انسان، راه و وسیله نقلیه

صتعت حمل و نقل آنلاین: برابر قوانین و مقررات رانندگی توقف وسایل نقلیه یا ایستادن آنها در محل­های زیر ممنوع است:

الف ـ پیاده­رو و گذرگاه عابران پیاده

ب ـ تقابل ورودی خیابان­ها، جاده­ ها و کوچه­ ها یا ورودی و خروجی درب­های سواره­رو ساختمان­ها و اماکن

پ ـ داخل تقاطع

ت: در فاصله 15 متری میادین، تقاطع، سه­راه­ها و یا تقاطع راه­آهن و خطوط ریلی

ث: در فاصله 15 متری شیرهای آب آتش نشانی و شیرهای آب نصب شده در راه­ها

ج: در فاصله 15 متری اطراف چراغ­های راهنمایی و رانندگی و یا محل­هایی که توقف وسایل نقلیه مانع دید علایم راهنمایی رانندگی شود

چ: از ابتدا تا انتهای پیچ­ها

ح: در فاصله 15 متری ورودی و خروجی مراکز آتش نشانی، پلیس و بیمارستان­ها و فوریت­های پزشکی

خ: کنار وسایل نقلیه­ای که خود متوقف هستند (توقف دوبله)

د: در خیابان­هایی که پیاده­رو آن قابل عبور نبوده و عابران پیاده مجبورند از بخشی از سواره­رو عبور کنند.

ر: در ایستگاه­های وسایل نقلیه همگانی و حریم آنها که با علایم راهنمایی و رانندگی مشخص شده است.

ز: در محل­هایی که علایم راهنمایی رانندگی، مانند تابلوهای توقف ممنوع و یا ایستادن ممنوع و یا خط­کشی­های شطرنجی در سطح تقاطع و یا معابر نیز دلالت بر ممنوعیت توقف نماید.

ژ: در هر نقطه از معابر در حال تعمیر و عملیات راهسازی، شستشو و تعویض روغن و نیز در طول مسیرهای ویژه­ اتوبوس و دوچرخه و همچنین در طول مسیر خطوط عبوری آزادراه­ها

س: در جاهایی که دستگاه توقف پنج (پارکومتر) نصب شده و یا توقف با کارت پارک یا انواع دیگر تجهیزات توقف­سنج با علایم مشخص کننده مجاز است. به علت پرداخت نکردن هزینه توقف و یا نداشتن کارت پارک مجاز و یا پایان زمان توقف. ( اخیرا استفاده از کارت پارک در تهران منسوخ شده است).

با عنایت به اشعار قوانین ایستاده در حداقل 14 محل برای رانندگان غیرمجاز شناخته شده و البته تخلف از آنها مستوجب جریمه است. لیکن از بین این توقف­های غیرمجاز پلیس تنها به بند 9 آن یعنی توقف در کنار وسایل نقلیه­ای که خود متوقف هستند پرداخته است.

اخیرا پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با مشارکت سایر بخش­ها اقدام به تجهیز خودروهایی پلاک­خوان در سطح شهر کرده و از بین این تنوع تخلفات در زمینه توقف فقط به یک بند آن یعنی توقف دوبله استفاده کرده و تخلفات مذکور را به صورت مکانیزه ثبت و کنترل و در سابقه تخلفات اجراییات خودروها ثبت می­نماید.

گرچه کنترل مکانیزه و استفاده از IT در حوزه حمل و نقل در سلامت آمد و شد می­تواند موثر باشد، لیکن صرف کنترل مکانیزه پاسخگوی کار نبوده و به تنهایی عامل موثری در ایجاد انضباط اجتماعی نمی­تواند باشد. لذا لازم است است با به کارگیری نیروی انسانی کارآمد سطح سواره­رو را از اشغال متخلفان به درآورد.

با توجه به تراکم و فراوانی خودروها در سطح معابر شهری و عدم علاقمندی ماموران دولتی در کنترل تخلفات رانندگی، این نوع جرایم افزونی بیش از حد پیدا کرده و حداقل ۳ تخلف در هر مسافرت شهری برای هر نفر اتفاق می­افتد. امید است با آموزش و کنترل تخلفات رانندگان به سمت مطلوب ترافیکی حرکت کنیم.

 

 

 

                   

                                                                                                                               

 

انسان، راه و وسیله نقلیه

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