کار بزرگ و ماندگار حرکت قطار سریع‌السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر

صنعت حمل و نقل آنلاین: وزیر راه و شهرسازی معتقد است مسئولیت‌های وزارت راه و شهرسازی مستقیما با زندگی مردم و کیفیت زندگی شهروندان وابستگی دارد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۴ بهمن در برنامه زنده سلام صبح بخیر به تشریح دستاوردهای و عملکرد بخش حمل و نقل و مسکن در دولت تدبیر و امید به مناسبت دهه فجر پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسئولیت‌های وزارت راه و شهرسازی مستقیما با زندگی مردم و کیفیت زندگی شهروندان وابستگی دارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی بر اساس وظایف و مسئولیت های سنگینی که بر عهده دارد در تلاش است تا در بخش‌های مختلف، رضایتمندی همگانی ایجاد کند.

عضو کابینه دولت دوادزهم در خصوص انجام سفرهای خود با اعلام اینکه بستگی به اقتضای زمانی و نوع ماموریت دارد، توضیح داد: در انجام سفر از هر سه حوزه حمل و نقلی (جاده ای، هوایی و ریلی) به شکل متناسب استفاده کرده‌ام. هدف از انجام اینکار این است تا حس ارایه سرویس و خدمات به مردم را از نزدیک لمس کرده و از نزدیک ارزیابی از سیاست‌های تعیین شده و مطالبات مردمی داشته باشم. همیشه سعی و تلاشم این بوده است که از مسیرها و فضاهایی که مردم در آن رفت و‌ آمد دارند، رفت و آمد داشته باشیم.

راه‌های روستایی آسفالته کشور ۲۳۰ هزار کیلومتر است

وزیر راه و شهرسازی در زمینه دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی گفت: امروز در کشور به لطف خدا ۲۳۰ هزار کیلومتر راه آسفالته داریم که ۱۱۵ هزار کیلومتر از این راه که در حال تکمیل است راه های روستایی آسفالته هستند.

اسلامی یادآور شد: اول انقلاب رقم راه‌های آسفالته کشور ۳۰۰۰ کیلومتر بود که پیشرفت چشمگیری محسوب می‌شود. این اقدامات به منظور تحقق محرومیت‌زدایی و ایجاد عدالت و گسترش آن در کشور انجام شده و در حال انجام است.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: تعداد زیادی از مناطق کشور به دلیل پراکندگی جمعیت توسعه‌شان کامل نشده است که جزو الویت بوده  تا این مهم نیز تحقق یابد.

تمامی راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار آسفالته هستند

اسلامی تاکید کرد: در طی ۲ تا ۳ سال حضور در وزارت راه و شهرسازی تلاش شد تا راه های روستایی گسترش یافته تا جبران عقب‌ماندگی‌ها بشود. هم اکنون برنامه این است که تا ۱۵ هزار کیلومتر از راه های روستایی نیز آسفالته شوند که با انجام اینکار تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار آسفالته می شوند.

حفاظت از طبیعت بکر وظیفه همگانی است

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همه دنیا طبیعت بکر خود را حفاظت می‌کنند و به همین دلیل نیز ما نیز نباید سیستم شهری را به طبیعت ببریم و این در خصوص مناطقی صادق است که مناطق ییلاقی محسوب می شوند و  جزو سکونتگاه های دائم نیستند.

گسترش آزادراه ها در طی ۴ دهه

عضو کابینه دولت دوازدهم توضیح داد: اول انقلاب تنها آزادراه فعال در کشور آزادراه تهران-کرج بود. اما  هم اکنون آزادراه های بی شماری در کشور ایجاد شده است و در حال حاضر طول آزادراه‌های کشور حدود ۲۸۶۰ کیلومتر بوده و در برنامه است تا پایان دولت دوازدهم ۵۰۰ کیلومتر دیگر افتتاح شود تا طول آزادراه ها به بیش از ۳۳۰۰ کیلومتر برسد. این کار با همکاری بخش خصوصی انجام می شود و لازم است بدانید که همین میزان در دست طراحی قرار دارد و برنامه ریزی انجام گرفته با مشارکت بخش خصوصی و دولتی به شکلی است که آزادراه‌ها را از مرز ۵۰۰۰ کیلومتر عبور دهیم.

