ایستگاه‌های آینده، رونق‌بخش زندگی شهری

صنعت حمل و نقل آنلاین: هفتمین کنفرانس بین ­المللی ایستگاه‌های آینده به میزبانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت اتحادیه بین­المللی راه‌آهن­ها (UIC)، در تهران برگزار شد. در این مراسم که مهندس محمد اسلامی، وزیر راه‌و‌شهرسازی، دکتر سعید رسولی، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، فرانسوا داون، مدیر اجرایی UIC، مارک گیگون، مدیر بخش مسافری UIC، دکتر حناچی، شهردار تهران و جمع کثیری از کارشناسان و دست­اندرکاران حوزه ریلی داخلی و خارجی حضور داشتند، نقش ایستگاه‌های ریلی و کارکرد آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حضور مدیر اجرایی UIC و بیش از چهارصد کارشناس حمل‌و‌نقل ریلی از 20 کشور جهان، نشان از اهمیت هفتمین کنفرانس ایستگاه‌های آینده دارد. این کنفرانس اولین‌بار بود که در قاره آسیا برگزار می­شد و میزبانی آن به ایران واگذار شده بود.

مهندس محمد اسلامی، وزیر راه‌و‌شهرسازی در هفتمین کنفرانس بین­المللی ایستگاه‌های آینده اتحادیه بین­المللی راه‌آهن­ها ضمن تاکید بر اهتمام ویژه ایران برای توسعه ریلی به‌خصوص وزارت راه‌و‌شهرسازی تصریح کرد: طی سال­های اخیر زیرساخت­های ریلی را در کشور تا سه برابر افزایش داده­ایم، چرا که به این امر اعتقاد داریم باید خطوط ریلی در تمام نقاط کشور توسعه یابد و حتی به کشورهای همسایه نیز متصل شویم و کریدورهای ترانزیتی را گسترش دهیم و سهم خودمان را در حوزه بار به حداکثر برسانیم. طی سال­های اخیر بالغ بر 10میلیون تن ترانزیت از ایران انجام شده که به راحتی می­توانیم آن را تا 50میلیون تن افزایش دهیم. در حال حاضر حدود 14هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد و همزمان نیز حدود 15هزار کیلومتر در دست مطالعه و ساخت داریم که اراده ایران را برای توسعه­ راه‌آهن نشان می­دهد. طی دو سال گذشته توانستیم برای اولین بار قطار را به چهار استان کشور برسانیم و در دو سال آینده نیز حداقل دو استان دیگر را به شبکه ریلی کشور متصل خواهیم کرد. نکته مهم دیگری که مورد توجه وزارت راه‌و‌شهرسازی قرار دارد بحث شهرهای ریل‌پایه است که بر این اساس سیاست­های حمل‌و‌‌نقلی کشور قرار است از سیاست خودرومحور به سمت ریل‌محور شیفت داده شود.

از سوی دیگر، علاوه بر توسعه شبکه سراسری برای سفرهای برون‌شهری درصدد هستیم تا خطوط ریلی حومه­ای را نیز با سرعت توسعه دهیم. وزیر راه‌و‌شهرسازی یکی از سیاست­های مهم وزارت راه‌و‌شهرسازی را ساخت ایستگاه‌های ریلی کشور هماهنگ با فرهنگ معماری اصیل ایرانی و اسلامی عنوان کرد و افزود: این امر در حمل‌و‌نقل جاده­ای و ریلی باید دخالت داده شود و به زیباآفرینی حمل‌و‌نقل در کشور بها داده شود. ایستگاه‌های راه‌آهن باید کانون جذب مردم و قلب تپنده شهرها باشند. ایستگاه‌های آینده ریلی، کارکردهایی فراتر از پیاده و سوار شدن دارند. کارکردهایی که بخشی از خدمات مورد نیاز مردم و کسب‌و‌کارها را درون خود جای می­دهند به نحوی که در یک سفر درون و برون شهری بسیاری از نیازهای مردم در این ایستگاه‌ها برطرف خواهد شد.

دکتر سعید رسولی، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در هفتمین کنفرانس بین­المللی ایستگاه‌های آینده اتحادیه بین­المللی راه‌آهن­ها، سازمان UIC را به‌عنوان مهم‌ترین سازمان بین­المللی در سطح جهان برشمرد و خاطرنشان کرد: جای بسیار خوشحالی دارد که هفتمین کنفرانس برای اولین‌بار در قاره آسیا و آن هم در کشور ایران برگزار می­شود. این در حالی است که توسعه راه‌آهن در ایران به‌عنوان مهم‌ترین شقوق حمل‌و‌نقلی در کشور در اولویت تمام دستگاه‌ها قرار داد. امیدواریم این رویداد مهم بتواند بستری برای اشتراک دیدگاه‌ها و ارایه ایده­های نو در راستای رسیدن به زبان مشترک در جهت توسعه حمل‌و‌نقل ریلی بین کشورها و ارتقای سطح خدمات به مسافران و شهروندان در تمامی ایستگاه‌های جهان باشد. حمل‌و‌نقل ریلی برای کشورهای بزرگی مانند ایران از بهترین ابزار به منظور جوابگویی به نیازهای حمل‌و‌نقل ریلی در منطقه است، چرا که علاوه بر وجود شبکه ریلی وسیع و گسترده در داخل کشور، از جمله مسیرهایی است که اتصال‌دهنده شمال اروپا به خلیج‌فارس و اقیانوس هند به شمار می­آید و از جهت غربی و شرقی نیز در مسیر جاده­ ابریشم قرار دارد.

