الگوی قراردادهای نفتی بر پایه ارتقا پیمانکاران داخلی

صنعت حمل و نقل آنلاین: شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت، دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفیران کشورهای خارجی، مدیران صنعت نفت و نمایندگان شرکت‎های بین المللی در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح شد. این نمایشگاه به مدت 4 روز در معرض بازدید علاقمندان قرار گرفت.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه چند تن از مسوولان دولت یازدهم و مجلس و مسوولان حوزه نفتی در خصوص نمایشگاه و تغییر فعالیت های صنعت نفت ایران در چند سال اخیر توضیحاتی ارایه کردند:

جهانگیری: صنعت پتروشیمی، نماد اقتصاد مقاومتی

معاون اول رییس‌جمهور در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه ایران‌پلاست با تاکید بر اینکه دولت یازدهم اقتصاد مقاومتی را سرلوحه برنامه‌های اقتصادی خود دانسته است گفت: در حال حاضر بعد از نفت، صنعت پتروشیمی بیشترین ارزش‌آوری و درآمد را برای کشور دارد. از این‌رو می‌توان صنعت پتروشیمی را نماد اقتصاد مقاومتی دانست. اسحاق جهانگیری با بیان این موضوع که اولویت کشور توسعه اقتصاد است گفت: ایران در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد به‌طوری که کانون ثبات در منطقه بوده و جذابیت‌های زیادی به دلیل داشتن ذخایر غنی نفت و گاز دارد. از سویی به دلیل داشتن نیروی انسانی و بازار مناسب می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد. وی با بیان اینکه برخی‌ها انتقاد می‌کنند که در دولت، اقتصاد مقاومتی مورد تاکید نیست، گفت: ما نه‌تنها اقتصاد مقاومتی را قبول داریم حتی به یک راهبرد مشترک برای تحقق شعار امسال یعنی اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی نیز دست یافته‌ایم. مقام معظم رهبری حسن ختام این مباحث را با واگذاری اقتصاد مقاومتی به دولت و معاون اول داشته است. جهانگیری یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی را اتکا به ظرفیت‌های داخلی کشور دانست و گفت: این موضوع در صنعت پتروشیمی با تجربیات کسب شده محقق خواهد شد به‌گونه‌ای که تمامی مولفه‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی در این صنعت وجود دارد. همچنین دعوت از سرمایه گذار خارجی منجر به توسعه صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش خواهد شد.

زنگنه: ساخت کالاهای مورد نیاز بخش نفت در داخل

بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم گشایش این نمایشگاه توضیحات مبسوطی درباره عملکرد وزارت نفت بیان کرد و گفت: صنعت نفت ایران برای یک جهش به جلو، آماده است. چنانچه امروز مشاهده می شود سازندگان و پیمانکاران داخلی مرتبط با صنعت نفت توانایی بالایی دارند. وی همچنین از ساخت۱۰ قلم کالای اصلی مورد نیاز بخش نفت در داخل کشور، به عنوان یکی از برنامه های مهم وزارت نفت یاد کرد و گفت: در این زمینه، در بیشتر موارد قراردادهای متعدد با سازندگان داخلی و در مواردی به صورت اشتراک با سازندگان داخلی و خارجی امضا شده است و امیدوارم به‌زودی یکی از قراردادها در زمینه ساخت داخل برای لوله های مقاوم در برابر خوردگی امضا شود تا ایران در تولید این نوع کالا بی نیاز از واردات شود و همچنین به بازارهای صادراتی نیز ورود کند.

