چهره ناروشن ترامپ در صحنه بین المللی

صنعت حمل و نقل آنلاین:  عملکرد ترامپ را در سه بخش طبقه‌بندی کرده‌ام. قبل از انتخابات، در طول مبارزات انتخاباتی، پس از انتخابات. در طول مبارزات انتخاباتی ترامپ دروغ‌گویی‌هایی را داشته است و کارشناسان آمریکایی آن دروغ‌ها را ثبت کرده‌اند. پس از انتخابات، ترامپ سه میلیون رأی از هیلاری کلینتون کمتر داشت. در انتخابات الکترال با نسبت 304 به 227 دونالد ترامپ برنده شد. هنگامی‌که در 20 ژانویه سوگند ریاست‌جمهوری را انجام داد، بلافاصله پس از آن سازمان‌های امنیتی آمریکا گفتند که روسیه در مسئله انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دخالت داشته است که با مخالفت ترامپ مواجه شد و ترامپ رئیس اف‌.بی‌.آی را تغییر داد و فرد دیگری را که در گذشته از رده بالاهای اف‌.بی‌.آی بود به‌عنوان رئیس اف.بی.آی معرفی کرد و بحث تحقیقات در مورد دخالت روسیه را در انتخابات به این فرد سپرد و این بررسی یک سال زمان برد تا آن گزارش آماده شود و در گزارش تهیه شده عملا گفته نشد که روسیه دخالت داشته و به دلیل این‌که نمی‌توانستند بر اساس قوانین داخلی آمریکا رئیس‌جمهور در حال کار را به دادگاه بکشانند و محاکمه کنند، هیچ دادخواستی برای ترامپ صادر نشد و کسی که این بررسی‌ها را انجام می‌داد گزارشی مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ارایه کرد. از زمانی‌که رئیس‌جمهور آمریکا کار خود را آغاز کرد تمامی موارد قانونی حمایت از محیط‌زیست را منتفی کرد و از کنوانسیون پاریس خارج شد و از همه مهم‌تر گفت: آلودگی محیط زیست در اثر استفاده از سوخت‌های فسیلی یک دروغ است. تقاضای سوبسید کرد که تولید سوخت‌های فسیلی افزایش یابد.

برنامه بعدی ترامپ این بود که قانون مراقبت مقرون به صرفه درخصوص کمک به بیماران را لغو کند که انجام نشد. کاهش هزینه‌های بیمه درمانی‌، کمک‌های پزشکی‌، بیمه معلولیت تامین اجتماعی از جمله کارهای ترامپ بود. در مقابل پس از رکود سال 2008 قانونی را سنای آمریکا به‌نام قانون «داد فرنک» Dodd Frank تصویب کرد که طی آن قانون محدودیت‌هایی را در نقل ‌و‌ انتقال پول و تسهیلات مالی به دلیل رکود اقتصادی ایجاد کرد.

در عین‌حال که ترامپ در اجرای این قانون سعی کرد مشارکت را به حداقل برساند، از مشارکت ماورای اقیانوس آرام نیز خارج شد. قانون کاهش مالیات و مشاغل را در سال 2017 به تصویب رساند. مالیات برخی مشاغل را کاهش و برخی دیگر را افزایش داد. تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک افزایش داد و برای چین سناریویی نوشت و تمام این کشورها در حالت اقدام مشابه تعرفه‌های واردات کالاهای آمریکا به کشورشان را افزایش دادند و نتیجه این کار کسر بودجه شدید در آمریکا بود که مسائل بسیاری را برای آمریکا به‌وجود آورد. کشیدن دیوار میان دو کشور مکزیک و آمریکا منجر به طولانی‌ترین تعطیلی ثبت شده در تاریخ آمریکا بود که هنوز مشخص نیست که کشیدن این دیوار با بودجه مکزیک خواهد بود یا ایالات متحده؟

ترامپ در طول انتخابات وعده‌های بسیاری داد که به هیچ‌کدام آن‌ها عمل نکرد. ازجمله تعداد نیروهای نظامی آمریکا که قرار بود در کشورهای دیگر کاهش یابد، اما از آن زمان تا امروز حتی یک نیرو هم کم نشده است. صدور دستوری مبنی بر ممانعت از ورود اتباع مسلمان کشورهای مختلف به ایالات متحده که مخالفت خیلی از کشورها به‌خصوص کشورهای اسلامی را به‌دنبال داشت. برنامه‌ای با نام «ادغام معوق» برای ورود کودکان و بچه‌های خردسال مکزیکی تصویب شد که اگر به هر طریقی وارد آمریکا شوند کشور آمریکا اجازه نداشت که آن‌ها را دیپورت (اخراج) کند. ترامپ قانونی را تصویب کرد که اگر این بچه‌ها غیرقانونی با والدین وارد شوند بلافاصله بچه‌ها را از والدین جدا کنند که تاثیرات احساسی بسیار شدیدی روی خانواده‌ها و بچه‌ها داشت. همچنین ترامپ به‌صورت یک‌جانبه از توافقنامه برجام خارج شد که اتفاقات و پیامدهایی را با خود به همراه داشت. اروپا نیز به‌عنوان مترسک خیمه‌شب‌بازی به هیچ‌کدام از قول‌های خود در مورد توافقنامه برجام عمل نکرد. از موارد دیگر فشارهایی بود که به رئیس‌جمهور اوکراین وارد کرد و به هر دلیلی اطلاعات به بیرون آمد و «رابرت مولر» به‌جای رئیس اف.‌بی.آی مامور شد تا تحقیقات نا‌تمام اف.‌بی.‌آی را ادامه دهد. مجلس نمایندگان نیز سعی کرد تا ترامپ را تحت فشار قرار دهد و در قالب استیضاح وی را بازخواست کند که استیضاح صورت گرفت اما در سنای آمریکا رأی نیاورد و اینک ترامپ به‌عنوان سومین رئیس‌جمهور آمریکا، استیضاح شده تلقی می‌شود که مسئله کمی نیست. ازجمله کارهای دیگری که ترامپ انجام داد بحث خروج از توافقنامه نفتا بود و قراردادهای تجاری که با چین را داشت پاره کرد و با حالتی خصمانه قراردادهایی را بست که به نفع مردم آمریکا ازجمله کشاورزها و مزرعه‌دارهای آمریکایی بود. علی‌رغم این‌که آمریکایی‌ها عقیده داشتند که این رفتار پرخاشگرانه ترامپ موجب می‌شود که کشاورزی و زراعت در آمریکا صدمه ببیند تاثیراتی نیز روی حمل‌و‌نقل دریایی داشت. اما اکنون بحث حمل‌و‌نقل غلات از ساحل غربی آمریکا به چین شاهد بالاترین کرایه حمل دریایی از سال 2006 تا امروز است. می‌توان گفت انقلابی در کرایه حمل کالای غله از آمریکا به چین صورت گرفته است. قراردادی که ترامپ با چین منعقد کرده است عملکرد ترامپ را میان کشاورزان، 83 درصد به‌صورت مطلوب افزایش داده است.

به‌طور کلی آنچه که در نتیجه‌گیری نظرسنجی مردم آمریکا در پایان سال اول نسبت به پایان سال سوم حمکرانی ترامپ وجود دارد، این است‌که حدود 35درصد مردم آمریکا با عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا موافق و مابقی مخالف هستند.

چهره ناروشن ترامپ در صحنه بین المللی

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