دومین لکوموتیو تولید داخل(پارس 33) به بهره برداری رسید

صنعت حمل و نقل آنلاین: معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای اولین بار در کشور تولید چرخ مونوبلوگ قطار توسط شرکت داخلی انجام شد، گفت: دومین لکوموتیو تولید داخل (پارس 33) که تأمین مالی آن از محل بازار سرمایه بود، ساخته و تحویل شد.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین،‌ سعید رسولی در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، تجهیزات و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این نمایشگاه شاهد امضای چندین سند تفاهم‌نامه و قرارداد بودیم که در این قراردادها 1270 دستگاه انواع واگن باری و همچنین لکوموتیو توسط شرکت‌های حمل و نقل ریلی به کارخانه‌های سازنده داخلی ثبت سفارش شد.

 ساخت یک‌هزار دستگاه واگن در سال جاری توسط کارخانه های داخل

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت: 2 هزار دستگاه واگن در طول سال کارخانجات داخلی امکان ساخت دارند.

وی افزود: در سال 98 تعداد 778 دستگاه انواع ناوگان ریلی در کارخانجات داخلی ساخته شد. تا پایان سال به رقم تولید یک‌هزار دستگاه واگن می‌رسیم و این در حالی است که در سالهای گذشته کارخانجات تولید داخل با رکود مواجه بودند که این چرخ به حرکت درآمد.

رسولی گفت: ظرفیت بیش از پنج سال کل کارخانه‌های کشور را امروز سفارش داریم و به تدریج با هماهنگی کارخانجات داخلی، ساخت واگن‌ها انجام می‌شود.

 امضای قرارداد مربوط به استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: حرکتی با استفاده از ظرفیت تبصره 18 قانون بودجه و ماده 12 قانون رفع موانع تولید و بسته حمایتی بین راه‌آهن، وزارت نفت و وزارت صمت در حال تدوین است که با تصویب آن، جهشی در تولید داخل رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: در نمایشگاه حمل و نقل ریلی قرارداد مربوط به استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید برای یکی از شرکت‌های ریلی کشور به امضا رسید که طی آن حکم قانونی، هر سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی که موجب صرفه‌جویی سوخت می‌شود، وزارت نفت اصل و سود سرمایه گذاری را به سرمایه‌گذار برمی‌گرداند.

رسولی افزود: قرارداد مربوط به استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید برای یکی از شرکت‌های ریلی کشور به امضا رسید که طی آن حکم قانونی، هر سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی که موجب صرفه‌جویی سوخت می‌شود، وزارت نفت،‌ اصل و سود سرمایه‌گذاری را به سرمایه‌گذار برمی‌گرداند.

 صدور اولین حواله حمل و نقل در بور س کالا تا پایان سال 

وی گفت: سند همکاری عملیاتی بین شرکت راه‌آهن و بورس کالا نیز در این نمایشگاه به امضا رسید که طی آن برای اولین بار در کشور، ظرفیت‌های حمل و نقلی ریلی موجود در بورس کالا عرضه می‌شود، کسانی که کالای خود را خریداری می‌کنند نظیر مواد معدنی و فولادی،‌ همانجا می‌توانند تیکت حمل و نقل را هم خریداری کنند که این موجب ارتقای بهره‌وری حمل و نقل می‌شود و رونق استفاده از حمل و نقل ریلی و کاهش قیمت تمام شده محصول در کارخانجات داخلی را به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: زیرساخت‌ها در این حوزه مهیا شده است و به زودی جلسه نهایی را با بورس کالا برای صدور اولین حواله‌ها برگزار می‌کنیم و امیدواریم تا پایان امسال یا اوایل سال آینده اولین حواله‌ها صادر شود.

 تحویل 2 رام ریل باس 

رسولی افزود: در نمایشگاه امسال دو رام ریل‌باس که در مسیرهای حومه‌ای استفاده می‌شود و خودکشش است، تحویل بهره‌بردار شد که این با مشارکت شرکت کره‌ای تولید شده بود، اما مدیرعامل ایریکو اعلام کرد برای رسیدن برخی قطعات ریل‌باس‌ها، کره‌ای‌ها معطل کردند و از این به بعد قطعات را داخلی‌سازی کرده و چند رام ریل‌باس باقی‌مانده را تحویل می‌دهیم.

 ایران روی ریل به سوی آینده

مدیرعامل شرکت راه‌آهن بیان کرد: سند چشم‌انداز برای راه‌آهن داریم و در قالب آن یک شعار نظیر همه راه‌آهن‌های دنیا برای راه‌آهن کشور مصوب کرده‌ایم که این شعار «ایران روی ریل به سوی آینده» است.

وی با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی نسبت به  حمل و نقل جاده‌ای، بیان کرد: خودکشش‌هایی نظیر ریل‌باس‌ها که در مسیرهای حومه‌ای کلان‌شهرها استفاده می‌شود، موجب کاهش ترافیک، کاهش تصادفات رانندگی و کاهش آلودگی هوا می‌شود.

 ضمانت شرکت‌های خصوصی در بازار سرمایه از سوی راه‌آهن

مدیرعامل شرکت راه‌آهن بیان کرد: راه‌آهن با تصویب قانونی در مجلس شورای اسلامی این ظرفیت را پیدا کرد که به عنوان تنها شرکت دولتی بتواند بخش غیردولتی را برای استفاده از بازار سرمایه ضمانت کند.

رسولی افزود: این ظرفیت قانونی را اجرایی و عملیاتی کردیم، چندین پروژه از طریق بورس تأمین مالی شده است که یکی از آنها تولید لکوموتیو در واگن پارس است که اولین آن چند ماه پیش تحویل شد و دومین دستگاه لکوموتیو پارس 33 دو روز پیش تحویل شد که محل تأمین مالی آن از بازار سرمایه بوده است.

وی تأکید کرد: طرح‌های ریلی کاملاً اقتصادی هستند، ما تلاش می‌کنیم که آنهایی که در بازار سرمایه جذابیت دارد، با اولویت به بسته‌های سرمایه‌گذاری جهت تأمین مالی از بازار سرمایه برسد.

 

مجتبی لطفی مدیرعامل شرکت البرز نیرو در خصوص تحویل دومین لکوموتیو پارس 33 به خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین گفت: لکوموتیودوم به شماره 7049 تحویل شرکت البرز نیرو شد. خوشبختانه عملکرد لکوموتیو اول که حدود 3 ماه است که درسیر است بسیار خوب بوده است. امیدواریم لکوموتیوهای بعدی نیز همین عملکرد را داشته باشند. دو دستگاه لکوموتیو دیگر در مراحل تولید است که امیدواریم تا آخر اسفندماه مراحل تست و تکمیلی انجام شود. اگر مراحل تست انجام نشود در سال آینده زمان لکوموتیوها را با کمک واگن پارس اعلام می کنیم.

 

تولید چرخ مونوبلوگ قطار برای اولین بار در کشور

رسولی بیان کرد: ‌امسال شاهد تولید چرخ 920 مونوبلوگ قطار توسط شرکت‌های داخلی برای اولین‌بار بودیم و وابستگی در این باره از بین رفت و بدین ترتیب، چرخ ملی روی ریل ملی به حرکت درآمد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت: برای حمایت و تقویت تولید داخل، شرکت راه‌آهن حتما حمایت می‌کند، بنا به تأکیدات مقام معظم رهبری، هر چه توسعه ریلی بیشتر باشد، ارزش افزوده آن در اقتصاد کشور بسیار زیاد است و می‌تواند به همه بخش‌های کشور برای توسعه کمک کند.

مطالب رپورتاژ