بنادر؛ بخش مهمی از پازل توسعه اقتصاد ایران است

صنعت حمل و نقل آنلاین: رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه پسکرانه بنادر از مزیت ویژه تولید، صادرات، فعالیت‌های ارزش‌افزوده ای و صادرات مجدد برخوردار است، گفت: تولید در پسکرانه بنادر، قیمت تمام شده کالا را کاهش می‌دهد.
به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، حمیدرضا صالحی درباره شعار سال ۱۴۰۰ مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» و اقداماتی که باید در راستای افزایش هرچه بیشتر تولید و فعالیت های ارزش افزوده در پسکرانه بنادر ایران انجام شود، اظهار داشت: بنادر؛ گلوگاه تبادلات تجاری هر کشوری است و در راستای ظرفیت سازی به منظور اجرای برنامه های توسعه ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: به طور مثال کشور سنگاپور توانسته است با برنامه ریزی مدون، از بنادری برخوردار باشد که در دنیا حرف های زیادی برای گفتن دارند و با استفاده از ظرفیت دریایی و بندری خود، رونق اقتصادی را رقم زده است.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه در کشور ما نیز باید ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه بندری و دریایی ایجاد شود، گفت: افزایش ظرفیت کانتینری بنادر، امکان پهلوگیری برای شناورهای پهن پیکر و تسریع در امر تخلیه و بارگیری از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشته باشیم و اینگونه توسعه بندری و دریایی را رقم بزنیم.
صالحی افزود: باید توجه داشته باشیم که صرفا توسعه حوزه بندری و دریایی برای تبادلات تجاری کافی نیست و در این راستا نیازمند ایجاد زیرساخت های مدرن در حوزه جاده ای، ریلی و هوایی هستیم.
وی با بیان اینکه بنادر یک بخش مهم از پازل توسعه اقتصاد ایران هستند، گفت: پسکرانه بنادر به دلیل ظرفیت های اقتصادی، کاهش قیمت تمام شده کالا را به همراه دارد و علاوه بر تولید می توان با انجام فعالیت های ارزش افزوده ای در مورد مواد اولیه وارداتی، ابعاد فعالیت اقتصادی در این مناطق را افزایش داد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر لحاظ معافیت های مالیاتی و ارائه تسهیلات در راستای پشتیبانی از فعالیت های تولیدی و ارزش افزوده ای در پسکرانه بنادر در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: باید قوانین و مقررات به گونه ای اصلاح و تدوین شود که تسهیل فعالیت بخش خصوصی در پسکرانه بنادر را رقم بزند.
وی ادامه داد: علاوه بر این باید با تحقق دولت الکترونیک شاهد کوتاه شدن بوروکراسی اداری باشیم و اینگونه با تسریع در صدور مجوزها، از شروع تا پایان فرآیندهای اقتصادی در کوتاه ترین زمان ممکن محقق شود.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه شرایط باید به گونه ای مهیا شود که سرمایه گذاران بخش خصوصی با ایجاد بنگاه های تولیدی و اقتصادی، رونق صادرات از پسکرانه بنادر را دنبال کنند، گفت: در پسکرانه بنادر امکان فعالیت های ارزش افزوده ای و صادرات مجدد وجود دارد و اینگونه می توانیم از ظرفیت ۱۰۰درصدی بنادر ایران در راستای فعالیت های تجاری و اقتصادی بهره مند شویم.

مطالب رپورتاژ