خروج ترکیه از فهرست کشورهای امن گردشگری اتحادیه اروپا

صنعت حمل و نقل آنلاین:  بعد از نشست پوتین با اردوغان در سوچی، رادیو دویچه‌وله آلمان اعلام کرد؛ ترکیه در حوزه گردشگری سر خود را از اتحادیه اروپا برگردانده است.

گفته می‌شود حمایت روسیه از ترکیه در حوزه گردشگری در دستور کار پوتین قرار گرفته است. در بیانه‌ای هم که پوتین و اردوغان صادر کردند گفته ‌شد سهم گردشگری کشورهای مشترک‌المنافع به رهبری روسیه در 2021 از 29درصد به 36 درصد افزایش یافته است. روزنامه توریسم گازته نیز نوشت: ترکیه در دوران کرونا فصل سخت گردشگری را پشت سر گذاشته و در این دوره به روسیه نزدیک شده است.

آتش‌سوزی جنگل‌های حوزه دریای مدیترانه و اژه، امید گردشگری را تضعیف کرد. با این‌که تاثیر این آتش‌سوزی بعد از مدتی برطرف شد، ولی بازارهای اصلی گردشگری ترکیه یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه این کشور را به‌عنوان حوزه خطرناک در دوران کرونا معرفی کردند و با این‌که ارزش لیر در برابر یورو به‌شدت پایین آمد، ولی این شرایط نیز به جلب و جذب گردشگر از حوزه اتحادیه اروپا نینجامید.

حال ترکیه استراتژی گردشگری خود را به‌سوی اکراین و روسیه تغییر داده است و هم اکنون گردشگران از حوزه آسیای میانه و کشورهای مشترک‌المنافع تحت حمایت روسیه، در حال جایگزینی کشورهای اتحادیه اروپا هستند.

بر اساس داده‌های وزارت گردشگری ترکیه، در سال 2020 این کشور توانست فقط از 7/12میلیون نفر گردشگر پذیرایی کند؛ در حالی‌که در 2019 تعداد گردشگران 45میلیون نفر بود و در 2020 تعداد گردشگران روسی 906هزار نفر، آلمان 611هزار نفر، اکراین 324هزار نفر بودند که به ترتیب جایگاه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و جایگاه‌های چهارم و پنجم به بلغارستان و ایران اختصاص داشت.

با این‌حال تمرکز برنامه‌ریزان گردشگری ترکیه برای فصل جدید، 70درصد از بازار روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع تحت حمایت روسیه است. انگلستان یکی از بازارهای برتر گردشگری ترکیه، این کشور را در ماه مه 2021 در فهرست قرمز قرار داده بود و ممنوعیت سفر به ترکیه را در تمام طول فصل تابستان به شهروندان خود اعلام کرده بود. فرانسه نیز که ترکیه را از فهرست قرمز حذف کرده بود از ماه اوت به مدت 2 ماه دیگر در لیست قرمز قرار داد.

ترکیه در فهرست کشورهای امن برای اتحادیه اروپا نیست در حالی که روسیه همه محدودیت‌ها را برای مسافرت و گردشگری از ترکیه حذف کرد. آلمان نیز ترکیه را از کشورهای با ریسک بالا حذف و در گروه کشورهای خطرناک قرار داد.

روسیه و اکراین دو کشوری بودند که در فصل گردشگری با وجود همه‌گیری کرونا و آتش‌سوزی‌های مکرر در تابستان بیشترین گردشگر را به ترکیه فرستادند.

 

دکتر سید جلال ابراهیمی

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