وزیر نفت با اشاره به این که ظرفیت‌های امروز صنعت نفت ایران در زمینه سازندگان و تولیدکنندگان داخلی با گذشته قابل مقایسه نیست، اظهار کرد: این ظرفیت‌ها نه تنها می تواند در توسعه صنعت نفت ایران بلکه در صورت ایجاد فضای مناسب روابط بین المللی، در منطقه هم نقشی سازنده و مناسب ایفا کند. وی با اشاره به الگوی جدید قراردادهای نفتی، این قراردادها را عامل اصلی در ایجاد موج قوی برای فعال کردن همه پیمانکاران و سازندگان داخلی عنوان کرد و افزود: عده ای گمان می کنند زمانی که می گوییم قراردادهای نفتی یعنی اتکا به خارج. در حالی که بیشترین تاکید ما در این قراردادها بر روی سازندگان داخلی است. از جمله این که شرکت های ایرانی می توانند به صورت مستقیم در بخش‌هایی که توانمند هستند با صنعت نفت قرارداد امضا کنند و در صورت حضور شرکت های خارجی باید یک شرکت اکتشاف و استخراج ایرانی در کنار آن حضور داشته باشد، ضمن این که عمده کارها از سوی شرکت ایرانی اجرا خواهد شد.
زنگنه ادامه داد: تاکید ما بر این است و ظرفیت‌های داخلی ما اطمینان داشته باشند که ما درصدد اجرایی شدن قراردادهای نفتی هستیم و ضمن رسیدن به اهداف خود درباره افزایش تولید همراه با برداشت مناسب از میدان‌ها، این قراردادها را به سکویی برای توسعه و تقویت صنایع داخلی و پیمانکاران داخلی خود تبدیل می کنیم.
وی ادامه داد: از منظر جذب سرمایه‌های خارجی و فناوری، بنده برآوردم این است که ما می توانیم ظرف ۲ سال حدود ۸۰ میلیارد دلار قرارداد امضا کنیم و این یعنی ارجاع دست کم ۵۰ میلیارد دلار کار به ظرفیت‌های ایرانی. اشتغالزایی که این مجموعه ایجاد می کند، بسیار اثرگذار است.

انتقاد وزیر نفت از عملکرد این وزارت در دولت قبل؛ در دوره قبل ایران وارد کننده نفت و گاز بود

زنگنه با بيان اين‌که در سال 1389 تا 1391 بيشترين گشايش مالي در وزارت نفت ايجاد شده بود، اظهار کرد: اين سرمايه بسيار ناکارآمد هزينه شده بود. هنگامي که ما وارد وزارت نفت شديم چندان پولي وجود نداشت. از طرف ديگر با تحريم‌ها و سقوط قيمت نفت مواجه شديم اما با سرسختي و خرج کردن قطره‌چکاني توانستيم به موفقيت‌هاي بزرگي دست پيدا کنيم.

وزير نفت با اشاره به بهره‌برداري از فازهاي پارس جنوبي تصريح کرد: طي سه سال و نيم 11 فاز پارس جنوبي به بهره‌برداري رسيد و ظرفيت توليد از اين ميدان دو برابر شد. ميزان توليد از پارس جنوبي در سال 1391 معادل 285 ميليون مترمکعب بود که در پايان سال 1395 به 575 ميليون مترمکعب رسيد. با توجه به ظرفيت توليد گاز سهم سوخت مايع در نيروگاه‌ها کاهش پيدا کرد و از 43 درصد در سال 1392 به کمي بيش از 10 درصد در سال 1395 رسيد.

زنگنه ادامه داد: ايران از وارد کننده نفت گاز در سال 1392 به صادرکننده آن در سال 1395 تبديل شد.

وي با اشاره به گازرساني به روستاها و شهرهاي کوچک توضيح داد: گازرساني به زاهدان با 750 ميليارد تومان صورت گرفت. به‌طور کلي نزديک 9000 روستا در دولت يازدهم گازرساني شد. به عبارت ديگر روزي 10 روستا تحت پوشش گاز قرار گرفتند که اين موضوع بدون اتکا به بودجه عمومي صورت گرفت.

وزير نفت در مورد توسعه ميادين نفتي مشترک غرب کارون نيز گفت: توليد ميادين آزادگان و يادآوران از 70 هزار بشکه در روز در تيرماه 1392 به 280 هزار بشکه در روز در اسفندماه سال 1395 رسيد و به عبارت ديگر چهار برابر شد.

زنگنه ادامه داد: همچنين براي نخستين بار در فروردين‌ماه سال 1396 معادل 25 هزار بشکه در روز از لايه نفتي پارس جنوبي برداشت شد و توليد از ميدان آذر در اسفندماه سال 1395 به 15 هزار بشکه در روز رسيد.

