برخورد جدی در نادیده گرفتن ظرفیت تولید داخل/افتتاح خط آهن خواف-هرات در آذر ماه

 صنعت حمل و نقل آنلاین: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، امروز در هشتمین آیین بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی، با قدردانی از دست‌‌اندرکاران تولید ناوگان جدید و ابراز خرسندی از بازآفرینی و در مدار قرار گرفتن کارخانه لوکوموتیوسازی “واگن‌پارس” خبر از مقابله جدی در برابر نادیده‌‌گرفتن ظرفیت تولید داخل داد.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین وزیر راه و شهرسازی از دوبرابر شدن ظرفیت زیرساختی راه‌آهن کشور در برنامه‌ای پنج‌ساله خبر داد و گفت: تا سال آینده، چهار استان دیگر به شبکه ریلی متصل خواهند شد.

اسلامی ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی مجدد خط تولید لوکوموتیو پس از ۱۰ سال در کشور بیان کرد: این موضوع اثبات می‌کند که کشور ما دارای ظرفیت و استعداد قابل‌اعتمادی است و می‌تواند بیش از این، مورد توجه قرار گیرد.

اولین لوکوموتیو ساخت شرکت واگن پارس با نام “پارس ۳۳” به شرکت “البرز نیرو” تحویل می‌شود و وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه‌آهن و همه دستگاه‌های مسئول نیز کمک خواهیم کرد تا این خط تولید، با ظرفیت بالا فعالیت کند و ناوگان موردنیاز شرکت‌‌‌های ریلی را از این طریق تامین کنیم.

توجه به ساخت داخل همواره باید به‌عنوان یک نگاه مومنانه به بحث خودباوری و پذیرفتن محصولات داخلی که می‌تواند با محصولات خارجی رقابت کند، دنبال شود و این موضوع برای وزارت راه و شهرسازی یک اصل است.

تکرار این روزها، بیانگر این است که باید به امیدواری بیشتر و بیشتر توجه و از فرصت‌های به‌وجودآمده استفاده کنیم.

امسال علی‌رغم شرایط اقتصادی موجود و اگرچه برخی مسائل ناشی از محدودیت‌های کرونایی ما را کمی کند کرد، اما این نتیجه را داد که توانستیم، تنوع منابع را به‌وجود آوریم.

تولید لوکوموتیو در درون کشور، نوع جدیدی از تامین منابع و بیانگر این است که این ظرفیت‌ها و پشتیبانی‌های همه‌جانبه به‌صورت یک ظرفیت بالقوه در کشور وجود دارد و در این میان نگاه مهم است که بتواند این ظرفیت را از بالقوه به بالفعل تبدیل و از آن بهره‌برداری کند.

ما امروز شاهد اثربخشی این نگاه و حرکت بودیم و خدارا شاکریم که مرحله هشتم تولید ناوگان ریلی در سال جهش تولید را با تنوع جدیدی برگزار کردیم.

شعار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران “ایران روی ریل پیشرفت به سوی آینده” به تشریح رویکردهای توسعه ناوگان در این شرکت پرداخت.

بهسازی و نوسازی در ساختار سازمانی و نیروی انسانی، شایسته‌سالاری و مبنای توسعه دانش و تکنولوژی با اصلاح فرآیندها در راه‌آهن پایه‌گذاری شده است و این شعار به‌عنوان نگاهی ماندگار و اثربخش برای پیشرفت کشور، می‌تواند برای سایر بخش‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در بخش حمل و نقل، نیاز داریم که مردم بتوانند، سریع‌تر، کیفی‌تر و ایمن‌تر، بارهای خود را در مقاصد مختلف داخلی و بین‌المللی منتقل کنند و جابه‌جایی مسافر را از راه‌آهنی که تفکری جدید را ارائه می‌کند و سعی دارد خود را متفاوت‌تر و پیشرفته‌تر از گذشته ارائه کند، انتظار داشته باشند.

اسلامی توسعه زیرساخت‌های راه‌آهن را، موضوع سومی دانست که مورد تاکید ارکان نظام و مدنظر وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. در این خصوص پروژه‌های گوناگونی در دست اجرا داریم و وعده‌ اتصال پنج استان جدید به شبکه ریلی را محقق کردیم.

در سال آینده نیز چهار استان دیگر نیز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

به‌ویژه خطوطی که برای توسعه کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب در دستور کار قرار دارد که مهم‌ترین آن‌ها پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان است که به صورت مرحله‌ای تا پایان سال آینده این خط به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین در همین ماه در قالب یک مراسم بین‌المللی خط ریلی خواف-هرات را افتتاح خواهیم کرد که یک فرصت متقابل برای ایران و افغانستان است تا بتواند با اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران، تحولی در میزان جذب ظرفیت راه‌آهن از بارهای داخلی و بین‌المللی فراهم کند.

 ما باید در توسعه شبکه ریلی بیش از پیش سهم راه‌آهن را در بحث جابه‌جایی بار دنبال کنیم که مستلزم اتصال به مراکز بار، ایجاد خطوط دوم برای افزایش راندمان ایمنی و حرکت و نیز خطوط جدید است.

ما اگر امروز از ظرفیت ۱۴ هزار کیلومتر در شبکه ریلی کشور بهره می‌بریم به همین میزان نیز مسیرهای ریلی در دست طراحی و ساخت داریم و در یک برنامه حداکثر پنجساله، ظرفیت زیرساختی کل راه‌آهن کشور دوبرابر خواهد شد و این یک گام بزرگ و ماندگار است که اکثر قریب به اتفاق نقاط کشور از خطوط ریلی بهره‌مند خواهند شد و راه‌آهن می‌تواند سهم خود را در اقتصاد به‌صورت شایسته جذب کند و مردم نیز از ثمره آن بهره‌برداری کنند.

 

مطالب رپورتاژ