انقباض در فروش خارجی و رکود در اتومبیل‌های دست دوم ترکیه

بازار خودرو ترکیه در ماه اکتبر 40درصد کاهش پیدا کرد و خودروهای سبک بیشترین کاهش فروش را در ماه اکتبر داشته است. کمبود تراشه و مشکلات تهیه و تامین و اثر پایه‌ای آن در تولید هم‌چنان ادامه دارد. طبق اعلام نظر انجمن توزیع‌کنندگان و فروشندگان خودرو در این ماه تعداد فروش به 56746 دستگاه رسیده است.

مشکلات تامین قطعات بالاخص در حوزه تراشه‌ها که باعث توقف یا کاهش تولید در بسیاری از کارخانجات تولیدی خودرو در سطح جهانی شده در ترکیه هم بر تولید و فروش تاثیر شدید گذاشته است و کاهش خودروهای سبک به 7/11درصد محدود شده است.

بازار خودروهای تجاری سبک با میانگین فروش 10ساله رقمی برابر با 9/17درصد کاهش پیدا کرده است. روی‌آوری بازار ترکیه بیشتر به سوی خودروهای 1600 سی‌سی است.

به طور کلی رکود علاوه بر فروش خودروهای سبک در بازار اتومبیل‌های دست دوم نیز تاثیرگذار بوده و این بازار با افت قیمت 15درصدی مواجه بوده است.

به طور کلی بازار خودروهای دست دوم همانند سایر بخش‌ها سال بسیار پرنوسانی داشته است. به‌خصوص در سه ماه آوریل تا دسامبر به لحاظ تاثیرات اپیدمی روزهای سختی بر فروشندگان و بازار خودرو گذشته است.

با تمام شرایط چالش‌برانگیز و با در نظر گرفتن مقررات منع آمد و شد، به تبع همه‌گیری کرونا کل فروش به 8میلیون دستگاه رسیده است.

مدیرعامل گروه شرکت آعورسکاریا اعلام کرد: کاهش پی در پی قیمت، عامل ایجاد تقاضا برای خرید نمی‌شود زیرا مشکل قیمت نیست بلکه خریدار هیچ انگیزه‌ای برای خرید ندارد.

لزوما باید اعلام کرد از 5 شرکت بزرگ اتومبیل‌سازی ترکیه 2 شرکت آن فورداتوسان به‌عنوان تولیدکننده خودروهای سبک و سنگین در سال 2020 تعداد 328000 دستگاه تولید کرده که در آستانه نزدیکی به آخر سال این رقم به 330000 عدد خواهد رسید.

شرکت اتوسان برای سه ماه متوالی نسبت به سال قبل در محدوده هدف 250000 تا 260000 دستگاه به تولید 2540000 دستگاه دست یافته است؛ ولی صادرات فورداتوسان نسبت به سال قبل 24درصد کاهش داشته است و شرکت توفاش در فروش داخلی با 78درصد رشد فروش در صادرات 39 درصد کاهش فروش خارجی داشته است و انقباض صادرات در سه ماهه دوم و سوم 2020 بیشتر بوده است.

ترکیه با کمبود تراشه برای تولید اتومبیل مواجه است که تراشه های مصرفی ترکیه از خاوردور تامین می‌شود و با توجه به کمبود آن تاثیرگذار در رشد تولید خودرو در ترکیه شده است.

با عدم تامین قطعات، خطر از دست دادن بازارهای صادراتی هم قابل پیش‌بینی است و گفته می‌شود که تامین قطعات به‌خصوص تراشه‌ها یکی از مشکلات اساسی برای صنایع خودرو ترکیه است که لزوما باید در تحقیق و توسعه مورد توجه قرار گیرد.

به طور کلی سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با تامین برق اتومبیل‌ها بسیار مهم تلقی شده است. با توجه به این‌که در سال نو مسیحی یعنی 2022 بیماری کووید 19 هم‌چنان موضوع اساسی در تولید، عرضه و تقاضا خواهد بود و صنعت خودروسازی با خطرات تامین قطعات و تامین بازار مواجه خواهد بود.

در ترکیه صادرات صنعت خودرو در سال 2020 به رقم 29میلیارد و 900میلیون دلار رسید که سهم 15 درصدی صادرات را به خود اختصاص داد.

ترکیه امیدوار است در دوره آتی تولید خودروهای هیبریدی و عمدتا الکتریکی در محدوده توافق سبز افزایش دهد و وزارت صنعت فن‌آوری ترکیه تلاش و سعی را در حمایت از صنعت داخلی آغاز کرده است و با ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی که زیر نظر مرکز تحقیق و توسعه وزارت صنعت و فن‌آوری فعال هستند می‌خواهد با نوآوری جهت تولید ارزش‌افزوده و ایجاد مزیت‌های رقابتی کیفیت کالا را بهبود بخشد.

 

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