لاریجانی: تاکید بر عملکرد مثبت وزارت نفت در دولت یازدهم

در ادامه مراسم علي لاريجاني، رييس قوه مقننه كه به عنوان مدعو خاص به مراسم افتتاحيه بيست و دومين نمايشگاه نفت آمده بود گفت: در اين دولت اهتمام جدي روي مخازن مشترك نفت و گاز وجود دارد كه امروز نتايج آن در جنوب و غرب كشور حاصل شده است. گزارش وزير نفت خوب و منظم و اميدوار‌كننده بود، اين گزارش براي آينده كشور اميدوار‌كننده بود. بنده نيز از نزديك كارهاي وزارت نفت با مجلس را دنبال مي‌كنم. تلاش‌هاي سنجيده و بهنگامي در حوزه نفت وگاز و پتروشيمي ديده‌ام كه از منابع به‌درستي استفاده شده است.
لاريجاني با بيان اينكه براي بررسي وضعيت و دستاوردهاي حوزه نفت و گاز و پتروشيمي بايد ابتدا موقعيت منطقه‌اي کشور را مورد ارزيابي قرار داد افزود: منطقه ما منطقه مهم نفت و گازي است كه تاثير بسياري روي كشورهاي مختلف مي‌گذارد. در دهه اخير وضعيت جريان‌هاي تروريستي در منطقه از نظر كميت و كيفيت گسترش يافته است. البته در سال‌هاي اخير شرايط کمی متفاوت شده كه آن هم به خاطر سياست‌هاي جمهوري اسلامي بوده است، به طوري كه كشورهاي ديگر تا حدي سياست‌هاي ايران را در منطقه پذيرفته‌اند. ولي باز هم به خاطر رفتارهاي هوسرانانه برخي كشورها، همچنان موضوع تروريسم در منطقه موضوع دايمي است. هرچه در برخي امور سرکوب مي‌شود در برخي جهات ديگر اتفاقات ديگري مي‌افتد. لذا نمي‌توان گفت كه جريان‌هاي تروريستي در منطقه با افت مواجه شده است. ممكن است مهاجرت‌هايي صورت گرفته باشد اما شرايط در كل منطقه همچنان داغ است. از طرف ديگر مساله مهم برخي مناقشات در منطقه است كه از جمله آن مي‌توان به مناقشات يمن و بحرين اشاره كرد. اينها امروز روي لبه تحمل منطقه حركت مي‌كنند و هر اشتباه كوچكي مي‌تواند وضعيت كلي منطقه را از لحاظ امنيتي تغيير دهد.
وي در ادامه با بيان اينكه ظرفيت‌هاي خوبي در حوزه نفت و گاز به وجود آمده است، گفت: رويكرد ما استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي و نقش‌آفريني شركت‌هاي خصوصي است كه در اين زمينه گام‌هاي خوبي برداشته شده است. كساني كه مي‌خواهند نگاه عميقي به اقتصاد مقاومتي داشته باشند بايد بدانند صنعت نفت صنعت مادر است و هرگونه تحول در آن بر صنایع دیگر تاثير مستقيم مي‌گذارد. بر اين اساس تمركز ما در بودجه و برنامه توسعه روي اين صنعت به دليل تاثيرگذاري آن در كشور است، لذا بايد با كمك به اين صنعت از ظرفيت‌هاي آن به خوبي استفاده كرد.
وي همچنين با بيان اينكه سياست‌هاي كلي درباره انرژي تدوين و ابلاغ شده است، گفت: در برنامه ششم توسعه سياست‌هايي درباره بخش صنعت و معدن و نفت و گاز تدوين شده و رويكرد جمهوري اسلامي نيز استفاده از اين صنايع است. البته براي پرداختن به آن چند عنصر مهم بايد مورد توجه قرار گيرد. در حال حاضر شرايط امروز ايران براي سرمايه‌گذاري در حوزه نفت و گاز از ابعاد مختلفي همچون امنيت و حمايت‌ها بسيارخوب است. اين موضوع مورد توجه همه بخش‌هاي نظام است و يك سياست پايدار محسوب مي‌شود. تاكيد مي‌كنم كه در حوزه نفت و گاز به عنوان اولويت مهم بايد سرمايه‌گذاري مناسب انجام شود. اولويت بايد افزايش وضعيت استفاده از مخازن و جلوگيري از هدررفت ظرفيت‌ها باشد. اين اولويت كاري بايد مورد توجه قرار گيرد چون با بهره‌برداري جديد مي‌توان جلوي هدر رفتن را گرفت.

