بندر آستارا محور مهم زنجیره لجستیکی کشور

صنعت حمل و نقل آنلاین: مدیر ارشد اجرایی شرکت کاوه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ماهنامه صنعت حمل و نقل در خصوص کالاهایی که ازطریق بندرآستارا  عبور و مرورمی کنند، گفت: سالانه بین 150 تا 200 هزار تن انواع محمولات گوناگون وارداتی، صادراتی وترانزیتی ازاین بندر عبورمی کنند.

بندر آستارا، تنها بندری در شمال کشوراست که در آن موازنه تناژ کالاهای ورودی وخروجی برقرار است.

همکاری باسایر بنادر شمالی درجهت تامین کالاهای اساسی

چشم جهان گفت: در حال حاضر15 هزارمترمربع فضای مسقف اعم از انبار و هانگار در این بندر برای خدمات رسانی به کالاهای ورودی وخروجی مورد استفاده قرار می گیرد و 16 هزار تن سیلوی غلات نیز(با وجود برخی مشکلاتی که با سازنده ایرانی آن داریم)، به عنوان بخشی از یک پایانه 120 هزار تنی می تواند به تدریج در کورس همکاری باسایر بنادر شمالی درجهت تامین کالاهای اساسی کشور قراربگیرد.

بندر آستارا محور مهم زنجیره لجستیکی کشور

درمجموع بندر آستارا محور مهمی برای زنجیره لجستیکی کشور محسوب شود، چون هم شمالی ترین بندر ایران است و هم فاصله کمتری با سایر بنادر کشورهای حوزه دریای خزر دارد وهم در پسکرانه آن استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و همچنین کشورهای ترکیه و اقلیم کردستان عراق قرار دارند.

بندر آستارا پذیرای سرمایه گذاری سایر بخش خصوصی

چشم جهان با تاکید بر این نکته که بندر آستارا پذیرای سرمایه گذاری سایر بخش خصوصی در آن نیز هست ودراین مورد تاکنون چندین قرارداد منعقد شده، افزود:

بندر آستارا در هفت سال گذشته پذیرای حدود 780 فروند کشتی بوده و برای ارائه خدمات یدک کشی مطلوب وهمچنین نگهداری ازعمق کانال و حوضچه برای صیانت از ترافیک دریایی ایمن در این بندر، یک فروند یدک کش با توان 1200 اسب بخار و یک لایروب هاپرساکشن 200 متر مکعبی توسط شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه (در روزنه حاصل از توافق برجام)، از کشورهلند خریداری و هم اکنون در بندر آستارا مشغول کار هستند.

پایانه غلات بندر آستارا دارای یک دستگاه برج مکنده غلات

پایانه غلات بندر آستارا فعلا از یک دستگاه برج مکنده غلات بهره می برد که یکی از بهترین انواع موجود آن است و در ساعت حدود ۳۰۰ تن غلات را می تواند از کشتی تخلیه ‌کند، ضمنا این پایانه به گونه ای طراحی شده که مجهز به کانوایر (نوار تسمه ای برای انتقال غلات به سیلوها) باشد که از مقدارضایعات و ازدحام خودروهای سنگین باربردر در محوطه بندر در حین انجام عملیات تخلیه کشتی ها می کاهد.

چشم جهان در ادامه بیان کرد: در مناطقی از استان گیلان که در مجاورت بندر آستارا قرار دارد، محصولات صادراتی کشاورزی متنوعی به بارمی آیند و استانهای اردبیل و آذربایجانهای شرقی و غربی هم که مهد محصولات کشاورزی ایران هستند.

عمدتا صادرات این محصولات به کشورهای همسایه در مجاورت دریای خزر با کامیون های خارجی یا راه آهن جمهوری آذربایجان از طریق مرز زمینی انجام می شود.

امسال تعدادی کانتینر یخچالی را در بندر آستارا مستقر کرده ایم و سایت یخچالی را در آن راه انداخته ایم تا این موازنه را به سمت دریا سوق دهیم و مزیت حمل ونقل دریایی را برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی در استان های گیلان و اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی ملموس کنیم که البته مقامات سازمان بنادر ودریانوردی هم مشوق های تعرفه ای جذاب را برای تحقق این هدف مهم فراهم آورده اند.

بندر آستارا خواستگاه گردشگران ایرانی

چشم جهان در پاسخ به این پرسش که تاچه اندازه بندر آستارا برای ورود به بحث گردشگری دریایی آماده است، گفت: این منطقه حدود ۸ میلیون نفر گردشگر در سال دارد و تقریبا به طور متوسط یک دهم جمعیت ایران در سال به این منطقه سفر می کنند.

در طرح جامع بندر آستارا بحث ایجاد اسکله‌ برای پهلوگیری کشتی‌های مسافری و کروز دیده شده و اکنون دارد درمورد ایجاد یک تفرجگاه دریایی (مارینا) در آن به شرطی که مانع فعالیت های اصلی تجاری این بندر نگردد، فکر می شود.

مطالب رپورتاژ