وی افزود: در بحث بزرگراه‌ها نیز در بدو پیروزی انقلاب میزان آن صفر بود اما هم اکنون به عدد ۱۸۵۰۰ کیلومتر رسیده و اگر مانعی پیش نیاید با تکمیل اقدامات تا پایان سال آینده به ۲۲هزار کیلومتر خواهد رسید که این میزان شریان‌های اصلی و پرترافیک کشور هستند تا مردم از یک کریدور امن و ایمن برخوردار باشند.

ایران یک کشور کهن و تاثیرگذار در حوزه عمران و مهندسی

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث طراحی و تامین مواد اولیه کشور ظرفیت‌های ارزشمند داخلی داشته و وابستگی نداریم، اظهار داشت:‌ ایران یک کشور تاثیرگذار در حوزه عمران و مهندسی است که ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی دارد. قبل از انقلاب امور طراحی راه‌های کشور توسط مشاوران خارجی انجام می‌گرفت اما امروز شرکت‌های ایرانی مطابق استانداردهای بین‌المللی به جایی رسیدند که کار طراحی و اجرا را به بهترین شکل انجام می‌دهند.

وی با اشاره به مزاحمت‌های آمریکایی و صهیونستی برای سوزاندن این فرصت‌ها در کشور تصریح کرد: اگر این مزاحمت‌ها نبود حداقل در حال حاضر می‌توانستیم ۱۰ میلیارد دلار از صدور خدمات مهندسی داشته باشیم و کشور به این قابلیت رسیده است.

اسلامی ادامه داد:‌در شرایط تحریم دولت یازدهم و دوازدهم از جمله خدماتی که در این مسیر ارائه شد رسیدن بزرگراه‌های ما از ۱۲ هزار کیلومتر به ۱۸ کیلومتر در حال حاضر بوده و قرار است تا ۲۲ هزار کیلومتر پیش برود. این نشان دهنده این است که در این شرایط سخت ۶۵ درصد پیشرفت داشته‌ایم. همچنین در بحث آزادراه ها این پیشرفت ۶۰ درصدی بوده و در راه‌آهن از نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر هم اکنون قرار است خطوط ریلی ما در کشور به ۱۶ هزار کیلومتر تا پایان سال آینده برسد که این یک تحول بزرگ در حوزه زیرساخت است.

اتصال ۵ استان دیگر به خط ریلی تا پایان سال آینده

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این گفت و گوی تلویزیونی با اشاره به خودکفایی حداکثر کشوری در حوزه ریلی اظهار داشت: در دولت دوازدهم ۵ استان به خطوط ریلی کشور متصل و قرار است ۵ استان دیگر هم تا پایان سال آینده متصل شوند. پروژه‌های بزرگی که امکان اتصال استان‌های مختلف کشور به ریل را فراهم کرده و خواهد کرد. اقداماتی که مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری و دولت است.

وی افزود: برای شخص آقای رئیس جمهور حوزه ریلی از اهمیت بالایی برخوردار است و بر روی محقق شدن پروژه‌های مربوط به آن اهتمام ویژه‌ای دارند. به همین خاطر در هفته طی یک یا دو بار با توجه به پیگیری‌های ایشان گزارش‌های مربوطه با تاکیدی که دارند به شخص آقای رئیس جمهور ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از گام‌های موثر دیگر در حوزه ریلی قطار پرسرعت است. این نخستین پروژه در حال کار است تا بتوانیم با راه‌اندازی آن که می‌تواند ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد را به مردم هدیه کنیم. این کار بسیار بزرگ و ماندگاری است که می‌تواند یکی از جلوه‌های پیشرفت ایران برای بهره‌برداری مردم عزیز کشورمان باشد.

اهمیت راه‌های ارتباطی در شهرهای جدید

محمد اسلامی در بحث راه‌های ارتباطی شهرهای جدید با تاکید بر این‌که مساله ایاب و ذهاب جزو لاینفک تعهدات و برنامه‌های این شهرها به شمار می‌آید، تصریح کرد: شهرهای جدید پیرامون کلانشهرها ساخته می‌شود و این یعنی وقتی مردم را به دعوت به حضور در این شهرها می‌کنید، حمل و نقل برای برای آسایش آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین خاطر در شهرهای جدید به جز اتوبان، حمل و نقل ریلی و مترو نیز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در همین زمینه سال گذشته مترو هشتگرد کار شد و برای شهر پرند به جز قطار حومه‌ای،متروی آن نیز در حال کار است و امیدوارم با سرعت عمل شرکای ما در این طرح خط مترو برقرار شود. قرارداد متروی پردیس به عنوان یک ضرورت در حال انعقاد قرارداد است. متروی بهارستان در اصفهان سال آینده افتتاح می‌شود و در مشهد مترو گلبهار و آزادراه هم در حال انجام است.