لاريجاني در مورد مخازن مشترك گفت: در اين دولت اهتمام جدي روي مخازن مشترك وجود دارد كه امروز نتايج آن در جنوب و غرب كشور حاصل شده است. اين موضوع براي منافع ملي كشور مهم است و نبايد در اين باره مناقشه‌اي وجود داشته باشد زیرا جزو سياست‌هاي كلي كشور است كه در برنامه ششم آمده و بر لزوم استفاده از مخازن مشترك تاكيد شده است. بنابراین نبايد دستمايه مناقشات قرار گیرد. فكر مي‌كنم وضعيت پتروشيمي در كشورما خيلي خوب است. البته مناقشاتي درباره قيمت آن وجود دارد. وزیر نفت نيز در مجلس صحبت‌هايي كرد كه مجلس بر اساس آن به تصميمي رسيد. باز هم از كميسيون‌هاي انرژي و صنايع مي‌خواهم با حضور مسوولان وزارت نفت تصميماتي لازم براي سرمايه‌گذاري و تسهيل اين روند انجام شود كه در نهايت به آورده كشور كمك كند. همچنين با آمايش صنعت پتروشيمي تلاش شود بخش خصوصي در اين حوزه سرمايه‌گذاري كند.
وي با تاكيد بر لزوم استفاده از ظرفيت‌هاي دروني كشور، شركت‌ها و پيمانكاران داخلي گفت: قابليت‌ها و استعدادهاي خوبي در كشور وجود دارد كه بايد براي فعال شدن آن كمك شود. حتما در وزارت نفت نيز اين تامل وجود دارد كه از ظرفيت‌هاي دروني استفاده شود. چون ورزيدگي ذهن‌هاي جوان مي‌تواند به اين بخش‌ها كمك كند كه روي پاي خود بايستند. برخي پروژه‌ها نيز با كمك بخش‌هاي خصوصي داخلي در اين حوزه انجام شده كه اميدوار‌كننده است. مي‌توان از منابعي همچون صندوق توسعه ملي نيز به اين بخش‌ها كمك كرد. ما نيز تمامي تلاش خود را براي كمك به اين بخش‌ها انجام مي‌دهيم.
رييس مجلس شوراي اسلامي همچنين با تاكيد بر لزوم اتخاذ سياست‌هايي براي استفاده بهينه از انرژي گفت: مجلس چند روز پيش قوانيني درباره هواي پاك تصويب كرد كه آنها به تغييرات در بخش‌هاي مربوط به استفاده از انرژي نيازمند است، وزارت نفت مي‌تواند استفاده از انرژي را بهينه كند بايد اين موضوع جدي گرفته شود. چون نه‌تنها صرفه اقتصادي دارد كه در شرايط زيستي نيز تاثيرگذار است. اگر شرايط محيط زيست متحول شود بر ساير شئون كشور نيز تاثير مي‌گذارد؛ پس بايد مصرف انرژي بهينه شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

شرکت کنندگان خارجی در گفتگو اختصاصی با ماهنامه صنعت حمل و نقل از دلایل حضور خود در این نمایشگاه نکاتی را عنوان کردند که در ادامه می خوانید:

نماینده شرکت اسپانیایی شوارتز هاتمونت در مورد فعالیت های تخصصی شرکت خود در زمینه تولید ساختارهای فولادی در سازه های صنعت پتروشیمی توضیح داد و گفت ما قبلا هم در ایران حضور داشتیم و اکنون مایلیم مجددا خود را به بازار ایران معرفی کنیم. وی در خصوص استقبال از نمایشگاه گفت روز اول به طور طبیعی بازدیدکنندگان زیادی نداشتیم اما در روزهای بعدی تعداد مراجعه کنندگان بیشتر شد.

