خط فقر و گرسنگی در حال جابه‌جایی است

صنعت حمل و نقل: بودجه خانواده‌ها زیر و رو شده و تقسیم درآمد به نسبت نیاز و اولویت و مصارف اساسی زندگی هزینه مسکن، خورد و خوراک، دارو و درمان، مخارج روزمره، برق، آب و تلفن به هیچ‌وجه قابل مدیریت با درآمد ماهانه نیست.

افزایش نجومی قیمت کالاها به‌خصوص در مواد غذایی آن هم در ضروری‌ترین آن یعنی نان، روغن، مواد نشاسته‌ای (برنج، ماکارونی) مواد پروتئینی، محصولات کشاورزی و جالیزی لجام‌گسیخته است.

خط گرسنگی و فقر  در 2 ماه اول سال به هم نزدیک شده است. گرسنگی و فقر در همه جوامع از شاخصه‌های اصلی اقتصاد است.

حد گرسنگی، مجموع قیمت ماهانه کالاهای اساسی و مواد غذایی یک خانواده چهارنفره (حداقل) است که برای زنده ماندن محاسبه می‌شود.

حد گرسنگی از سوی سازمان بهداشت جهانی میزان کالری تعیین شده است.

ÖZCIVAN اقتصاددان می‌گوید: نیازهای غذایی یک کودک بین 6 الی 15 ساله با حقوق و درآمد یک حقوق‌بگیر یا دستمزدبگیر در نظر گرفته می‌شود.

این محاسبه بر اساس آمار ارائه شده و داده‌های سازمان بهداشت جهانی است که یک خانواده با یک فرزند 6 الی 15 ساله با 2800 کالری زنده می‌ماند. برای فرزند دوم از 1 الی 6 ساله 2400 کالری اضافی لازم است.

به‌عنوان مثال کالای اساسی شیر، پنیر، ماست، مرغ، گوشت، ماهی، میوه، سبزیجات، حبوبات، آرد و نان، ماکارونی، بلغور، برنج تشکیل شده است و با محاسبه این اقلام و مقادیر و افزایش و کاهش آن حد گرسنگی تعیین می‌شود.

و اما خط فقر محاسبه تمام نیازهای اساسی نه فقط غذا برای یک خانواده چهار نفره است. به‌عنوان مثال اجاره، سوخت، هزینه مدرسه، برق، آمد و شد.

در ترکیه هزینه زندگی یک نفر حقوق‌بگیر حدود 7 هزار لیر (6965 لیر) یعنی قریب سیزده و نیم میلیون تومان اعلام شده و در ایران میانگین حقوق را اگر شش میلیون تومان حساب کنیم، سطح زندگی حقوق‌بگیران و افراد کم‌درآمد و آنان که با حداقل دستمزد دریافتی زندگی می‌کنند و بازنشستگان شدیدا کاهش‌یافته و تقریبا اکثریت مردم وارد روند فقیرشدن هستند.

افزایش اندک دستمزدها یا حقوق‌ها را تورم به باد داده است.

افزایش 20 درصدی حمل و نقل خود عامل افزایش قیمت شده است. درحالی‌که می‌شد با ارائه قطعات، لاستیک و سرویس‌های خدماتی به صاحبان وسائط حمل و نقل جلو این افزایش را گرفت.

هم اکنون جامعه شهری و روستایی در حال تجربه یک بحران اقتصادی و مرور روزمره افزایش قیمت‌ها است.

و از آغاز سال 1401 هر روز صبح تابلو جدید افزایش قیمت‌ها نماد و نمودی از جابه‌جایی خط فقر با گرسنگی است.

اما معانی و تفاسیر شرعی و فقهی (فقیر، مسکین و غنی) به‌گونه دیگری است که به آن پرداخته می‌شود.

 

دکتر سیدجلال ابراهیمی

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