اتحادیه اقتصادی اوراسیا

صنعت حمل و نقل آنلاین:  در این شرایط ویژه و بالاخص اوضاع اقتصادی و امنیتی در سال ۹۸، باید تلاش‌های خود را جهت پیشبرد عضویت در اتحادیه گمرکی و سپس اتحادیه تجاری و در نهایت عضویت دائم در اتحادیه اقتصادی اوراسیا به انجام رسانیم.
مطالعات و بازدیدهای ما از کشورهای منطقه اوراسیا و ارمنستان، بلاروس، روسیه، قزاقستان و قرقیزستان نشانگر واقعیاتی است که نیازمند نوعی تغییرات در برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی کشور هستیم. اقتصاد بدون نفت در کشور ما، قطعا اقتصاد صرفا متکی به مالیات نیست بلکه می‌تواند اقتصاد تولید و تجارت با همسایگان اصلی و سرزمین‌هایی باشد که در توافقات بین‌المللی با آن‌ها همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه داریم.تصور می‌کنم دستاوردهایی از عضویت در این اتحادیه به دست آورده‌ایم و به‌تدریج برای مشکلات موجود در پی راهیابی هستیم. ظاهرا دولت به شدت اعتقاد دارد که تنها راه نجات اقتصاد ایران فعلا از مسیر اوراسیا می‌گذرد و روی آن مطالعه می‌کند.

با این نگاه که به‌عنوان یک آمریکایی داوری کنیم کاملا مخالف هستم و حتی با داوری به‌عنوان یک شهروند ایرانی هم مخالف هستم. باید به‌عنوان یک ناظر بی‌طرف داوری و قضاوت کرد. هم‌چنین نباید از سوی روزنامه‌های دست راستی افراطی غرب به این موضوع نگاه کرد. با یکی از همکارانم که بحث می‌کردم گفتم مدت زیادی در فرانسه زندگی کرده‌ای و می‌توانی تمام نظرات خود را در فیگارو بیاوری! در آنجا اومانیته و لیبراسیون را دارد، آن‌ها هم حرف‌های من را می‌گویند. ما هیچ‌کدام آمریکا نبوده‌ایم اما در رابطه با آمریکا داوری می‌کنیم. باید ناظر بی‌طرف باشیم. لیبراسیون، روزنامه چپ نیست، گاردین روزنامه چپ نیست، این‌ها روزنامه‌های میانه هستند. معتقد هستم که در آمریکا شکاف‌های بسیاری وجود دارد و ما اطلاع نداریم که یک آمریکایی چه می‌گوید؟ مثل صاحبان تریبون‌های ممتاز در میان ایرانی‌ها هم نمی‌توان قضاوت کرد. من با نظام امپریالیستی و دخالت آن در این کشور مخالفم اما همه کارشناسان که چنین نیستند. به نظر من ترامپ به نفع آمریکا عمل نمی‌کند. این‌که امروز وضعیت اقتصادی مردم آمریکا را بهبود ببخشد و مردم آن کشور را از نظر اقتصادی فربه کند، اما اعتماد عمومی جهان را نسبت به آن کشور سلب کند، نشانه توسعه اقتصادی نیست. چهره آمریکا در خاورمیانه رنگ باخته است.

اگر آمریکا نیازی به جهان ندارد، چرا از عراق بیرون نمی‌رود؟ در نتیجه مشخص شد که نیاز دارد و اگر نیاز دارد این نیاز موجب شده تا اعتماد عمومی را از دست بدهد فقط به‌خاطر این‌که بتواند رأی بیاورد. نتیجه سیاست‌های ترامپ علاوه بر آن‌که آبروی آمریکا را زیر سوال برده بلکه ثابت می‌کند که ترامپ برای تامین منافع آمریکا فشارهای غیرقابل تحملی را به ملت ایران وارد می‌کند. منافع مردم ما با منافع آمریکا در تضاد است. نظم طبقاتی به این معنی نیست که سرمایه‌داری و کارگری در مقابل هم به جنگ بپردازند. موضوع مهم این است که ریاکاری هم می‌کنند و دروغ هم می‌گویند و خود را مدافع مردم ایران می‌دانند. ما باید بی‌طرفانه ثابت کنیم که ترامپ به نفع مردم آمریکا کار نمی‌کند. ترامپ، قاسم سلیمانی را ترور کرد، کاری که انجام داد ترور بود. با سیاست‌های نوع ترامپ و بوش مردم آمریکا اعتبار خود را از دست می‌دهند و در این سوی دنیا به دلیل سیاست‌های غلط ترامپ، مردم ایران تحت فشارهای شدید تحریم هستند.

مطالب رپورتاژ