کدام را بخریم ساعت سوییسی یا ژاپنی؟

صنعت حمل و نفل آنلاین: بحث انتخاب بین ساعت سوئیسی و ساعت ژاپنی همیشه در بین طرفداران ساعت مچی، یک بحث پرهیاهو و جالب‌انگیز بود و هست. قبل از اینکه ادامه این مطلب را بخوانید به خودتان این جواب را بدهید که کدام را انتخاب می‌کنید و چرا؟

اگر نظر ما را بخواهید باید بگوییم صنعت ساعت‌سازی واقعا تشکیل شده از ساعت سوئیسی و ساعت ژاپنی است و هر آنچه که موجب تغییر در این صنعت شده، حاصل رقابت آنهاست. هر کدام از آنها دارای مزایا و شاید معایبی هستند که در ادامه می‌خواهیم درباره این موضوع بیشتر صحبت کنیم.

 

مقایسه قدمت و تاریخچه ساعت سوئیسی و ساعت ژاپنی

حتی اگر اهل دنیای ساعت نباشید، قطعا باید بدانید که سوئیس مهد و سرزمین تولید ساعت مچی است. تولید و شروع صنعت ساعت‌سازی از اوایل قرن شانزدهم و در سوئیس شکل گرفت. ساعت‌های سوئیسی به خاطر نوآوری و کمیاب بودنشان خیلی مورد توجه و استقبال قرار می‌گرفتند. همچنان هم ساعت‌های سوئیسی از لحاظ مهارت در تولید و تاریخچه غنی که دارند مورد توجه قرار می‌گیرند. اما در اوایل ایجاد این صنعت داخل سوئیس، به علت پیچیدگی و هزینه بالای تولید ساعت، ساعت‌های سوئیسی جزو اکسسوری لوکس و گران قیمت شمرده می‌شدند که البته برای همه قابل دسترس و تهیه نبود.

اما ساعت‌های ژاپنی با اینکه مدت زمان زیادی از ورودشان به عرصه ساعت سازی نگذشته، بیشتر بخاطر ایده‌های نوین و رقابت با ساعت‌های گران قیمت سوئیسی مورد استقبال قرار گرفتند. نحوه ورود ساعت ژاپنی را می‌توانیم بر سر رقابت برای تولید ساعت مچی ارزان قیمت‌تر نسبت به ساعت سوئیسی معرفی کنیم. ژاپنی‌ها به خوبی توانستند نقاط ضعف ساعت‌های سوئیسی را شناسایی کنند و با حفظ کیفیت ساعت‌هایی را تولید کنند که در دسترس همه باشد. توجه به حفظ کیفیت و کاهش قیمت ساعت نکاتی بود که ژاپنی‌ها از همان ابتدا به آن توجه داشتند. به همین خاطر است که می‌گوییم همیشه ساعت‌های سوئیسی جایگاه و پرستیژ ویژه خودشان را دارند اما افرادی هم هستند که با استدلال‌های منطقی ارزش ساعت‌های ژاپنی را بهتر میدانند.

 

مقایسه موتور در ساعت سوئیسی و ساعت ژاپنی

یکی از عوامل رقابتی بین ساعت سازان سوئیس و ژاپن، قلب ساعت یعنی همان موتور بوده و هست. اولین ساعت‌های مچی که در سوئیس تولید می‌شدند، دارای موتور مکانیکی بودند. ساعت مکانیکی همچنان هم تولید می‌شود و با رفع نواقص گذشته، می‌توانیم بگوییم امروزه با استقبال خوبی هم همراه است. تولید و هزینه ساعت‌های مکانیکی در ساعت مچی سوئیسی بسیار بالا بود. دلیل آن هم قطعات ریز و بهم پیوسته موتور مکانیکی است که بصورت دستی اسمبل می‌شد و هزینه تولید را هم از لحاظ مبلغی و هم زمانی بالا می‌برد. به علاوه اینکه ساعت‌های مکانیکی قدیمی با دقت کمتری زمان را نمایش می‌داند و گهگاه عقب می‌ماندند. ساعت سازان ژاپنی با دیدن چنین فرصتی خلاقیت به خرج دادند و روش دیگری برای موتور ساعت امتحان کردند. برند ساعت مچی سیکو، اولین کمپانی ژاپنی بود که موتور الکترونیکی را تولید کرد. موتورهایی که منبع تغذیه آنها باتری بود و علاوه بر دقت بالا در نمایش زمان، هزینه تولید کمتری هم داشتند. زمان زیادی برد تا ساعت سازان سوئیسی دست از لجاجت بردارند و به سمت تولید ساعت کوارتز بروند. از طرفی دیگر ساعت سازان ژاپنی هم بعد از جا افتادن ساعت کوارتز، دست به تولید ساعت مکانیکی و خلق ایده‌های نوین دیگر زدند.

بطور کلی در دنیای امروز صنعت ساعت سازی که هر دو این کشورها به قدرت زیادی رسیدند، ضعف‌های گذشته برطرف شده. به نحوی که امروزه می‌توانید دقیق‌ترین انواع موتور‌های مکانیکی و باتری را هم در ساعت‌های سوئیسی پیدا کنید و هم ساعت‌های ژاپنی. اما اگر بخواهیم به صورت حرفه‌ای نگاه کنیم، اکثر دوستداران ساعت مچی برای خرید ساعت مکانیکی (صرف نظر از مبلغ) به سمت ساعت‌های سوئیسی گرایش دارند. همانطور که برای خرید ساعت کوارتز سراغ برندهای ژاپنی می‌روند.

دو کمپانی رقیب که بصورت تخصصی فقط موتور ساعت تولید می‌کنند و در اختیار برندهای ساعت مچی قرار می‌دهند، شرکت‌های ETA و Miyota هستند. کمپانی ETA قدرتمند‌ترین تولید کننده موتور ساعت در سوئیس و Miyota رقیب او در ژاپن است که البته هر دو عملکرد فوق العاده‌ای هم در تولید موتور مکانیکی و هم کوارتز دارند. با این تفاوت که همچنان موتورهای سوئیسی قیمت بالاتری دارند و موتورهای ژاپنی خیلی به ندرت دارای مبلغ بالا هستند.

مطالب رپورتاژ