وی تصریح کرد: اتفاقات بسیار بزرگی در طول سال‌های بعد از انقلاب افتاده است. ما رشد جمعیت و کاهش درآمد داشتیم در حالی که در گذشته کشوری بودیم که کمتر از ۳۰ میلیون جمعیت داشت که ۶.۵ میلیون بشکه نفت این کشور را صادر می‌کردند . هم اکنون کشور ۸۰ میلیون جمعیت دارد و بدون صادرات نفت برای عقب ماندگی‌های تاریخی در مسیر توسعه پیشرفت داشته است. همچنان پروژه های بزرگ و گسترده ای انجام می شود که دولت‌ها یکی پس از دیگری می‌آیند و در این ایام و فرصتی که برای خدمت وجود دارد بتوانیم یک نقش سازنده برای رفاه مردم در مسیر توسعه برداریم.

همکاری همه شرکت‌های باسابقه با وزارت راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه همراه با کمیت، کیفیت هم در پروژه‌های جاده‌ای مورد تاکید بوده و بهترین پیمانکاران با این وزارتخانه کار می‌کنند، گفت: در حال حاضر باید به شرکت‌های عمرانی و پیمانی که با وزارت راه و شهرسازی کار می‌کنند افتخار کنیم چون همه شرکت‌های کهنی هستند که عمر خودشان را در راهسازی گذاشته و به کشور خودشان عشق می‌ورزند.

وی ادامه داد: شرکت های راهسازی فاخری داریم که شما نمی‌توانید شرکتی با سابقه را پیدا کنید که قرارداد فعال با وزارت راه و شهرسازی نداشته باشد. فعالیت همه آن‌ها به شکل شبانه‌روزی است که یکی از اقدامات انجام گرفته آن‌ها مسیر قزوین به رشت بود که حدود ۹ کیلومتر برای رودبار و منجیل کار نشده بود و باعث زحمت مردم در ترافیک شده بود. با لطف آقای رئیس جمهور و موافقتی که کردند هم اکنون به شکل سه شیفت در این ۹ کیلومتر کار در اتوبان در حال انجام است تا در فرصت باقی‌مانده از عمر خدمت این دولت به اتمام برسد. این یک پروژه فاخر کشور است و در همین شرایط کرونا کار یک لحظه تعطیل نشده است. یک کار مهندسی زیبا که ۹ کیلومتر پل و تونل است.

ترمیم ۸ هزار کیلومتر راه‌های آسفالته کشور در یک اقدام ملی

وی تصریح کرد:‌ همچنین آسیب‌های ناشی از تحولات جوی از جمله سیل و دیگر موارد باعث شد مسیرهای ما آسیب ببیند. به همین خاطر و با همه سختی ها برای بهبود راه‌ها یک طرح اقدام ملی تعریف شد و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۸ هزار کیلومتر آسفالت ترمیم شده است. در همین زمینه همین مقدار راه در برنامه است که کار اصلاح روی آن‌ها انجام شود. کیفیت راه‌ها برای وزارت راه و شهرسازی مهم است و ما نباید هیچ راهی که آسفالت آن خراب است، داشته باشیم.

کاهش نیم ساعته سوار و پیاده شدن مسافران در فرودگاه مهرآباد

وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به برخی اقدامات انجام گرفته در حوزه هوایی درخصوص اقدامات انجام گرفته در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت:‌ در ۱۲ بهمن‌ماه امسال در فرودگاه مهرآباد طرح‌هایی افتتاح شد که مردم از نزدیک این اتفاقات بزرگ را لمس خواهند کرد. اقدامات انجام گرفته مقدماتی است و کار در ۲ فاز دیگر انجام خواهد شد. با اقدامات انجام گرفته زمان سوار و پیاده شدن مردم نیم ساعت کاهش یافته است. مردم از تونل‌های اتصال کانال هواپیما سوار و پیاده می شوند که حرکت آن‌ها را به جای سوار شدن به اتوبوس روان‌تر خواهد کرد. قطعا تا ۱۴۰۱ تحولات بیشتری را در فرودگاه مهرآباد شاهد خواهیم بود.

 

مطالب رپورتاژ