الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

‭ ‬داخلی‌ســـازی‭ ‬با‭ ‬رویکرد‭ ‬کیـــفی‭ ‬‬‬‬‬‬

 

صنعت حمل و نقل آنلاین: تولید ملی و به تبع آن اقتصاد ملی از شعارهای چندین سال اخیر است اما موانع بسیاری بر سر راه تولید داخلی وجود دارد. هزینه تولید در کشور بالا است، بخش واسطه‌گری و همچنین وارد کنندگان از سود بیشتر و همچنین جذابیت بیشتری نسبت به تولید در داخل برخوردارند. نوسانات نرخ ارز ریسک تولید را افزایش داده و در این روزها که تاکید بر حمایت از تولید داخل است بحث تولیدات داخلی و حمایت از آن دستخوش تلاطم طوفان نگاه‌های جزیره‌ای شده است. از یک سو شعارهای حمایت از تولید داخل در برخی از تولیدات با صدای بلند فریاد زده می‌شود و از سوی دیگر برخی تولیدات مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

بعضی از بنگاه‌ها از انواع حمایت های خاص پنهان و آشکار برخوردارند ولی بعضی از شرکت‌های دیگر مجبورند این راه سخت و دشوار را خودشان بدون هیچ حمایتی طی کنند . دکتر مسعود خجسته‌فر،  مدیرعامل شرکت دانش بنیان اصفهان کفریز از ظرفیت‌سازی‌های این شرکت در تامین نیاز صنایع ریلی می‌گوید:

 

 شرکت دانش بنیان اصفهان کفریز چه تنوع تولیدی دارد؟

شرکت دانش بنیان اصفهان کفریز با قریب به 40 سال سابقه تولیدی و با توجه به تجارت و توانمندی‌های خود در زمینه تولید انواع فلانچ‌های فولادی مورد نیاز صنایع آب و نفت و گاز، از سال 1393 با توجه به نیاز کشور به تامین بانداژ چرخ‌های صنعت ریلی مطالعات و پروژه تولید این محصولات را در دستور کار قرارداد و از سال 1394 شروع به تولید انبوه این محصول نمود. در حال حاضر به همراه یکی دیگر از شرکت‌های داخلی کل نیاز کشور را تامین می‌کند. در ادامه فاز مطالعاتی و تحقیقاتی تولید چرخ‌های منوبلوک را نیز آغاز نمود و پس از سه سال فعالیت و صرف هزینه‌های سنگین تحقیقاتی و عملیاتی در سال 1399 موفق به تولید نمونه‌های اولیه مطابق با استانداردهای جهانی و مورد تایید راه‌آهن جمهوری اسلامی گردید و از سال 1400 تولید رسمی این محصول را آغاز نمود.

 

 جنابعالی تا چه میزان با بسته شدن ثبت سفارش واردات چرخ منوبلوک باری موافق هستید و آیا این روش را برای حمایت از تولید داخل روش صحیحی می‌دانید ؟

در تمامی کشورها از جمله کشورهای پیشرفته برای حمایت از محصولات تولید داخلی روش‌های حمایتی وجود دارد مانند تعرفه محصولات فولادی صادراتی از چین به آمریکا. این حمایت‌ها باید هوشمندانه و در جهت توانمندسازی شرکت‌های داخلی برای رقابت منصفانه در بازار باشد. ما به هیچ عنوان موافق ایجاد انحصار در بازار نیستیم ولی حال که پس از حدود 90 سال از ورود صنعت ریلی به کشور می‌گذرد و یک شرکت در بخش خصوصی با صرف سرمایه سنگین و تلاش چندین ساله موفق به ساخت یکی از راهبردی‌ترین قطعات صنعت ریلی – که به لحاظ تولیدی دارای فرآیندهای پیچیده است – شده است انتظار داریم که حمایتی در خور و شایسته این تلاش‌ها از سوی مسئولین ذیربط انجام شده به صورتی که تضمین کننده تداوم و توسعه تولید اینگونه محصولات  در کشور باشد، همه ما می‌دانیم که کشور ما در توسعه حمل و نقل ریلی دچار عقب ماندگی تاریخی است و توسعه کشور در گرو پیشرفت‌های سریع در این حوزه است و چنانچه حمایت‌های هدفمند در این حوزه انجام شود شرکت‌های بیشتری در توسعه این صنعت مشارکت خواهند نمود.

