چشم انداز چابهار؛ پایتخت دریایی ایران

 

صنعت حمل و نقل آنلاین: عبدالرحیم کردی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین چابهار را به عنوان یکی از ۴ شهر لجستیکی کشور دانست و در ادامه بیان کرد: به دلیل اینکه چابهار در منطقه فعالیتی سواحل مکران است و اهتمام جدی دولت‌ها را در پی عنایت ویژه مقام معظم رهبری داشته، این سال‌ها شاهد و میزبان سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در حوزه زیرساخت به ویژه در بخش حمل و نقل بوده‌ایم.

توسعه فعالیت‌های ترانزیتی

کردی در ادامه گفتگو بیان کرد: شاهد آن هستیم که پروژه ریل‌گذاری چابهار -زاهدان از سمت چابهار آغاز شده. این پروژه نقش بسیار مهمی در توسعه فعالیت‌های ترانزیتی منطقه دارد .‌
همانطورکه می‌دانید ارتباط چابهار به سرخس و از طریق آن به کشورهای خاورمیانه از جمله مسیرهایی است که می‌تواند سهم قابل توجهی از اقتصاد آسیای میانه را از طریق محور ترانزیتی، چابهار را به آبهای آزاد وصل کند . همه کشورها در تلاش هستند برنامه‌ریزی کنند تا از این فرصت استفاده کنند.
درخواست‌های سرمایه‌گذاری رشد قابل توجهی داشته است
کردی در پاسخ به این سوال که بندر چابهار دارای چه مزیت‌های اقتصادی هست تصریح کرد: آنچه که چابهار را دارای توجیه اقتصادی کرده زیرساخت‌هایی است که به خوبی در این سال‌ها مهیا شده. بندر شهید بهشتی و ظرفیت ۸ میلیون تن را داریم که در حال توسعه است. مسیرهای ریلی در این منطقه در حال احداث است و بسترهایی که در حوزه استقرار صنایع به خصوص پتروشیمی و فولاد در منطقه آزاد مهیا شده بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاری مهیا کرده و درخواست‌های سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.
ما در سه سال گذشته بیش از ۵۰۰ قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد کرده‌ایم که به لحاظ تعداد و مبلغ سرمایه‌گذاری از ده سال قبل از آن، این عدد بیشتر است و رشد سرمایه‌گذاری رشد فراینده‌ای در این سال‌ها داشته است.‌

قراردادهای سرمایه‌گذاری

در حوزه پتروشیمی حدود ۸ میلیارد دلار در فاز اول و در حوزه فولاد حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار سرمایه‌گذاری‌های ارزی در این محدوده انجام می‌شوند‌. در صنایع پایین دستی و توسعه زیرساخت‌ها حدود ۶ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری داریم که در حال اجرا هستند.
چابهار پایتخت دریایی ایران بخش‌های پایین دستی فولاد و پتروشیمی و بخش‌های مربوط به صنایع غذایی و صنایع کوچک و متوسط و مسایل مربوط به زیرساخت‌های گردشگری و درکنار حوزه حمل و نقل لجستیکی بسته تکمیلی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در این منطقه مهیا کرده است. به نظر بنده چابهار را به سمت تبدیل شدن به پایتخت دریایی ایران می‌برد.
معتقدم این درصد ظرفیت در چابهار وجود دارد اما در مقایسه با رقبای منطقه خودمان از شرایط بسیار مناسب‌تری به لحاظ مزیت‌های رقابتی برخوردار هستیم .‌
اهمیت یکپارچگی در بخش‌های اقتصادی امیدواریم هم‌افزایی با انسجام و یکپارچگی که در همه بخش‌های اقتصادی‌، اجرایی و نظارتی در کشور وجود دارند در سایه نظام مقدس ج.ا.ا بتوانیم ماموریت‌ها را محقق کنیم و آنچه را که شایسته این سرزمین و مردم هست را فراهم کنیم .

مطالب رپورتاژ