آغاز عملیات اجرایی قطعه چهارم خواف-هرات/اتمام قطعه چهارم تا 2 سال دیگر

صنعت حمل و نقل آنلاین: سید حسین کرمانی ها مجری طرح برون مرزی راه آهن خواف-هرات امروز 20 آذرماه از عملیات اجرایی قطعه چهارم راه آهن خواف – هرات خبر داد.

کرمانی ها در گفتگو با خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین بیان کرد: قطعه چهارم به طول 40 کیلومتر با سرمایه گذاری کشور ایتالیا و پیمانکاری یک شرکت قزاقستانی همزمان با افتتاح قطعه یک، دو و سه راه آهن خواف هرات آغاز می شود و ظرف مدت 2 سال به اتمام خواهد رسید.

نحوه برگزاری مراسم افتتاح

عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص نحوه برگزاری مراسم گفت: مراسم افتتاح خط آهن خواف-هرات به صورت رسمی و ویدئو کنفرانس در دوشهر حافظیه تهران و کابل با حضور هر دو رئیس جمهور ایران و افغانستان برگزار می شود. همچنین مراسم در ایستگاه روزنک و خواف مراسم به صورت آنلاین پخش خواهد شد.

یک رام قطار باری با محموله 500 تن سیمان در ایستگاه خواف با دستور ریاست جمهور حرکت می کند و همچنین از ایستگاه روزنک یک قطار باری به سمت ایران با محموله 500 تن دانه و محصولات کشاورزی از ایستگاه روزنک با دستور دکتر اشرف غنی حرکت خواهد کرد و مراسم بهره برداری رسمی به صورت انتقال بار صورت خواهد گرفت.

ارزیابی شرکت راه آهن از بارترانزیتی مسیر خواف-هرات

شهرام جعفری مدیرکل بازرگانی بین الملل راه آهن ج.ا.ا در گفتگو با خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین در خصوص ارزیابی شرکت راه آهن از بار ترانزیتی مسیر خواف – هرات و برنامه های این شرکت و فرصت هایی که این مسیر برای بخش خصوصی خواهد داشت گفت:

چگونگی بهره برداری از خط آهن خواف هرات

بحث بهره برداری از این مسیر با توجه به مذاکراتی که با شرکت راه آهن افغانستان صورت گرفته  مقرر شده به مدت یک تا سه سال بهره برداری از مسیر به راه آهن به ایران واگذار شود.

پیش نویس قراردادی که تنظیم شده و برای راه آهن افغانستان ارسال شده تامین لکوموتیو و نیروی انسانی شمتیغ تا روزنک به راه آهن ایران واگذار شده در نتیجه به مدت یک تا 3 سال همکاران راه آهن ایران در افغانستان حضور دارند و لکوموتیوهای راه آهن و بعضا بخش خصوصی و واگن های بخش خصوصی اعزام خواهند شد.

امکان بهره برداری برای یک سال از این خط، امکان بازرایابی برای مدت یک سال را به راه آهن ایران خواهد داد.

در مورد چگونگی مشارکت بخش خصوصی باید بگویم که واگن های بخش خصوصی دو شرکت حمل بار تا 62 کیلومتری کشور افغانستان واگن های خود را سیر می دهند.

فعالیت شرکت های فورواردری در این خصوص بسیار مهم و حائز اهمیت است. شرکت های فورواردری اکنون می توانند مجوز پروانه فعالیت از راه آهن کسب کنند تا در محورهایی همانند سرخس و اینچه برون و رازی خدمات دهند.

در حال حاضر شرکت بهتاش سپاهان به عنوان مالک واگن در بخش خصوصی 10 واگن را برای افتتاح اعزام کرده است.

شرکت راه آهن حمل و نقل و شرکت بهتاش سپاهان به عنوان فورواردر این مسیر خدمات داده اند.

بخش خصوصی در مورد تخلیه و بارگیری در روزنک می توانند ورود پیدا کنند.

نحوه تخلیه و بارگیری در روزنک

راه آهن افغانستان این موضوع را تعریف کرده که تخلیه و بارگیری را به بخش خصوصی واگذار می کند و در حال حاضر چندین شرکت در روزنک حضور دارند  تا موارد مربوط به سیلوها و سرمایه گذاری و هر آن چیزی که نیاز است را برای سرمایه گذاری با راه آهن افغانستان مذاکره کنند.

بهره برداری از شمتیغ تا روزنک به مدت یک سال برعهده راه آهن ج.ا.ا است.

در مورد مباحث مربوط به حمل بار باید بگویم پتانسیل باری که برای این مسیر تعریف شده است بر اساس آمار گمرک و مرکز تجارت جهانی برای حمل بار حدود 1 میلیون و هفتصد هزار تن بار ترانزیتی چوب، چغندر قند، میوه، شکر و مواد نفتی از مبادی هند، روسیه و ترکیه به سوی افغانستان تعریف شده است.

که اگر 10 درصد این مقدار به سمت ریل سوق داده شود در همان روز های نخست حدود 170 هزار تن می توانیم برا جذب بار برنامه ریزی کنیم.

بحث صادرات از مقوله های مهم است و بیشترین مشتریان این مسیر صادرکنندگان هستند. حدود 5 میلیون و هفتصد هزار تن صادرات کالا به کشور افغانستان صورت می گیرد که از این مقدار حدود 1 میلیون و هشتصد هزار تن سیمان است. اکثرا کارخانه های سیمان در قسمت شرق کشور هستند.

پیش بینی می شود از 1 میلیون و هشتصد هزار تن صادرات، ایران بیشترین حمل صادرات را به کشور افغانستان داشته باشیم.

1 میلیون و چهارصد هزار تن صادرات مواد نفتی به کشور افغانستان داریم که در کل حدود 3 میلیون تن بار آماده صادرات به کشور افغانستان می توانیم داشته باشیم.

بحث واردات طبق آمار مرکز تجاری جهانی بیش از 10 هزار تن نیست. احتمالا سرمایه گذاری هایی انجام شود و مواد معدنی که در خاک افغانستان هست به عنوان کالای ترانزیتی جذب حمل و نقل ریلی شود.

مطالب رپورتاژ