زنجیره ارزش لجستیک فولاد در خوزستان

صنعت حمل و نقل آنلاین:  علی قبادی، مدیرعامل شرکت چندوجهی فولاد لجستیک در حاشیه نمایشگاه صنایع ریلی در گفت‌وگوی اختصاصی با صنعت حمل و نقل آنلاین گفت: شرکت چندوجهی فولاد لجستیک از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد خوزستان است که در سال 1398 از ادغام شرکت گنجینه پردیس و شرکت فولاد ریل جنوب شکل گرفت.

به گفته او، با توجه به لزوم مدیریت حمل و نقل بین‌المللی و ایجاد ساختار ویژه در این فولاد خوزستان، مدیریت حمل جاده‌ای، ریلی و دریایی فولاد خوزستان به این شرکت واگذار شد و در حال حاضر شرکت چندوجهی فولاد لجستیک، یکی از 5 شرکت بزرگ و توانمند حمل و نقل در کشور است.

قبادی افزود: در حال حاضر این شرکت دارای 2000 واگن ملکی است. همچنین یک شرکت زیرمجموعه هم دارد که کارهای مربوط به تعمیرات واگن‌ها را انجام می‌دهد و حدود 200 نفر پرسنل دارد که بیشترشان افراد بومی هستند.

مدیرعامل شرکت چندوجهی فولاد لجستیک گفت: سال گذشته با وجود تحریم‌هایی که وجود داشت و همه‌گیری کووید-19توانستیم بهترین عملکرد را در دوران فعالیت‌مان داشته باشیم. در حمل مواد اولیه رکوردشکنی کردیم و در بخش ریلی با رشد 15درصدی حمل بار مواجه بودیم.

به گفته قبادی برای سال 1401 با برنامه‌ریزی‌هایی که شده است این شرکت توانست برنده مناقصه چادرملو شود که حمل سالانه چهارمیلیون و 400هزار تن سنگ‌آهن از معدن چادرملو به گندله‌سازی اردکان برعهده خواهد داشت. کل بار حمل شده در سال گذشته این شرکت بیش از 9 میلیون تن بود که امیدواریم امسال به 15میلیون تن در سال برسیم.

قبادی گفت: با توجه به چشم‌انداز سال 1404 که قرار است در آن سال به قطب تولید فولاد در منطقه تبدیل شویم، متاسفانه با زیرساخت‌های ریلی که وجود دارد امکان رسیدن به چشم‌انداز خیلی سخت است و بخش ریلی و زیرساخت‌های ریلی بعد از انقلاب هم‌تراز بخش‌های دیگر رشد نداشته است. همین مساله باعث شده است در عمل با مشکلاتی در سیر و حرکت و کمبود واگن و لکوموتیو روبه‌رو باشیم که این عوامل در نهایت باعث کاهش بهره‌وری بخش حمل بار ریلی شده است. انتظار داریم مدیران جدید راه‌آهن با توجه به تاکیداتی که مقام رهبری هم داشتند مشکلات این بخش را رفع کنند تا بتوانیم با توجه به ظرفیت‌هایی که در شرکت‌های ریلی وجود دارد به چشم‌انداز 1404 برسیم.

مدیرعامل شرکت چندوجهی فولاد لجستیک در پایان گفت: در بخش تعمیرات نیز با توجه به تحریم‌های کشور شرکت‌های داخلی توانستند بخشی از قطعات مورد نیاز ریلی را بومی‌سازی و داخلی‌سازی کنند و بخش زیادی از نیازهای کشور را تامین کنند ولی به‌طور کامل پاسخگوی نیازهای مالک واگن و لکوموتیو نیستند و باید راهکارهایی برای تامین قطعات مورد نیاز بیابیم.

مطالب رپورتاژ