لجستیک واکسن کرونا به اندازه کشف آن حیاتی است!

صنعت حمل و نقل آنلاین: همان طور که جهان نیاز فوری به واکسن کرونا دارد تا بتواند جریان زندگی را به حالت عادی بازگرداند. صدها شرکت واکسن‌سازی در مراحل نهایی نتایج تحقیقات خود را آشکار کرده‌اند. تعداد انگشت‌شماری از این تحقیقات به مرحله آزمایشات انسانی رسیده‌اند و تاکنون دو شرکت مهر تایید تولید را گرفته اند. آخرین آن واکسن سازی Moderna است که پس از فایزر تایید کرد واکسن ضد کرونایی که ساخته تا 94.5 درصد موثر بوده است.

انتظار می‌رود دستکم دو تولیدکننده عمده تا پایان سال جاری میلادی تاییدیه مراقبان بهداشت جهانی را به‌دست آورده و آماده توزیع باشند.

درک پیچیدگی های لجستیک واکسن

در حالی که شرکت های دارویی و تولیدکنندگان واکسن در آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌های خود برای تولید واکسن سخت کار می‌کنند‌، صنعت حمل و نقل در جهان با بزرگترین چالش‌ خود روبروست که چطور صدها میلیون شیشه واکسن را در کل این کره خاکی با حساسیت‌های ویژه‌ای که دارد به دست کادر درمانی برساند.
چالش های لجستیک و حمل و نقل واکسن به مراتب پیچیده‌تر از آن است ه در تصور بگنجد.
کافی است تنها به واکسن‌های متنوعی فکر کنید که حجم دوزهای آن متفاوت هستند برخی نیاز به تجویز دو دوز در مدت 30 یا 45 روز دارند)و دامنه کنترل شده متفاوت دمای مورد نیاز برای واکسن‌های مختلف‌، همه بر حساسیت‌ها و تعهدات مجریان حمل‌و نقل و لجستیک می‌افزاید.

در درجه اول به دلیل حساسیت زیاد آنها به لرزش بیش از حد و تغییر دما‌، دو اتفاق معمول در هنگام انتقال هستند. هرچه به زمان دستیابی به یک واکسن مناسب نزدیک می‌شویم‌، به همان اندازه دستیابی به یک شیوه‌نامه حمل و نقل ایمن و کارآمد برای چابچایی صدها میلیون‌ دوز از این واکستن‌ّا سخت‌تر می‌شود.

تعدادی از واکسن‌های پیشرو Covid-19 در لحظه بسته بندی تا زمان آماده شدن برای تزریق به بازوهای بیماران ، باید در دمای 80- درجه سانتیگراد نگهداری شوند. این آسان نخواهد بود. واکسن‌ها ممکن است در یک قاره تولید شده و به قاره دیگر ارسال شوند. از یک مرکز لجستیکی به کانونی دیگر منتقل شده و در نهایت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دست کادر درمان برسند.

اندرو جکسون ، رئیس خدمات زنجیره تأمین خارجی برنامه جهانی غذا (WFP) ، به تازگی در وبینار AirPharma که توسط انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) برگزار شد جوانب حساسیت‌برانگیز لجستیک جهانی حمل واکسن را تشریح کرد و گفت که بازیگران جهانی حمل و نقل می‌توانند این اطمینان را ایجاد کنند که محمولات در دامنه دمایی ۲ تا ۸ دامنه درجه سانتیگراد نوسان بیشتر نداشته باشد اما تقریباً غیرممکن است که بتوانند واکسن‌هایی با این حجم را در سرمای شدید (تا 80 – درجه سانتی گراد) کنترل کنند.  WFP مسئول لجستیک و توزیع واکسن‌های تاییدشده Covid-19 در جهان است.

 

 

سرمایه گذاری های لجستیکی در توزیع واکسن

از چند ماه پیش شرکت‌های بزرگ دنیا نظیر یو پی اس، فدکس و دی اچ ال در حال ساخت “مزارع سردخانه‌ای” در هلند و ایالات متحده هستند. سردخانه‌هایی که کارکردی تا دمای -۸۰ درجه سانتیگراد دارند. این مزارع در مجموع شامل 600 سردخانه است که هر کدام می‌توانند ۴۸۰۰ شیشه واکسن را در خود جای دهد.

حمل و نقل جهانی DHL به تازگی تاسیساتی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع در ایندیاناپولیس در ایالات متحده را به  تدارکات و مراقبت های بهداشتی اختصاص داده است. این تأسیسات محیط کنترل شده در دماهای  15-25 ، 2-8 و -۲۰ درجه سانتی گراد را فراهم می‌کند تا در یک منطقه آزاد تجاری امکان حمل و نقل بین المللی آن فراهم باشد.

انتظار می‌رود در دو سال پیش رو، ذینفعان زنجیره ارزش لجستیک به طور جدی توزیع واکسن را در فعالیت‌های خود بگنجانند. بزرگترین شرکت‌های لجستیک یکپارچه جهان مانند FedEx  ،UPS و DHL در حال برنامه‌ریزی

توسعه لجستیک دارویی

تردیدی نیست که صنعت هواپیمایی مسافری به نحو ناباورانه‌ای ورشکسته شده و استفاده از هواپیماها باری توزیع واکسن‌ها تاحدودی بتواند زیان‌های انباشته را التیام بخشد.

در همسایگی ما بخش حمل و نقل هواپیمایی اتحاد ، با راه اندازی PharmaLife ،تخصص لجستیک دارویی خود را تقویت کرده است.

در ایران چه خبر است؟

شبکه حمل و نقل ایران سال‌هاست که از فرسودگی ناوگان در رنج و مضیقه است. بیش از ۹۰ درصد شبکه حمل و نقل خودمالکی است و شرکت‌های بزرگ حمل و نقل که صاحب ناوگان‌های روزآمد باشند به دلیل سیاست‌های نامتناسب، پا نگرفته‌اند. شبکه لجستیک و حمل و نقل کشور در صورت خرید واکسن با چالشی جدی برای توزیع به موقع و صحیح روبرو خواهد بود.

مطالب رپورتاژ