مدیر فروش شرکت آستوا به ماهنامه صنعت حمل و نقل گفت: ما سال گذشته نیز در نمایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی حضور پیدا کردیم که راضی کننده بود و به همین علت امسال نیز در نمایشگاه شرکت کردیم. هر چند که هنوز نتوانسته ایم به بازار پویای ایران به درستی راه پیدا کنیم. این مساله، امری زمان بر است و ما انتظار تغییرات آنی نداریم.

یکی از غرفه داران کشور چین علت حضور خود در نمایشگاه را این چنین توضیح داد: با توجه به اطلاعاتی که نسبت به بازار ایران پیدا کرده ایم به دنبال این هستیم که بتوانیم شریک تجاری مناسبی در ایران برای تولید برخی قطعات صنعتی بیابیم. متاسفانه هنوز نتوانستیم شرکت ایرانی مورد نظر خود را پیدا کنیم با این وجود صحبت های تجاری مثبتی طی این چند روز انجام داده ایم.

یکی از شرکت های آلمانی به ماهنامه صنعت حمل ونقل درباره نمایشگاه گفت: 6 یا 7 سال است که در نمایشگاه شرکت می کنیم. حتی در زمان تحریم ها و با وجود موانع فراوان ارتباطات خوبی برقرار کرده ایم. وی در خصوص تغییر شرایط پس از لغو تحریم ها گفت: البته که روح بازار بسیار آرام تر است و ارتباطات تجاری با آن استرس و تنش زمان تحریم ها همراه نیست با این حال هنوز هم نمی توان گفت که تغییرات عمده ای در بازار به وجود آمده است. بعد از برجام رقابت میان شرکت های خارجی برای حضور در ایران بیشتر و جدی تر شده است. نماینده فروش خاورمیانه شرکت ووگلسانگ سطح حرفه ای نمایشگاه را خوب ارزیابی کرد و در این باره گفت: من از کشوری می آیم که در واقع مهد نمایشگاه های تمامی صنایع در سطح حرفه ای است. در آلمان کاملا فضا و سطح نمایشگاه ها متفاوت است. با این وجود نمایشگاه پتروشیمی ایران نیز حرفه ای و قابل قبول است.

سفارت ایتالیا نیز با همکاری انجمن مهندسین مکانیک ایتالیا غرفه ای را به نمایندگان شرکت های ایتالیایی فعال در این حوزه اختصاص داده بود. نماینده ایرانی شرکت رونکونی ایتالیا در گفتگو با ماهنامه صنعت حمل و نقل اظهار کرد: برخی از این شرکت ها برای اولین بار است که به طور رسمی در نمایشگاه شرکت می کنند اما هنوز هم بعضی از آنها زمانی که متوجه می شوند پس از واسطه ها اجناس به مصرف کنندگان نهایی ای می رسد که هنوز هم در لیست تحریم ها قرار دارند، مایل به ادامه همکاری نیستند. با این وجود پس از لغو تحریم ها تهیه کالاهای تخصصی پتروشیمی بسیار راحت تر شده است.

مدیرکل شرکت تنکو از جمهوری چک در مورد محصولات شرکت خود در زمینه قطعات لازم صنایع پتروشیمی در تسهیلات ساحلی و در زمین خشک توضیح داد و در ادامه گفت: سال گذشته تنها برای مشاهده بازار به نمایشگاه آمدم و بعد از ارزیابی بازار تصمیم گرفتم امسال از طریق غرفه ای که سفارت جمهوری چک انتخاب کرده است در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی شرکت کنم البته از محل سالن و غرفه ای که انتخاب شده راضی نیستم اما استقبال از کل نمایشگاه از نظر من خوب بوده است. این نمایشگاه فرصت خوبی برای یافتن نمایندگان فروش از ایران بوده است. همچنین در زمینه هواپیما و قطار نیز قطعاتی تولید می کنیم که با تفاوت های آب وهوایی نواحی مختلف سازگار هستند و این محصولات را به کشورهای امریکا، روسیه و اروپا صادر می کنیم. در کل از آشنایی با شناییآشآمردم خونگرم و آگاه ایران بسیار خوشحال شدم و با توجه به تسهیل روابط ایران با جهان پس از برجام امیدوارم دولت روحانی در این انتخابات برنده میدان باشد.

