افتتاح راه آهن خواف-هرات در آذرماه

 

صنعت حمل و نقل آنلاین: معاون وزیر راه و شهرسازی خبر از درخواست افغانستان برای افتتاح راه‌آهن خواف ـ هرات در آذرماه داد.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور،  امروز در نشست خبری بیان کرد: 3400 کیلومتر خط آهن جدید در قالب 8 پروژه اولویت دار در دست اجرا است که اولین آن راه‌آهن خواف ـ هرات است که قرار بود 29 آبان افتتاح شود اما به درخواست مقامات افغانستان آذرماه امسال افتتاح رسمی آن خواهد بود.
راه‌آهن یزد ـ اقلید، راه آهن بستان آباد ـ تبریز، راه‌آهن زاهدان ـ چابهار، راه‌آهن میانه ـ اردبیل و راه‌آهن مبارکه ـ شهر کرد از پروژه‌های ریلی آماده افتتاح است.
راه‌آهن رشت ـ کاسپین، برای اتصال کریدور ریلی شمال ـ جنوب و راه‌آهن همدان ـ سنندج به عنوان اتصال کردستان به شبکه ریلی نیز در دست اجرا است.
درخصوص راه‌آهن برقی تهران ـ قم ـ اصفهان موانع پروژه رفع شده است وکارگاه فعال است؛ چینی‌ها به خاطر کرونا نوروز امسال رفته بودند، اما برگشتند و کار این پروژه در حال اجراست.
این خط ریلی به دو بخش اصفهان تا قم و قم تا تهران تقسیم شده است که اصفهان تا قم 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دریافت اعتبار نقدی با اسناد خزانه

تا امروز از سوی سازمان برنامه و بودجه 15 هزار میلیارد تومان در سال جاری به ما ابلاغ شده است که 11 هزار و 100 میلیارد تومان آن نقدی و اسناد خزانه اسلامی است که عموما برای بخش ریلی و آزادراهی است.
برای 4000 کیلومتر آزادراهی که موافقت‌نامه داریم، 138 هزار میلیارد تومان لازم است اما فعلا 1345 کیلومتر آزادراه اولویت‌دار داریم.

مطالبات پیمانکاران

پیمانکاران 7000 میلیارد تومان از ما مطالبه دارند، 3000 میلیارد تومان در ذی حسابی ما وارد شده است و 4000 میلیارد تومان صورت وضعیت‌هایی است که پیمانکاران برای ما نیاوردند.
در حوزه اعتبار 15 هزار میلیارد تومان به ما ابلاغ شده است، 11 هزار و 200 میلیارد تومان به ما داده‌اند، 4900 میلیارد تومان هم نقدی بوده و بقیه اسناد خزانه اسلامی است.
در خصوص موضوع قیر باید گفت اتفاقاتی که در موضوع قیر رخ داده است، نسبت به احجام پروژه‌هایی که اجرا شده است، قابل توجه نیست. روند محاسبه قیر و کسر بهای قیر هیچ خطایی ندارد، اما ممکن است یک درصد خطا هم رخ داده باشد که نباید به کل پروژه تحویل قیر ارجاع داد. وقتی هر تن قیر 5 میلیون تومان و هزار تن قیر 5 میلیارد تومان است، این یعنی هزینه‌های سنگین و بهسازی جاده‌ها حتما باید انجام شود.

مطالب رپورتاژ