تخصصی ترین بانک در حوزه مدیریت شهری و توسعه کلانشهرها  

صنعت حمل و نقل آنلاین: پس از آن که دولت نتوانست به تعهدات خود در تامین اعتبارات لازم برای خطوط 6 و 7 متروی تهران عمل کند و هزینه ها بر عهده شهرداری قرار گرفت، بانک شهر به عنوان تخصصی ترین بانک در حوزه مدیریت شهری با هدف توسعه عمرانی در کلانشهرها وارد عمل شده و با تامین اعتبارات در این خطوط و نیز اعطای تسهیلات به برخی از مهمترین پروژه های عمرانی در شهرهای مختلف، به حمایت از توسعه کلانشهرها پرداخت. بدین منظور و برای روشن شدن چگونگی ورود این بانک به حوزه فعالیت های عمرانی با دکتر حسین محمد پورزرندی مدیرعامل بانک شهر گفتگو کردیم:

دکتر حسین محمد پورزرندی در خصوص نقش بانک شهر در تامین اعتبار خطوط مترو گفت: همواره ترافیک و آلودگی هوا از معضلات عمده کلان‌شهرها و کاهش این مشکلات یکی از دغدغه‌های مهم مدیریت شهری بوده است. بانک شهر از ابتدای شکل گیری با هدف ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان و کمک به مدیریت شهری در کلانشهرهای مختلف، حمایت از توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو را در دستور کار خود قرار داد و در این راستا تاکنون اقدامات مختلفی را به‌ویژه در کلانشهرهایی همچون تهران، مشهد، تبریز و شیراز انجام داده است.

در تهران نیز تامین مالی خطوط 6 و 7 مترو، فرودگاه امام (ره) و شهرآفتاب به‌طور کامل از سوی بانک شهر انجام شده است که از جمله خطوطی است که نقش مهمی در تسهیل تردد شهروندان در تهران دارد. علاوه بر مباحث زیست محیطی و تاثیر توسعه خطوط ریلی بر کاهش آلودگی هوا، افتتاح هر خط مترو با طول 20 کیلومتر، برای 16 هزار نفر به‌طور مستقیم و 160 هزار نفر به‌طور مستقیم تولید شغل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان اعتبارات بانکی را به سمت فعالیت های زیرساختی هدایت کرد گفت: نظام بانکی باید در خدمت تولید و اشتغال باشد. خوشبختانه بانک شهر سعی کرده در این راستا پیشتاز باشد. به این منظور، الگویی در شهرداری اتفاق افتاد که با همکاری بانک شهر، فاینانس داخلی ایجاد شد. به این ترتیب در حوزه توسعه حمل‌ونقل ریلی شاهد اتفاقات مهمی خواهیم بود. بانک شهر، به‌عنوان نخستین بانک عامل ایرانی در طرح ابتکار شکوفایی شهری از سوی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (un-habitat) برگزیده  شد.

مدیرعامل بانک شهر در خصوص تامین اعتبارات پروژه ها در داخل و خارج از کشور ادامه داد: بانک شهر، امروز در همه شهرها نقش مهمی در توسعه زیرساخت شهری، به‌ویژه حمل‌ونقل عمومی داشته است و مردم در کلانشهرهای بزرگ شاهد خدمات بانک شهر هستند. این بانک به دلیل سوابق درخشان خود در حوزه خدمات شهری به‌عنوان بانک عامل شکوفایی شهری انتخاب شده و نیز قرار است تا با ایجاد صندوق جهانی شکوفایی شهری، امکان توسعه خدمات برای 45 کشور فراهم شود.

شهرهای امروز برای انجام امور خود با مشکلات زیادی در تامین منابع خود مواجه هستند و بانک شهر افتخار دارد بتواند به‌عنوان بانک عامل در رفع این مشکلات، با ایجاد صندوق جهانی شکوفایی شهری تاثیرگذار باشد. برای اولین بار است که یک بانک ایرانی به‌عنوان بانک عامل این طرح انتخاب شده است و راه‌اندازی این صندوق موجب می‌شود تا با سایر نهادهای بین‌المللی وارد مذاکره شویم و منابع مالی موردنیاز برای رفع مشکلات شهرها را فراهم کنیم. با ایجاد این صندوق، مدیریت جایزه جهانی نیز در این زمینه، به بانک شهر اختصاص می‌یابد و به‌طور حتم حضور این بانک در عرصه‌های جهانی‌، می‌تواند برای نظام جمهوری اسلامی و سیستم بانکی حایز اهمیت باشد.

برای همراهی با نظام بانکداری در کشور، حضور در عرصه‌های بین‌المللی بسیار مهم است و (un-habitat) و عاملیت صندوق ابتکار شکوفایی شهری، فرصت مناسبی است تا علاوه بر حضور موفق در این عرصه، خدمات موردنیاز شهرها به آنان ارایه شود.