نماینده شرکت کره جنوبی در خصوص شرکت در نمایشگاه گفت: سال گذشته به منظور بازدید و ارزیابی نمایشگاه به ایران سفر کردم و امسال تصمیم گرفتیم به طور رسمی در نمایشگاه شرکت کنیم. خانم لوئیزا لی مدیر اجرایی شرکت کره ای هانشین اینداس در ادامه بیان کرد: در ابتدا در مورد مسایلی چون مشکل ترافیک و نحوه پوشش نگرانی هایی داشتم اما بعد از شروع نمایشگاه این دغدغه هایم برطرف شد. استقبال از غرفه ما خوب بوده است و امیدواریم بتوانیم سال آینده نیز در نمایشگاه شرکت کنیم.

ویژگی های نمایشگاه بیست و دوم نفت، گاز و پتروشیمی

این نمایشگاه با حضور بیش از چهار هزار شرکت داخلی و خارجی در فضایی به وسعت حدود ٨٠ هزار متر مربع آغاز به‎کار کرد. در حالی که 22 سال پیش که اولین نمایشگاه نفت برگزار شد کمتر از 200 شرکت در دو سالن نمایشگاه حضور داشتند امروزه با حضور 1500 شرکت متقاضی خارجی از 35 کشور دنیا استقبال بین المللی از نمایشگاه بی نظیر تلقی می شود.

با توجه به این‎که بسیاری از شرکت‎ها نماینده یک هلدینگ و یا مجموعه‎ای مشتمل بر چند شرکت هستند، در این نمایشگاه، هزار و ١٦ غرفه داخلی به نمایندگی از حدود ٢ هزار و ٥٠٠ شرکت و ٨١١ غرفه خارجی به نمایندگی از حدود هزار و ٥٠٠ شرکت از ٣٧ کشور دنیا حضور پیدا می‎کنند.

کشورهای چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، روسیه، ژاپن، هلند، اتریش، کره جنوبی و استرالیا به صورت پاویون در نمایشگاه شرکت می‎کنند و شرکت‎های معتبر فعال در صنعت نفت در قالب غرفه‎ یا با اعزام تیم کارشناسی خود، در این نمایشگاه حاضر می‎شوند.

دبیر اجرایی بیست و دومین نمایشگاه نفت، ناصری، گفته های خود در مورد دیگر ویژگی های نمایشگاه به مقایسه پایه ارزی شرکت در نمایشگاه سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال پایه ارزی ۱۲۰ یورو افزایش داشته است و این رقم در سال جاری به ۴۷۰ یورو رسیده است بنابراین برخی از شرکت‌کنندگان داخلی به دلیل افزایش قیمت از حضور در نمایشگاه منصرف شده‌اند

نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران از لحاظ وسعت و تعداد شرکت‎کنندگان، نخستین نمایشگاه در سطح خاورمیانه و پنجمین نمایشگاه در سطح دنیا به شمار می‎آید. از لحاظ تعداد شرکت‎های خارجی حاضر در نمایشگاه بیست و دوم پس از چین، ایتالیا، هلند، فرانسه و انگلیس در رتبه‎های بعدی قرار دارند.

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت،گاز و پتروشیمی که از شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تا ۱۹ اردیبهشت ماه برگزار شد، میزبان چهار نشست تخصصی با حضور معاونت‌های وزارت نفت و ۱۵ نشست فنی و جانبی نیز بود.

همچنین در حاشیه آخرین روز نمایشگاه صنعت نفت شرکت اویکو و دانشگاه صنعت نفت تفاهم نامه همکاری آموزشی-پژوهشی امضا کردند. هدف از امضای این تفاهم نامه همکاری های آموزشی و پژوهشی در زمینه مسایل تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی، اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک، حمایت از پایان نامه های دانشجویی کارشناسی ارشد و دکتر و همچنین برگزاری دوره های آموزشی اعلام شده است.

 

تازه‌های کسب و کار