کلاهبرداری دولت ترکیه از سرمایه‌گذاران صحت ندارد

صنعت حمل و نقل آنلاین: ترکیه کشوری شبیه ایران است با این تفاوت که به صادرات و همچنین جذب سرمایه توجه دارد و برای این منظور به تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران خارجی نگاه ویژه ای داشته و جلب رضایت این افراد اهمیت خاصی برای این کشور دارد.

سید جلال ابراهیمی، به پخش برخی اخبار و شایعات در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها در مورد کلاهبردای ترک‌ها از سرمایه‌گذاران در این کشور واکنش نشان داد و گفت: واقعیت این طور نیست و برخی افراد که به دنبال منافع شخصی هستند به تولید و انتشار این شایعات دامن زده‌اند و اطلاعات غلط به مردم می‌دهند.

ترکیه به سرمایه گذاران احترام می‌گذارد

مدیر مرکز مطالعات، تحقیقات و پژوهش ایران و ترکیه با تأکید بر اصل احترام به سرمایه‌گذاران در ترکیه گفت: برخی با تبلیغات سعی می‌کنند از ترکیه یک بهشت برین بسازند در صورتی‌که این‌طور نیست و ترکیه کشوری شبیه ایران است با این تفاوت که به صادرات و همچنین جذب سرمایه توجه دارد و برای این منظور به تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی نگاه ویژه‌ای داشته و جلب رضایت این افراد اهمیت خاصی برای این کشور دارد.

ترکیه به افراد خارجی، چه به عنوان گردشگر، چه سرمایه‌گذار که در این کشور شرکتی ثبت می‌کند، ملکی می‌خرند و یا خانه‌ای اجاره می‌کنند با دید احترام نگاه می‌کند و سعی می‌کند تا سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کند.

دکتر جلال ابراهیمی در ادامه گفت: فردی که خانه‌ای در ترکیه می‌خرد و یا اجاره می‌کند، باید شارژ پرداخت کند، لوازم تهیه کند، ممکن است تعمیرات خانه داشته باشد و … و این موارد را باید از ترکیه فراهم کند. پس حتی فردی که خانه‌ای اجاره می‌کند و در سال مدت کوتاهی در ترکیه اقامت دارد هم با ایجاد اشتغال و حمایت از بازار برای اقتصاد ترکیه مفید است.

کسی که با خرید ملک سرمایه‌گذاری می‌کند، در واقع سرمایه خود را در اختیار بنگاه‌ها و صنعت ساخت و ساز آن کشور قرار می‌دهد. صنعتی که می‌تواند برای 18 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌آفرینی کند.

ترکیه به تمامی این موارد توجه می‌کند و برای افرادی که با انتقال سرمایه خود برای آن‌ها سودآوری به همراه دارد احترام ویژه‌ای قائل است و به هیچ عنوان کلاهبرداری دولت ترکیه از سرمایه گذاران صحت ندارد.

 

هدف از سرمایه‌گذاری در ترکیه

ابراهیمی هدف از سرمایه‌گذاری در ترکیه را این‌چنین توضیح داد: افراد با هدف دریافت اقامت یا تابعیت ترکیه و سهل شدن ترددشان به این کشور، در ترکیه ملکی خریداری می‌کنند. در ترکیه خرید ملک برای گرفتن تابعیت این کشور سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود و اگر فرد بخواهد در این کشور بماند و کارت ملی آن کشور (کیملیک) را دریافت کند می‌بایست چند سال در این کشور اقامت داشته باشد و سرمایه‌اش در ترکیه بماند. این روند به این گونه نیست که فرد بتواند به سرعت کارت شهروندی ترکیه را دریافت کند و در نهایت از این کشور خارج شود تا هر زمانی که دوباره به این کشور بازگردد بتواند از مزایای حضور در این خاک استفاده کند و پس از گذشت دو یا سه ماه از دریافت کارت شهروندی ملک خود را بفروشد و قصد خروج سرمایه از ترکیه را داشته باشد.