وی در مورد تامین اعتبار حوزه های دیگر مانند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و احداث اتوبان ، پل و تونل های شهری از سوی بانک شهر افزود: با توجه به این‌که تامین منابع، همواره یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرداری‌هاست، بانک شهر این حمایت را در همه ابعاد به‌ویژه در حوزه‌ پروژه‌های عمرانی، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و به‌طورکلی پروژه‌های استراتژیک کلان‌شهرها انجام می‌دهد که مشابه آن را در تامین مالی پروژه بزرگ محتشم در استان البرز، تامین مالی پروژه‌های صدر و نیایش در تهران و … شاهد هستیم. بانک شهر در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی نیز در چند سال اخیر اقدامات قابل‌توجهی داشته است و امسال به‌عنوان بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران برای دومین بار به ارایه خدمات پرداخت که خوشبختانه با همکاری تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط، نمایشگاه سی‌ام با موفقیت به کار خود پایان داد.

پور زرندی همچنین فعالیت بانک شهر را در ارایه خدمات به بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی کتاب اینگونه ارزیابی کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران 1860 ناشر داخلی و 140 ناشر خارجی حضور داشتند و استقبال هم‌وطنان از سراسر کشور به‌ویژه قشر دانشجو از نمایشگاه امسال به نسبت سال قبل بسیار بیشتر بود. با تلاش جوانان نخبه بانك، به‌روزترین خدمات بانکی در این نمایشگاه با افزایش 30 درصدي  تجهیزات بانكي به بازدیدکنندگان ارایه شد. از سال گذشته که بانک شهر به‌عنوان بانک عامل نمایشگاه‌های کتاب تهران و سراسر کشور انتخاب شد، سعی شد از طریق گسترش بانکداری الکترونیکی و با استقرار سیستم‌های پیشرفته، خدمات شایسته‌ای به علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی ارایه شود و به‌منظور تسهيل در دسترسي شهروندان، از چند روز مانده به آغاز نمایشگاه تا روز آخر، تعداد 255 شعبه و باجه در سراسر کشور و 353 پیشخوان شهرنت به ارایه بن کارت به متقاضیان پرداختند که طی بررسی‌های صورت گرفته هیچ‌گونه مشکلی در صدور بن کارت‌ها وجود نداشت.

 

پورزرندی از دیگر قدامات مهم بانک شهر به راه‌اندازی سرویس NFC برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور اشاره کرد و افزود: این سرویس، یک روش پرداخت وجه خرید است که به‌جای کارت فیزیکی از طریق موبایل صورت می‌گیرد و با تلاش‌های بسیار برای نخستین بار در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اختیار متقاضیانی که سیستم‌عامل موبایلشان اندروید بود، قرار گرفت. علاوه بر ارایه این سیستم، امکان استفاده از بن کارت مجازی با استفاده از QR Code نیز برای بازدیدکنندگان از این نمایشگاه فراهم بود. بیش از 75 دستگاه خودپرداز،70 دستگاه وب کیوسک،12 پیشخوان شهرنت و 2 دستگاه صراف الکترونیک به بازدیدکنندگان داخلي و خارجي در اين نمايشگاه خدمت‌رسانی کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک شهر در شهرهای دیگر نیز فعالیت دارد یا خیر گفت: با حمایت بانک شهر هم‌اکنون سیستم پرداخت خرد در بخشی از سیستم حمل‌ونقل شهرهای شیراز، همدان، تبریز و تهران اجرایی شده است که رضایتمندی شهروندان این شهرها را نیز به همراه داشته است. این طرح مشتمل بر تامین و  نصب دستگاه تاکسی‌متر، رابط پرداخت آنلاین و آفلاین کرایه در تاکسی، سامانه‌های گزارش‌گیری AVL و AFC  مطابق با به‌روزترین تکنولوژی در صنعت حمل‌ونقل دنیاست که از چندی پیش بر روی ۲۵۰ دستگاه تاکسی به‌صورت پایلوت در شهر شیراز قرار گرفت و به همت مدیران بانک شهر و شهرداری اجرایی شد. همچنین با حمایت‌های بانک شهر، کارت بلیت شهروندی در گیت‌های ورودی متروی تبریز از ابتدای اسفند، الزامی شد. این برنامه هوشمند، در یک زمان‌بندی مشخص می‌تواند در سایر حوزه‌های حمل‌ونقل عمومی از قبیل اتوبوس  و تاکسی نیز اجرایی شود.

وی در پایان یادآور شد که بانک شهر، یک بانک شهروندی است و برخلاف عقیده بسیاری که این بانک را متعلق به شهرداری تهران می‌دانند، همه کلان‌شهرها سهامدار آن هستند و این بانک از شهرداری همه کلان‌شهرها حمایت کرده است به‌طوری‌که به گفته بسیاری از مسوولان، نمایندگان مجلس و شهرداران، چنانچه حمایت‌های بانک شهر نبود بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام به سرانجام نمی‌رسید.

 

تخصصی ترین بانک در حوزه مدیریت شهری و توسعه کلانشهرها  

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