شعار اتصال ریلی ایران و افغانستان«پیوند دو ملت، یک تاریخ و یک فرهنگ»

صنعت حمل و نقل آنلاین: آیین بهره برداری از راه‌آهن خواف ـ هرات با حضور رؤسای جمهور کشورهای ایران و افغانستان و وزرای مربوطه به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

‌لحظاتی پیش به دستور رئیس جمهور، قطار از ایستگاه خواف به سمت ایستگاه روزنک در خاک افغانستان حرکت کرد.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین در این مراسم خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد:

حدود 14 هزار کیلومتر خط آهن در کشور احداث و به بهره برداری رسیده است، پیش از این ‌اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی دنبال شد و تا سال آینده هم 3 مرکز استان دیگر در کشورمان به شبکه ریلی متصل می‌شود.

 پیگیری اتصال شبکه ریلی ایران به کشورهای همسایه

مسیر خواف ـ هرات در راستای اتصال شبکه ریلی ایران و افغانستان انجام شد، ادامه مسیر رشت به سمت آستارا را جهت اتصال ریلی به آذربایجان، روسیه و اروپا دنبال می‌کنیم.

همچنین اتصال خط آهن شلمچه ـ بصره و اجرای راه‌آهن کرمانشاه ـ خسروی در راستای اتصال شبکه ریلی به کشور عراق دنبال می‌شود و قطعا کشور افغانستان هم از مزایای این خط‌های ترانزیتی ریلی بهره می‌برد.

اتصاف راه‌آهن چابهار ـ زاهدان به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های ریلی منافع زیادی برای کشور خواهد داشت.

نقطه عطف اتصال راه آهن خواف-هرات

اتصال راه‌آهن خواف ـ هرات نقطه عطفی در روابط اقتصادی و اجتماعی دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان است.

ترانزیت سالانه 6 میلیون تن بار و جابه‌جایی یک میلیون مسافر بین ایران و افغانستان از اهداف اجرای این خط ریلی است و در سال‌های اولیه طرح جابجایی 3 میلیون تن بار و 400 هزار مسافر در سال‌های اول جابه‌جا می‌شوند.

برای اجرای این خط ریلی 12 میلیون مترمکعب عملیات خاکی و 390 هزار مترمکعب بالاست ریزی انجام شد.

امروز قطار از ایستگاه راه‌آهن خواف در خاک کشورمان به ایستگاه روزنک در خاک افغانستان می‌رود و با شعار «پیوند دو ملت، یک تاریخ و یک فرهنگ» اتصال ریلی ایران و افغانستان برقرار می‌شود.

در کل این خط 225 کیلومتر در 4 قطعه است که 3 قطعه آن به طول 140 کیلومتر در خاک ایران و افغانستان امروز افتتاح می‌شود.

2000 میلیارد تومان ارزش روز پروژه

با اجرای این خط اتصال مناسب کشور افغانستان از طریق راه‌آهن به آب‌های آزاد قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا از اهداف اجرای این خط ریلی است.

این خط آهن امکان پوشش 1.5 میلیون نفر از ساکنان استان هرات افغانستان در راستای جابجایی ریلی را دارد، همچنین موجب خروج سنگان از انزوا و رفع انحصار حمل و نقل جاده‌ای خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، شرکت مشاورین مترا، شرکت های پیمانکار قدردانی کرد.

مطالب رپورتاژ