سرمایه‌گذاری در بانک یا خرید ملک از جملۀ مهم‌ترین شرایط دریافت شهروندی کشور ترکیه (کیملیک) است. فرد پس از سرمایه‌گذاری برای دریافت اجازه اقامت ترکیه اقدام می کند و پس از آن که برای دولت ترکیه مشخص شد که این فرد، برای تأسیس یک شرکت، خرید ملک و یا هر نوع سرمایه‌گذاری دیگری به ترکیه آمده است و برای چند سال آینده خود و سرمایه‌اش در ترکیه برنامه‌ریزی کرده، پس از طی مراحل اداری و مصاحبه با شخص به او شهروندی اهدا می‌کند.

اگر سرمایه‌ گذاری در حدود 200 هزار دلار باشد به فرد اجازه اقامت قانونی در ترکیه (کیملیک) و اگر 500هزار دلار به بالا باشد، فرد سرمایه‌گذار می‌تواند با درخواست از دولت ترکیه، تابعیت این کشور (سیتیزن) را دریافت کند.

فروش ملک تنها به یک ترکیه‌ای

مدیر مرکز مطالعات، تحقیقات و پژوهش ایران و ترکیه در ادامه به سودجویی یا بی‌اطلاعی برخی از سرمایه‌گذاران به قوانین سرمایه‌گذاری در این کشور اشاره کرد و گفت: در برخی از موارد، افراد سرمایه‌گذار پس از سرمایه‌گذاری و دریافت اقامت یا تابعیت ترکیه، می‌خواهند ملک خود را به دوستان و آشنایان خود بفروشند تا آنها نیز بتوانند از تسهیلات مورد نظر استفاده کنند، در حالی که این امر شدنی نیست و دولت ترکیه اقامت یا تابعیت را به شرط سرمایه‌گذاری برای چند سال در اختیار آن فرد قرار داده است.

فردی که ملکی در ترکیه تهیه می‌کند و به واسطه آن اقامت یا تابعیت ترکیه را دریافت می‌کند (قبل از 5 سال) تنها می‌تواند آن ملک را به یک فرد ترک بفروشد چرا که فرد سرمایه‌گذار هویت ترکیه را گرفته و موقع فروش باید هویت ترکی را به یک ترکیه‌ای برگرداند.

نقش دلال‌ها در گرانفروشی املاک ترکیه

جلال ابراهیمی با اشاره‌ بی‌اطلاعی برخی سرمایه‌گذاران گفت: افراد خارجی که به ترکیه می‌روند و بدون مطالعه و بررسی و بدون هیچ‌گونه شناخت قبلی و مشاوره با مشاوران آگاه، اقدام به خرید ملک می‌کنند و تصور می‌کنند با داشتن تابعیت ترکیه و گرفتن پاسپورت این کشور، می‌توانند بدون ویزا به کشورهای اتحادیۀ اروپا سفر کنند، همان میزان سرمایه‌ای که دارند را از دست می‌دهند و بدون سرمایه به کشور خویش بازمی‌گردند.

در ایران نیز دلالان مسکن در تعیین قیمت ملک نقش دارند. در ترکیه هم به این شکل است و دلالان، املاک را با قیمت‌هایی بسیار بیشتر از ارزش آن به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌دهند و سرمایه‌گذاران ناآگاه فریب آن‌ها را می‌خورند. البته باید گفت دلالان رسمی ترکیه بسیار زیر ذره‌بین هستند و این مواردی که پیش آمده کار دلالان غیررسمی است. دلالانی که با تبلیغات در روزنامه و تلویزیون و فضای مجازی، با انواع و اقسام ترفند‌ها سعی در جلب نظر فرد سرمایه‌گذار و کلاهبرداری از او را دارند.

ابراهیمی در انتها به افرادی که قصد سرمایه گذاری در ترکیه را دارند گفت: اگر فریب تبلیغات را نخورند و با مطالعه و مشاوره با افراد آگاه اقدام کنند دچار ضرر مالی نخواهند شد.

مطالب رپورتاژ