برگزاری اولين جلسه هم انديشي راهداري زمستاني با حضور اعضاي قرارگاه راهداري زمستاني سازمان راهداري به صورت ويدئو كنفرانسي:

دستورالعمل هاي اجرايي طرح راهداري زمستاني در سال جاري

صنعت حمل و نقل آنلاین: در اين نشست كه با حضور رياست اين سازمان، قائم مقام رياست سازمان، اعضاي هيات عامل و جمعي از مدیران ستادی و مدیران کل استانهای تهران، مازندران، البرز، گیلان، قزوین، قم، زنجان و سمنان برگزار شد، دستورالعمل هاي اجرايي طرح راهداري زمستاني سال جاري تشريح شد .

مديريت بحران در مواقع شدت برودت هوا

عبدالهاشم حسن نيا معاون وزير راه و شهرسازي و رياست اين سازمان بر استفاده از تجارب راهداري زمستاني سال گذشته كه با تلاش بي وقفه دست اندركاران اين حوزه به خوبي اجرايي شده است گفت: دستاورد هماهنگي هاي سياستي و اجرايي سال گذشته، اجراي مستمر امور جاري راهداري  زمستاني و همچنين مديريت بحران در مواقع شدت برودت هوا و بارش ها بوده است.

وي خاطر نشان كرد:

امسال نيز تاكيد ما بر هماهنگي نيروهاي اجرايي از هم اكنون، آمادگي نيروهاو ماشين آلات راهداري، چيدمان ماشين آلات و نيازهايي كه در مجاورت محورهاي مواصلاتي بايد تجهيز شوند نظير نمك و امكانات برف خورها است.

حسن نيا گفت :

مديران ستادي توجه ويژه اي به بحث اعتبارات اين بخش دارند و تمام تلاشها بر اين است كه اعتبارات به موقع تامین و تخصیص داده شود تا بدون وقفه در این امر مهم در حوزه راهداری، كمترين آسيب به راهها و ابنيه فني در استانها برسد.

راهكارهاي اجرايي در ماه هاي پر بارش

رصد سه دوره پر بارش در سنوات گذشته، در خصوص آمادگي اين بخش و پيش بيني راهكارهاي اجرايي در  ماههاي پر بارش بسيار موثر است.

معاون وزير راه و شهرسازي و رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي همچنين افزود: در اين خصوص در دوزمينه بايد برنامه ريزي لازم انجام  شود.

ساماندهي و بهسازي ماشين آلات سازمان

در مرحله اول ساماندهي و بهسازي ماشين آلات سازمان و مرحله بعد استفاده از توان و پتانسيل بخش خصوصي و ماشين آلات موجود آنها مورد تاکید است.

وی گفت :

باتوجه به اینکه در حال حاضر جامعه مادرگیر بیماری کرونا است، احتمال شیوع این بیماری در بین همکاران حوزه راهداری با توجه به ماهیت کار آنها که مجموعه ای تجمعی است، وجود دارد.

لذا باید مدیران نسبت به اجرای پروتکل های بهداشتی از سوی راهداران برای تامین سلامت این عزیزان تاکید کنند و برای برقراری سیستم جایگزینی افراد نیز اقدام‌موثر صورت گیردتا در صورت ابتلا به این بیماری، خدشه ای در چرخه اجرایی خدمات راهداری زمستانی ایجاد نشود و کاربران جاده ها و مسافران، به صورت مستمر از خدمات این حوزه بهره‌مند شوند.

اهميت اجراي دقيق دستورالعملهاي راهداري زمستاني

در ادامه این نشست تخصصی، داريوش اماني قائم مقام رياست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ستاد، امور استان‌ها و مجلس شورای اسلامي نيز بر اهميت اجراي دقيق دستورالعمل هاي راهداري زمستاني تاكيد كرد و افزود:

مشكلات موجود در اين بخش شناسايي شده است و با توجه به تجارب سنوات گذشته و اجراي دقيق دستورالعمل هايي كه با توجه به مسكلات فعلي و براساس نظر متخصصان حوزه و تجارب سنوات پيش صادر و ابلاغ شده است، لازم الاجرا است.

ابلاغ و تخصیص اعتبار مناسب جهت اجرای طرح زمستانی

وي با اشاره به ابلاغ و تخصیص اعتبار مناسبی جهت اجرای طرح راهداری  زمستانی سال جاری به استانها  افزود: با مدیریت هزینه ها و اجرای راهکارهای اجرایی، از تمام تخصص، توان و پتانسیل این بخش باید استفاده شود همانطور که در حوزه راه های روستایی و اجرای  پروژه های بازسازی ابنیه تخریب شده ناشی از سیل اجرایی شد و توسط رییس جمهور اخیرا مورد افتتاح‌ قرار گرفت.

امانی افزود:

با تمهیدات اندیشیده شده، پذيرفتني نيست كه راهي مسدود باشد.

با تعهد و تلاشي كه از حوزه راهداري همواره شاهد بوده ايم، انتظار مي رودبا وجود پيش بيني زمستاني پر بارش در سال جاري، با تمام تلاش، سطح سرويس مناسبي به مردم ارايه شود.

نقد و بررسي مشکلات

گفتني است در ادامه اين نشست تخصصي به صورت ويدئو كنفرانس با مديران كل استانهاي تهران، مازندران، البرز،گیلان، قزوین، قم، زنجان و سمنان ارتباط برقرار شد و مسايل و مشكلات مطروحه مورد نقد و بررسي قرار گرفت.

رصد شرایط جوی و بارشی استانهای مجاور

در ادامه این نشست رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در ارتباط ویدئو کنفرانسی با اعضای جلسه افزود:

از هم اکنون ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها باید نسبت به رصد شرایط جوی و بارشی استانهای مجاور خود حساس باشند و به محض ورود سامانه جوی بارشی به کشور، شرایط این سامانه و تاثیر آن بر استان خود و همچنین استانهای مجاور را رصد کرده، در صورت وجود نیاز، اعزام نیروها و‌ماشین آلات کمکی به استان مربوطه صورت گیرد.

راهداری در راستای کمک به پلیس راه

وی  اظهار داشت :

ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها همچنین باید در خصوص اعمال مدیریت ترافیک جاده ها در مواقع شدت بارش ها جدی عمل کنند و چنانچه قرار است جاده ای مسدود باشد و پلیس با توجه به محدودیتها، امکان انسداد کامل محور را ندارد، همکاری کامل را با نیروهای پلیس راه داشته باشند و راهداری در راستای کمک به پلیس راه قرار گیرد.

مطالب رپورتاژ