نقل و در گفت و گو با سردبیر نشریه درباره برنامه‌ها و اهداف این سفرها می‌گوید:

الکساندر شاروف مدیرعامل شرکت روس ایران اکسپو گفت: بیش از 12 سال است که در ایران فعالیت می‌کنیم. فعالیت‌های ما در زمینه گسترش همکاری‌های حمل و نقلی و حمل و نقل مواد شیمیایی، پتروشیمی و نفتی بین ایران و روسیه است.

شاروف در پاسخ به این پرسش که تحولات منطقه‌ای چه مراودات تازه‌ای را در زمینه لجستیکی بین ایران و روسیه ایجاد کرده و چه چالش هایی در بحث زیرساخت‌ها می‌بینند توضیح داد: داین موضوع باعث شده تا ایران و روسیه با هم بیشتر کار کنند ولی نقطه ضعف امروز عدم آگاهی شرکت‌های روسی و ایرانی از یکدیگر است. همایش‌های را که امسال برگزار می‌کنیم، موجب می‌شود تا دو طرف همدیگر را بیشتر بشناسند.

در خصوص نقطه ضعف‌هایی که در زیرساخت‌ها وجود دارد باید بگویم که تحلیل من این است این موارد عموما قابل حل است.

او افزود: برای انجام عملیات حمل‌ونقل گاهی‌اوقات لازم است مسیرهای حمل بار ریلی را تغییر داد. تجربه شخصی من در حمل کانتینری این بوده  که قبل از شروع کار احساس می‌کردیم، سختی‌ها و دشواری‌ها زیاد است. شاید طرف ایرانی نتواند از عهده انجام کارها برآید اما محمولات که در مسیر قرار گرفت، متوجه شدیم مشکلات عموما کوچک و قابل حل هستند.

شماری از مشکلات با هزینه ناچیری مرتفع می‌شود. به عنوان مثال برای حمل کالاهای خودمان ایزوتانک کم داشتیم، خودمان ایزوتانک‌ها را وارد کردیم. کفی برای حمل ایزوتانک که فیتینک داشته باشد در ایران نبود. هنوز هم این مشکل را داریم. با سرمایه‌گذاری ناچندان زیاد، این چالش‌ها را مدیریت کردیم.

روسیه

شاروف تاکید کرد که برای توسعه مروادات حمل و نقل بین ایران و روسیه لازم است واگن‌های به روز داشته باشیم. می‌توان واگن آماده از روسیه به ایران آورد و یا به طور مشترک با ایرانی‌ها در ساخت واگن مشارکت داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های روسی تمایل به سرمایه‌گذاری مشترک با ایران را دارند یا خیر گفت: اگر شرکت‌های روسی سرمایه‌گذاری نکنند مشکلات باقی خواهد ماند. اگر اراده‌ای برای ایجاد مراودات پایدار بین دو کشور باشد، سرمایه‌گذاری اجتناب‌ناپذیر است.

شاروف در خصوص مشکلات مبادلات بانکی و نقل و انتقالات پولی بین فعالن ایران و روسیه گفت: تبادلات روبل – ریال الان در حال گسترش است. فعالان و صاحبان کسب‌وکار بین دو کشور، سوئیفت را کنار گذاشته‌ و از تلکس استفاده می‌کنند. نرخ روبل به تدریج به ریال نزدیک می‌شود تا نرخ بازاری خود را پیدا کند. یک ماه دیگر که ایران واردات غله از روسیه به کشور را آغاز کند این نرخ تصویب می‌شود و در آن زمان تبادلات بهتر انجام می‌شود.

او گفت: در تدارک اعزام هیات بزرگی شامل کشورهای قزاقستان، روسیه، ترکمنستان، هندوستان، امارات و ترکیه به ایران هستیم. در تاریخ 3 تا 9 نوامبر 2022 این هیات از بندرعباس بازدید می‌کند و در همایشی در تهران با همتایان لجستیکی و شرکت‌های حمل و نقلیایرانی ملاقات خواهند داشت.

هدف این است که با زیرساخت‌های بندر عباس و ترمینال‌ها آشنا شوند. بحث تخلیه و بارگیری و ذخیره زغال سنگ، کود، چوب و آرد و کانتینرهای یخچالی و آهن آلات از جمله موضوعاتی است که این هیات در نظر دارد با همتایان توانمند ایرانی ‌آشنا شود.

شاروف در خصوص سرمایه‌گذاری در مسیرریلی رشت – آستارا گفت: شرکت‌های روسی تمایل و آمادگی سرمایه‌گذاری در بخش رشت – آستارا ندارند همچنین سرمایه گذاری در بخشی از خط ریلی چابهار هنوز ناتمام است.

مطالب رپورتاژ