ترک‌ها به صادرات می‌اندیشند

صنعت حمل و نقل آنلاین:  ترکیه برای هر مورد از اقلام تولیدی، معدنی، غذائی، کشاورزی اهداف تعیین شده‌ای دارد.

در هر استان برای هر موضوع کالایی اعم از این‌که جزو سبد کالایی خانواده باشد یا مایحتاج زندگی یا صادرات انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، تشکل‌ها مجمع وجود دارد که هر یک از این موضوع تجاری، تولیدی (صادراتی، یا مصرف داخلی) دارای شبکه استانی و هم‌چنین سازمان به هم‌پیوسته موردی یا موضوعی به‌صورت فدراسیون‌های استانی تجاری، تولیدی و صادراتی را به‌وجود می‌آورد که این تشکل‌ها به هر صورت و به هر شکل و موضوع در مرحله اول زیر نظر اعضای اتاق‌های بازرگانی و صنعت استان‌ها و در مرحله نهایی عضو TOBB یعنی مجمع و اتحادیه بازرگانان و بورس‌های ترکیه قرار دارند که همه اتاق‌های بازرگانی، انجمن‌ها و… و حتی بورس‌های متعدد ترکیه را پوشش می‌دهد.

بدین ترتیب، هر عمل صادراتی و وارداتی و ابداع و اندیشه نو (در امر تولید و تجارت از طرف اتاق‌های بازرگانی و  TOBB حمایت می‌شود و مشکلات و نارسایی‌ها در نشست‌های کاملا آزاد و در گفت‌وگوهای رو در رو صورت می‌گیرد و نتایج به گروه‌های تحقیق و پژوهش وابسته به TOBB فرستاده می‌شود.

این مرکز علاوه بر دانشگاه، دارای دانشکده‌های تخصصی در حوزه اقتصاد برون و درون مرزی است و تغذیه‌کننده اطلاعات برای بانک‌ها، مستشاری‌های  بازرگانی خارجی، ارتباطات بازرگانی و… است.

TOBB علاوه بر پژوهش‌های اقتصادی میدانی، اندیشه‌دهنده و نقدکننده اقتصاد برون و درون ترکیه است.

بدین سبب است که اهداف تعریف شده و زمان‌بندی شده برای صادرات هر نوع کالا برای سه سال و پنج و 10 سال آینده را بر اساس آمار و ارقام و تحقیق و بررسی میدانی برآورد، هدف‌گذاری و عملیاتی می‌کند.

TOBB اندیشه‌ورزان و کارمردان با تجربه اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی استان‌ها به‌خصوص اتاق بازرگانی و صنایع استانبول، آنکارا، ازمیر، ترابوزان و مرسین، همه یاری‌دهنده حوزه صادرات هستند.

وجود سایت‌های اینترنتی مستقل و وابسته به اتا‌ق‌های بازرگانی که به‌صورت تخصصی آخرین اطلاعات مربوط به تجارت جهانی و تحولات حوزه اقتصادی را منعکس می‌کنند، خود یکی از عوامل رشد صادرات ترکیه است.

جالب توجه است ترکیه حتی آنچه خود تولید نمی‌کند را نیز صادر می‌کند. بدین‌ صورت که یا خدمات روی کالای وارداتی انجام می‌دهد یا برندسازی کرده و به‌نام کالای ترک صادر می‌کند.

ارائه بهره بسیار اندک برای وام‌های صادراتی، تضمین صادرات، جبران خسارت در صورت بروز عوامل سیاسی یا طبیعی، ایجاد زمینه‌های بازاریا بی در خارج از کشور با استفاده از خود بازرگانان، با ارائه مشوق و کمک‌های مالی برای حضور در نمایشگاه‌ها و بازدید از نمایشگاه‌ها، بازارسنجی و نیازسنجی کالایی در کشورهایی که حضور تجاری کمتری حس می‌شود ازجمله حمایت‌های دولت است.

ازجمله اهداف تعریف شده صادراتی برای 2028، هدف‌گذاری برای 400 میلیارد دلار صادرات کالا و  200 میلیارد دلار صادرات خدمات است.

اهداف صادراتی برای صنعت مبلمان در 2028، برابر با 12میلیارد دلار اعلام شده است که در اهداف آن دانش، انگیزه تولیدکنندگان، نوآوری در طرح‌ها، بررسی سلیقه‌ها و فرهنگ و عرف کشورهای هدف قبلا به طریق تحقیق میدانی بررسی و تجمیع اطلاعات شده است و با به‌کارگیری این روش‌ها، بخش مبلمان سال گذشته با رشد 23/11درصد صادراتی قریب به 5 میلیارد دلار (7/4) محقق کرده بود و توجه باید کرد که وزارت بازرگانی  ترکیه چارچوب سیاسی خود را در محور تولید سرمایه‌گذاری و اشتغال و صادرات تعریف کرده است.

 

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