۷۰ درصد مبلغ خودروها، تسهیلات داده می‌شود

 

صنعت حمل و نقل آنلاین: با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آئین تحویل خودروهای طرح نوسازی ناوگان سواری کرایه بین‌شهری برگزار شد.

در حال حاضر 28 هزار دستگاه ناوگان سواری کرایه با عمر متوسط 11 سال فعال است که 17 هزار دستگاه آن فرسوده (بالای 10 سال) است.

این 28 هزار و 80 دستگاه سواری کرایه سالانه 28 میلیون و 846 هزار مسافر در سطح کشور جابه‌جا می‌کنند و 51 درصد کل سفرهای عمومی برون‌شهری را به خود اختصاص داده است.

در شهریور امسال طی تفاهم با خودروسازان داخلی نوسازی ناوگان سواری کرایه آغاز شد، در این راستا 3 هزار دستگاه سواری کرایه فرسوده امسال و سال 1400 نوسازی می‌شود.

در دوره زمانی 15 دی تا 15 بهمن 450 دستگاه سواری کرایه تحویل متقاضیان می‌شود و تا پایان سال نوسازی هزار دستگاه  ناوگان فرسوده محقق خواهد شد.

با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو در دو سال گذشته سازمان راهداری 70 درصد قیمت این خودروها را تسهیلات 4 درصدی با مدت زمان بازگشت 5 ساله پرداخت می‌کند و اعطای تسهیلات از منابع داخلی سازمان راهداری است.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین محمد اسلامی در مراسم تحویل ناوگان سواری کرایه اظهار داشت: خدا را شاکریم که امروز بخشی از طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای کشور برگزار شد و تعدادی از نماینده رانندگان استانی در بخش ناوگان سواری کرایه به صورت نمادین کلید خودرو را تحویل گرفتند.

وی ادامه داد: الزامات کیفی و ایمنی در خودرو برای ما مهم است از سوی دیگر استاندارد راه‌ها و زیرساخت جاده‌ها باید مناسب باشد و این برای ما مهم است به هر حال مردم باید سفرهای ایمن و باکیفیتی را تجربه کنند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه نوسازی و تولید ناوگان عقب‌ماندگی‌های سنگینی داشته و داریم که این اتفاقات متأثر از کمبود منابع و غیره بوده که رخ داده است اما ما در این سال‌ها با استفاده از توان حداکثری و استفاده بهینه از منابع نسبت به بهسازی و توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان در همه مدل‌های حمل و نقلی اقدامات موثری داشته‌ایم.

اسلامی افزود: تا پایان دولت دوازدهم طول خطوط ریلی کشور ۵۰ درصد افزایش می‌یابد همچنین ۵۰ درصد به طول آزادراه‌های کشور افزوده می‌شود، همچنین بزرگراه‌ها از ۱۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر در ابتدای دولت یازدهم به ۲۲ هزار کیلومتر در پایان دولت دوازدهم افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه اتحادیه سواری کرایه پای کارترین و منظم‌ترین اتحادیه در حوزه حمل و نقل جاده‌ای برون شهری است، گفت: متوسط سن ۲۸ هزار خودرو سواری کرایه، امروز ۱۱ سال است، سن فرسودگی ناوگان را ۱۰ سال در نظر گرفته اند و سواری کرایه کماکان جوانترین ناوگان است، اما نوسازی آن هم ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۰۰۰ دستگاه ناوگان سواری کرایه نوسازی و تحویل متقاضیان خواهد شد.

اسلامی بیان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۷۰ درصد مبلغ خودروها را تسهیلات از محل منابع خود می‌دهد.

وی اظهار کرد: استقبال مردم در سال‌های اخیر از ناوگان سواری کرایه به دلیل اعتماد سازی افزایش یافته است و این ناوگان سالانه ۴۸ میلیون مسافر در کشور جابه‌جا می‌کند.

وی گفت: امیدواریم خودرو با کیفیت و رفاه بیشتر برای رانندگان سواری کرایه فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: موضوع امروز ما در بحث ناوگان حمل و نقل مسافر، فرسودگی مینی‌بوس‌ها و ون‌ها است بالاترین فرسودگی را در مینی‌بوس و ون داریم، مردم از ناوگان نامناسب استفاده می‌کنند و ما خجالت‌زده مردم هستیم.

اسلامی با تأکید بر اینکه صنعت داخل باید به سمت تولید مینی‌بوس و ون با کیفیت برود، بیان کرد: تولید و نوسازی اتوبوس هم به تاخیر افتاده است و به سن فرسودگی هم نزدیک شده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه در بخش بار نوسازی ناوگان حمل و نقل اهمیت بالایی دارد، گفت: ۵۵ هزار دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال در جاده‌ها داریم و در نوسازی کامیون‌ها کاهلی رخ داده است اما ما فشار حداکثری برای شرکت تولید کننده در راستای تحرک بیشتر خواهیم داشت و ارتقاء کیفیت ناوگان کامیونی و مصرف بهینه کامیون تولید داخل را دنبال می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: شرکت‌های سازنده داخلی نباید فقط به فکر محاسبات اقتصادی برای هزینه و فایده باشند و این مناسب نیست.

اسلامی بیان کرد: هفته‌ای ۱۰ میلیون تن بار در کشور داده می‌شود و اگر رکود در اقتصاد داشتیم، چطور این میزان بار جابه‌جا می‌شوند؟ ما رشد ۷ درصدی جابه جایی کالا در روز را داریم.

مطالب رپورتاژ