دکتر رسولی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اتصال چهار استان کشور طی سال‌های اخیر به شبکه سراسری راه‌آهن بیان کرد: در این کنفرانس علاوه بر بهره­مندی از تجارب و ایده­های کارشناسان حوزه حمل‌و‌نقل ریلی و شهرسازی که از هفتاد کشور جهان حضور یافته­اند، با تأکید بر توسعه­ پایدار مبتنی بر حمل‌و‌نقل ریلی در حوزه­های مختلف دیگر از جمله طراحی و بهره‌برداری از ایستگاه‌های راه‌آهن، حاکمیت ایستگاه‌ها، توسعه ایستگاه‌های چندمنظوره و ارتقای موقعیت ایستگاه‌ها در شهر و تعریف ارتباط مؤثر ایستگاه‌های راه‌آهن و شبکه­های حمل‌و‌نقل درون‌شهری، بهبود ارایه خدمات به مسافران ایستگاه‌ها و مناطق اطراف آن تبادل‌نظر خواهد شد. در همین راستا راه‌آهن ایران نیز مطالعات طرح­های جامع و راهبردی 32 ایستگاه منتخب کشور را با همکاری مشاوران داخلی و بین­المللی در دستور کار قرار داده است تا با استفاده از پتانسیل‌های موجود در محیط ایستگاه‌ها حداکثر بهره­وری ممکن را فراهم آورد. راه‌آهن جمهوری اسلامی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه­های ریلی در خاورمیانه امید دارد دستاوردهای این کنفرانس در راستای توسعه پایدار حمل‌ونقل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

فرانسوا داون، مدیر اجرایی اتحادیه بین­المللی راه‌آهن­ها (UIC) در هفتمین کنفرانس بین­المللی ایستگاه‌های آینده با تاکید بر این‌که ایستگاه‌های راه‌آهن فقط یک هاب حمل‌و‌نقلی نیستند، افزود: ایستگاه‌های ریلی محلی برای تعاملات شهروندان یک شهر است که اگر مورد غفلت قرار گیرند به بحران و معضلی مهم در آینده تبدیل خواهند شد.

برگزاری هفتمین کنفرانس ایستگاه‌های آینده در ایران پیروزی بزرگی برای UIC به شمار می­آید و اقدام موفقی محسوب می­شود. بنابراین باید از فرصت­های این‌چنینی برای توسعه روابط و تبادل تجربه میان ملت­ها استفاده کرد. تلاش می­کنیم در این کنفرانس شیوه­ تحولات در ایستگاه‌های آینده، مباحث مربوط به ارزش‌افزوده، کمک به یافتن راه‌حل­های جدید، دیجیالیتی یا هوشمندسازی ایستگاه‌ها و روش طراحی ایستگاه‌های جدید را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. در گذشته چالش راه‌آهن­ها در توسعه زیرساخت­های ریلی بود، اما در حال حاضر چالش آنها به شهرها و توسعه­ اطراف ایستگاه‌ها در داخل شهرها معطوف شده است. بر همین اساس ایستگاه‌های درون‌شهری راه‌آهن­ها باید افزایش یابند تا جابه‌جایی­ها سریع‌تر صورت گیرد. همچنین دیدگاه ما به حمل‌و‌نقل باید از محدوده­ ریلی فراتر رفته و تمامی مدهای حمل‌ونقل در شهرها همچون اتوبوس، مترو، دوچرخه و موتورسواران را به‌ویژه در ایستگاه‌های راه‌آهن درون‌شهری پوشش دهد.

مارک گیگون، مدیر بخش مسافری اتحادیه بین­المللی راه‌آهن­ها در هفتمین کنفرانس بین­المللی ایستگاه‌های آینده با اشاره به این‌که ایران در زمینه توسعه حمل‌و‌نقل ریلی و راه‌آهن پیشرفته­ترین کشور در غرب آسیا به شمار می­آید، خاطرنشان کرد: دولت ایران در راستای توسعه حمل‌و‌نقل ریلی گام­های مهمی برداشته است که در همین راستا اتحادیه بین­المللی راه‌آهن­ها پس از شش دوره برگزاری کنفرانس ایستگاه‌های آینده در کشورهای ایتالیا، فرانسه، مراکش، روسیه، بلژیک و اسپانیا برای اولین‌بار در آسیا، ایران را به‌عنوان میزبان برپایی این کنفرانس انتخاب کرد. بر همین اساس بالغ بر چهارصد شرکت‌کننده و کارشناس حمل‌و‌نقل ریلی از  کشورهای جهان در آن حضور یافته‌اند تا پیام دوستی ایران را از این طریق به تمام دنیا ارسال کنند.

اتحادیه بین­المللی راه‌آهن­ها نقش مهمی در توسعه دوستی و رقابت بین کشورها با بهره­گیری از ارتباطات ریلی دارد و حمل‌و‌نقل ریلی دیوارهای میان ملت­ها را از میان خواهد برد.

ایستگاه‌های آینده، رونق‌بخش زندگی شهری

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