کارشناس اقتصادی عنوان کرد:بنادر کوچک می توانند در واردات مواد اولیه تولید نقش آفرین باشند

کارشناس اقتصادی گفت: حدود ۵۰ بندر کوچک ایران توانایی آن را دارند که در اقتصاد کشور نقش بسزایی را ایفا کنند.

به گزارش سایت ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادرودریانوردی علیرضا محمدنیا درباره توسعه بنادر کوچک و طرح های که سازمان بنادر برای توسعه آنها دارد به اظهارداشت: طبق آمارهای اعلام شده ، حدود ۵۰ بندر کوچک در کشور وجود دارد که بخشی از آنها تحت مالکیت سازمان بنادر است و بخشی دیگر در حال انتقال مالکیت به سازمان بنادرهستند، این امر ضمن آنکه ساماندهی در وضعیت بنادر کوچک را دارد، باعث خواهد شد تا رونق بگیرند.

وی ادامه داد: اگر حدود ۵۰ بندر کوچک کشور، فعال و سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری دراین بنادر رغبت و انگیزه پیدا کنند، شاهد اتفاق های بزرگ در حوزه تجارت دریایی خواهیم بود، در حقیقت بنادر کوچک توانایی آن را دارند که اقتصاد کشور را متحول کنند.

محمدنیا خاطرنشان کرد: بنادر کوچک به صورت تقریبی امکان پهلودهی شناورهای ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تنی را دارند، این ظرفیت برای برخی از  کالاها و واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید تا حدودی قابل قبول است.

این کارشناس اقتصادی گفت: در قیاس با سال های گذشته واردات به کشور کم شده است و خیلی از تولیدکنندگان در حال برنامه ریزی برای افزایش خودکفایی هستند، از اینرو بنادر کوچک می توانند به عنوان یک اهرم کمک کننده در واردات برخی از کالاهای خاص که امکان تولید آن فعلا در کشور فراهم نیست، خدمات دهند.

وی افزود: یکی از بهترین برنامه های که سازمان بنادر و دریانوردی می تواند در شرایط تحریم دنبال کند، واگذاری بنادر کوچک به سرمایه گذاران بخش خصوصی است، البته زمانی این سرمایه گذاری موفق خواهد شد، که اهلیت سرمایه گذار بخش خصوصی در نظر گرفته شده باشد.

محمدنیا تصریح کرد: واردات کالا از طریق بنادر کوچک می تواند، تحریم ها را بی اثر کند، بدین جهت از سرمایه گذاران می خواهیم برای عبور از تحریم و حل مشکلات تولید به سمت سرمایه گذاری در بنادر کوچک بروند.

مطالب رپورتاژ