 

 چرخ منوبلوک تولید شده در داخل از نظر کیفیت در چه جایگاهی در میان چرخ‌های تولید شده کشورهای خارجی قرار دارد و قابل رقابت با چه برندهایی است ؟

چرخ منوبلوک قطار یک قطعه مصرفی است و کیفیت ساخت آن در طول عمر و میزان سیر قطعه تاثیر بسزایی دارد. این شرکت محصولات خود را بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا و مورد قبول راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تولید می‌کند. در مقایسه محصولات تولیدی این شرکت با محصولات مشابه می‌توان گفت که از نظر کیفی بسیار بالاتر از محصولات موجود در بازار ایران و در سطح محصولات شرکت‌های اروپایی است.

 

 منظور شما از محصولات موجود در بازار ایران چیست ؟

همانگونه که مستحضرید شرکت‌های چینی محصولات خود را در چندین گرید کیفیتی تولید می‌کنند که هر کدام از این گریدها قیمت مختص خود را دارد. مصرف کنندگان ایرانی نیز از چند سال پیش که مجوز استفاده از چرخ‌های چینی از طرف راه‌آهن ج.ا.ا. داده شد اقدام به واردات چرخ‌های با حداقل قیمت نمودند و چون این چرخ‌ها سایش بالا و طول عمر پایینی داشت راه‌آهن ج.ا.ا. بخاطر اینکه این چرخ‌ها صرفه اقتصادی برای مصرف کننده داشته باشد مجوز جوشکاری چرخ را صادر نمود که آن هم مشکلات خاص خود را ایجاد نموده است.

متاسفانه مصرف کنندگان برآورد دقیقی از هزینه هایی که استفاده از این نوع چرخ‌ها بر آنها تحمیل می کند نداشته و در محاسبات قیمت تمام شده خود هزینه‌های جوشکاری، خواب واگن‌ها، شکست چرخ‌ها، هزینه تعمیرات و موارد دیگر را لحاظ نمی‌کنند و در صورت لحاظ این هزینه‌ها، قیمت این چرخ‌های بی‌کیفیت بالاتر از قیمت چرخ‌های با کیفیت برای آنها تمام می‌شود و شایسته است در سال جدید با توجه به افزایش شدید هزینه‌ها مالکین محترم واگن یک بازنگری اساسی راجع به مصرف چرخ‌های بی‌کیفیت پرهزینه داشته باشند و اجازه ندهند واردکنندگان، چرخ‌های بی‌کیفیت هزینه‌ساز را به آنها تحمیل کنند.

 

 با توجه به شرایط جدید جهانی و جنگ روسیه که باعث افزایش قیمت‌های جهانی شده است آیا قیمت چرخ‌های خارجی نیز افزایش داشته است ؟

در شرایط جدید پس از جنگ روسیه که کلیه بازارهای جهانی اعم از غذایی و فولاد تحت تاثیر قرار گرفته قیمت چرخ‌های اروپایی و چینی نیز افزایش یافته است بعنوان مثال در حال حاضر قیمت چرخ 920 BA004  در اروپا بین 1600 تا 1700 یورو و قیمت گرید با کیفیت این چرخ در چین نیز 1360 دلار می‌باشد.

 

 چشم انداز تولیدات شرکت دانش بنیان اصفهان کفریز را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه اهدافی را برای آینده دارید ؟

بر اساس راهبردهای تدوین شده، این شرکت توسعه محصولات جدید و افزایش ظرفیت جهت تامین کل نیاز کشور را در اولویت قرار داده است. همزمان نیز در حال بررسی ایجاد یک مرکز تحقیقات صنایع ریلی به منظور افزایش دانش فنی، توسعه استانداردها و آزمایشات مرتبط می‌باشیم و پس از آن ارایه محصولات و خدمات مورد نیاز به کشور و منطقه در دستور کار قراردارد .

 

از شرکت‌های مصرف کننده تشکر می‌کنیم زیرا رویکردی به سمت استفاده از اجناس با کیفیت داخلی دارند. با توجه به اینکه توسعه همه جانبه کشور بدون توسعه‌ صنایع ریلی  امکان‌پذیر نیست، در صورتی‌که زنجیره تامین این صنعت با کمک و حمایت وزارت خانه‌ها و سازمان‌های وابسته به صورتی منسجم‌تر عمل نماید، در خصوص سرعت تامین، سازماندهی تامین کنندگان، استاندارد و ارتقاء کیفی محصولات شاهد پیشرفت‌های بیشتری خواهیم بود.

مطالب رپورتاژ